Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-15, 16:24
  #1
Medlem
Har fått en uppgift av att beräkna böjningen på en bräda som ska fungera som en bro över ett dike för en person som väger 50kg. Vilket blir bättre, att den står på högkant eller att den står på lågkant?
Diket är 2m brett och brädan är 22x145mm, Ö-virke. Personen ska stå mitt på brädan.

Hur ska jag lösa denna uppgift?
Citera
2017-05-15, 17:00
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oreokakan
Hur ska jag lösa denna uppgift?
Medtag bräda, tumstock och god balans till ett dike och prova! (Aka "snickarmetoden")
Citera
2017-05-15, 17:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Medtag bräda, tumstock och god balans till ett dike och prova! (Aka "snickarmetoden")

Behöver ju en matematisk beräkning då va. En konstruktör hade ju skakat på huvet över ditt svar
Citera
2017-05-15, 18:01
  #4
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oreokakan
Har fått en uppgift av att beräkna böjningen på en bräda som ska fungera som en bro över ett dike för en person som väger 50kg. Vilket blir bättre, att den står på högkant eller att den står på lågkant?
Diket är 2m brett och brädan är 22x145mm, Ö-virke. Personen ska stå mitt på brädan.

Hur ska jag lösa denna uppgift?
Testa att ta en linjal och böj den över höjkant eller lågkant, i vilken riktning är den starkast? Vad säger detta om böjtröghetsmomentet?

Tänk sedan på användningsområdet. Hur välbalanserad är en bräda som står på högkant jämfört med en som står på lågkant? Skulle du vilja balansera på en bräda som står på högkant över ett dike?
Citera
2017-05-15, 18:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Testa att ta en linjal och böj den över höjkant eller lågkant, i vilken riktning är den starkast? Vad säger detta om böjtröghetsmomentet?

Tänk sedan på användningsområdet. Hur välbalanserad är en bräda som står på högkant jämfört med en som står på lågkant? Skulle du vilja balansera på en bräda som står på högkant över ett dike?

Jag behöver få fram ett värde. Ska ju räkna ut böjkraften. Vad som händer logiskt vet jag ju. Men jag vill veta hur jag räknar ut med en beräkning om brädan klarar denna kraft eller inte.
Citera
2017-05-15, 20:59
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oreokakan
Har fått en uppgift av att beräkna böjningen på en bräda som ska fungera som en bro över ett dike för en person som väger 50kg. Vilket blir bättre, att den står på högkant eller att den står på lågkant?
Diket är 2m brett och brädan är 22x145mm, Ö-virke. Personen ska stå mitt på brädan.

Hur ska jag lösa denna uppgift?
Är du säker på att någon i verkliga livet har bett dig om en sådan uppgift och att detta inte är en skoluppgift? Det luktar skoluppgift lång väg nämligen då ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle få för sig att göra en sådan bro, varken med brädan på högkant eller liggande. Nedböjningen blir mycket mindre med brädan på högkant men man försummar i den enklaste teorin diverse praktiska svårigheter såsom buckling eller att brädan kan välta.
Citera
2017-05-15, 21:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Är du säker på att någon i verkliga livet har bett dig om en sådan uppgift och att detta inte är en skoluppgift? Det luktar skoluppgift lång väg nämligen då ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle få för sig att göra en sådan bro, varken med brädan på högkant eller liggande. Nedböjningen blir mycket mindre med brädan på högkant men man försummar i den enklaste teorin diverse praktiska svårigheter såsom buckling eller att brädan kan välta.

Ja det är en skoluppgift, jag har aldrig påstått något annat. Denna uppgift är en övningsuppgift jag fått som är inför ett slutprov.
Citera
2017-05-15, 22:48
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oreokakan
Ja det är en skoluppgift, jag har aldrig påstått något annat. Denna uppgift är en övningsuppgift jag fått som är inför ett slutprov.
Då kanske du skulle lagt tråden där skoluppgifter ska vara och inte här. Se https://www.flashback.org/announcement.php?f=54
Citera
2017-05-25, 07:59
  #9
Medlem
Har du någon konstitutiv ekvation för brädan? Tänker mig att kanske fibrernas riktning spelar roll för hur spänningen och töjningen blir. Tror det finns sätt att räkna ut det i typ steady state e.dyl., kan de inte själv dock. Känns ju lite svårare att balansera på den smala sidan men det tas kanske inte hänsyn till...
Citera
2017-05-25, 09:22
  #10
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oreokakan
Har fått en uppgift av att beräkna böjningen på en bräda som ska fungera som en bro över ett dike för en person som väger 50kg. Vilket blir bättre, att den står på högkant eller att den står på lågkant?
Diket är 2m brett och brädan är 22x145mm, Ö-virke. Personen ska stå mitt på brädan.

Hur ska jag lösa denna uppgift?

Titta på den här Youtube-videon som ger en allmän förklaring till hur man räknar på nedböjning. Det är möjligt att man behöver justera något när man ska räkna på en träplanka dock, med tanke på att trä har annorlunda egenskaper än stål (vilket implicit brukar anses vara standardmaterial för balkar inom mekanik och hållfasthetslära).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback