Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-15, 17:53
  #1
Medlem
Hej, har läst på många olika ställen och hittar två olika förklaringar som säger emot varandra lite grann. På ett ställe står det att om man håller för näsan känner man ingen smak för att man inte kan andas in lukt genom näsan. På ett annat står det att när vi äter når lukten luktslemhinnan via svalget (alltså i anslutning till munnen) , och i en video säger en kvinna att man stänger passagen mellan svalg och luktslemhinna när man håller för näsan, inget om att lukten skulle komma in med luften genom näsan.
Så hur ligger det egentligen till?
Och hur kan man känna smak av sådant som knappt luktar? T.ex ett äpple.
Citera
2017-05-15, 18:30
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Det är en kombination... givetvis... men även om vi har smaklökar (tungan) så är nog näsan rejält mycket bättre...

Och ögonen skall vi inte prata om...
Citera
2017-05-15, 18:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Det är en kombination... givetvis... men även om vi har smaklökar (tungan) så är nog näsan rejält mycket bättre...

Och ögonen skall vi inte prata om...

Ja jag vet att det mesta av smaken egentligen är lukt, men hur går det till när lukten från maten kommer till luktslemhinnan? Är det genom att lukta på vanligt vis, eller kommer det från födan i munnen via svalget dit?
Och hur kan något nästan luktlöst som ett äpple ändå smaka så mycket?
Citera
2017-05-15, 18:46
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaSkilla
Ja jag vet att det mesta av smaken egentligen är lukt, men hur går det till när lukten från maten kommer till luktslemhinnan? Är det genom att lukta på vanligt vis, eller kommer det från födan i munnen via svalget dit?
Och hur kan något nästan luktlöst som ett äpple ändå smaka så mycket?

Äpple...

Näsan och svalget är sitter ju ihop :-) Socker (eller "fruktsocker") är ju också en smakförstärkare som salt tro det eller ej...

Men jag tror faktiskt du inte hade känt smaken av äpple med en ögonbindel och hållit för näsan.
Äpple har inte en sådan stark smak så att tungans smaklökar kan känna igen den...
Men visst vissa har bättre och vissa har sämre...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback