Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-15, 13:37
  #1
Medlem
PropusGhandis avatar
Läser att Malmö begåvas med en ny jättemoské - finansierad av diktaturen Qatar. Qatar är en diktatur och wahhabism är den mest svartvita tolkningen av islam. Om man utgår ifrån att Malmö är extremt hårt segregerat så låter detta som en väldigt dålig idé. Eller är det överdrivet att bli oroad?

Citat:
Diktaturen Qatars ministerium för Awqaf and Islamic Affairs invigde nyligen den största moskén som byggts i Skandinavien – i Malmö. Förutom i gulfbaserade tidningar och ett ytterst fåtal nätbaserade bloggar och nättidningar så passerar detta helt obemärkt i svensk media.
Enligt uppgift har Qatar skjutit in mer än 30 miljoner kronor till den 1791 kvadratmeter stora moskén som döpts till Umm Al-Mu’minin Khadijah-moskén. Över 2000 personer kan vistas i den samtidigt, med dess två plan. Den är även stödd av Wakf of Scandinavia i Sverige. ”Representanter för lokala svenska myndigheter, representanter för islamiska institutioner från Sverige och Danmark, liksom ett antal affärsmän deltog i öppningsceremonin” skriver Qatar Day.

Saudiarabien började, i synnerhet på 60-talet och framåt, att exportera wahhabismen runt om i världen genom en specifik metod. Via oljekapital finansierades moskébyggen, men med förbehållet att predikanter, imam och/eller styrelsen i moskén skulle skolas enligt wahhabismens traditioner.
Följdverkningarna har varit negativa. Länder som t.ex. Somalia, Afghanistan, Pakistan, Tjetjenien och än fler städer där wahhabismen och salafismen frodats har oftare utvecklat våldsamma konflikter liksom problematiska värdekonflikter än en from utveckling i tolerans för andra.

Man kan ställa sig frågan om huruvida Malmö på något vis behöver ett stort center för wahhabismen i Skandinavien. Om mer strikt fundamentalism på något vis är ett svar på vad som kan skapa en bättre integration, och en mer fungerande samexistens. Vårt svar är: nej.

Att svenska myndigheter och politiker deltagit i och godkänt detta samt saknat all vilja eller kunskap till diskussion i ämnet förvånar däremot inte alls. Kombinationen av okunskap, rädsla för påklistrade epitet och ovilja att diskutera ämnet balanserat har varit Sveriges linje i mer än tre decennier nu.
Vår uppfattning är att konfrontativ religiös dogmatism och fundamentalism inte gynnar ett samhälle. Inte heller gynnas Malmö, Göteborg, Karlstad, Stockholm eller övriga städer med moskéer finansierade och influerade av dessa strömningar eller med den flora av källarmoskéer som finns i flera andra skånska och svenska städer. Detta är en komplex diskussion som måste hanteras. Det vore också klädsamt om medierna noterar dessa skeenden även om det kan tyckas obekvämt.

https://medbloggen.se/2017/05/13/en-...t-integration/
Citera
2017-05-15, 13:53
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Rätt spännande med folk som flyr till ett ateistiskt/kristet land som Sverige/norden och sedan ploppar det upp moskeér betalda av rika oljeländer... hade det inte varit mer logiskt att fly till dessa rika oljeländer som har också är islamiska?

Ibland kan man undra om det inte är en medveten taktik för att sprida dyngan islam.
Citera
2017-05-15, 13:55
  #3
Medlem
http://www.politico.eu/article/belgi...-links-report/

Så kommer det också att bli i Malmö.
Citera
2017-05-15, 14:08
  #4
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Rätt spännande med folk som flyr till ett ateistiskt/kristet land som Sverige/norden och sedan ploppar det upp moskeér betalda av rika oljeländer... hade det inte varit mer logiskt att fly till dessa rika oljeländer som har också är islamiska?

Ibland kan man undra om det inte är en medveten taktik för att sprida dyngan islam.


DET ÄR MEDVETET SPRIDANDE!!!!!

Inom 50 år kommer Sverige vara ett islamskt land om inget drastiskt uppvaknande sker snarast.

Men tyvärr med tanke på hur oorganiserade vi sk Sverigevänner är så kommer det inte hända något.
Titta på Springare gruppen som spårade ur när deras hustomte tog tillbaka sina uttalande.

Men sen har vi islamisternas hjälpredor, jagärhär / vistårinteut mfl som helt obehindrat hjälper till sin egen avrättning.

Hade "Sverigevänner" "rasister" ja kalla oss vad ni vill, hade vi kunnat organisera oss som vänstern så hade det nog kunnat förhindras.
Nu har vi tyvärr bara judepartiet SD som kan hjälpa oss, men jag vet inte hur mycket hjälp vi egentligen kan få av dem.
Citera
2017-05-15, 14:10
  #5
Medlem
Man bör fundera och diskutera varför det finns ett intresse att bygga moskéer i ett historiskt icke-muslimskt land. Förmodligen finns det en större agenda, och om jag får tala fritt anser jag att det kan vara att öka islamistiskt inflytande i Västvärlden. Det börjar smått med att etablera subkulturer i samhället, men med tiden utvecklas dessa och blir större tills att de börjar utmana det rådande styret. Jag vill inte gå så långt och säga att vi inom en snar framtid kommer se regeringen konvertera riket till islam, men däremot kan inflytandet exempelvis leda till att statsmakten blir mer samarbetsvilliga till Mellanöstern. Kanske genom att, till exempel, rösta in Saudiarabien i FN:s kvinnokommission?
Citera
2017-05-15, 14:13
  #6
Medlem
tzjs avatar
Att hålla skolavslutningar i kyrkan var ju rasistiskt alldeles nyligen, men att bygga högborgar för pedofildyrkare verkar vara prioriterat i Sverige.

Jag förstår inte riktigt vad planen är.

Vi skall förespråka religionsfrihet, men vad gör då religionspoliserna i förorterna? Hahahaha. Nej tack, spola tillbaka bandet några år så vi kan bygga en ordentlig mur klädd i bacon tack.
Citera
2017-05-15, 14:23
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekland
Man bör fundera och diskutera varför det finns ett intresse att bygga moskéer i ett historiskt icke-muslimskt land. Förmodligen finns det en större agenda, och om jag får tala fritt anser jag att det kan vara att öka islamistiskt inflytande i Västvärlden. Det börjar smått med att etablera subkulturer i samhället, men med tiden utvecklas dessa och blir större tills att de börjar utmana det rådande styret. Jag vill inte gå så långt och säga att vi inom en snar framtid kommer se regeringen konvertera riket till islam, men däremot kan inflytandet exempelvis leda till att statsmakten blir mer samarbetsvilliga till Mellanöstern. Kanske genom att, till exempel, rösta in Saudiarabien i FN:s kvinnokommission?

When hell freezes over! skulle jag sagt för 2 månader sedan...

Men både du och jag vet att detta redan skett...

Jag är själv ateist. Men under Mohammed Mursi (Morsi) i Egypten så kunde man ju snabbt se vad dom gjorde med deras minoritetsreligioner typ kopterna... brände/bombade och dödade...

Men få kristna brydde sig i västvärlden...
Citera
2017-05-15, 14:25
  #8
Medlem
VanligtNamns avatar
Blir nästan mer arg när man ser hur folk gnäller över sånt här online. Det kommer fortsätta hända och nya moskéer kommer ploppa upp lite var stans. De arga och upprörda inläggen ni skriver hjälper precis lika mycket som likes på Facebook. Ut och gnäll i kommunhusen istället, eller ordna demonstrationer.
Citera
2017-05-15, 14:33
  #9
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanligtNamn
Blir nästan mer arg när man ser hur folk gnäller över sånt här online. Det kommer fortsätta hända och nya moskéer kommer ploppa upp lite var stans. De arga och upprörda inläggen ni skriver hjälper precis lika mycket som likes på Facebook. Ut och gnäll i kommunhusen istället, eller ordna demonstrationer.

Jo men hur ska vi bemöta kritiken, rasistanklagelserna, islamofobin, mm, som vi kommer att bli utsatta för?

När ska man få klaga utan att bli anklagad??

Vems land är det? Vårt eller deras?
Citera
2017-05-15, 14:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PropusGhandi
Läser att Malmö begåvas med en ny jättemoské - finansierad av diktaturen Qatar. Qatar är en diktatur och wahhabism är den mest svartvita tolkningen av islam. Om man utgår ifrån att Malmö är extremt hårt segregerat så låter detta som en väldigt dålig idé. Eller är det överdrivet att bli oroad?

Innebär det att man kommer att smälla upp en jättekyrka i Qatar?
Jag undrar om inte det inavlade ludret Katrn Stjernfelt-Jammeh konverterade till islam ochatt hon fått massor med pengar för att driva igenom byggtillståndet.
Citera
2017-05-15, 15:23
  #11
Avstängd
Qatar är dubbelt så rikt som Sverige men istället för att lägga pengarna på att hjälpa flyktingar så lägger man pengarna på att bygga moskéer i Europa istället.
__________________
Senast redigerad av Valpen_ 2017-05-15 kl. 15:29.
Citera
2017-05-15, 15:32
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Qatar är dubbelt så rikt som Sverige men istället för att lägga pengarna på att hjälpa flyktingar så lägger man pengarna på att bygga moskéer i Europa istället.

Det är de som startar krigen och skapar flyktingströmmarna. Det är också de som hatar vita och kristna fr det existerar inga kyrkor i Qatar, jag tror till och med att det är förbjudet att bygga kyrkor där. Det är därför man inte ska handla olja och bränsle som kommer från muslimska länder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback