Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-15, 10:37
  #1
Medlem
Tja! Jag och min fru ska skaffa en Helig Birma. Den är 1 år gammal. Katten har tillhört en annan person innan, men den personen kan inte ta hand om katten mer eftersom personen blivit ihop med en kille som är allergisk.

Hur är den här rasen? Tror ni att en helig birma är en katt som lätt vänjer sig vid ett nytt hem?

Hur löser ni andra när ni ska åka utomlands på semester i en vecka och inte känner någon som kan ta hand om katten? Detta är något som kan få oss att tacka nej till att ta över katten. Är detta ett stort bekymmer? Eller löser sig sånt här alltid?
Citera
2017-05-15, 10:50
  #2
Medlem
Lazyboness avatar
Katter har generellt alltid svårt att byta miljö men det är olika från individ till individ hur pass lång tid det tar att vänja sig för dem. En del katter kryper in under en soffa och ligger där och trycker i någon vecka, andra börjar direkt utforska det nya hemmet.

Birman ses som en lugn och ganska enkel ras med hög förmåga att anpassa sig.

Semester är inte ett stort bekymmer eftersom man löser det. Går det inte på annat sätt så löser man det genom att helt enkelt inte åka iväg. Det här ses inte som någon uppoffring, utan det kommer naturligt om man bryr sig om sina djur och ser dem som familjemedlemmar. Kattvakter är ofta lättare att få tag på än exempelvis hundvakter, eftersom katter inte behöver lika mycket passning. Enligt jordbruksverkets regler måste en katt få tillsyn minst två gånger om dagen. Om det verkligen kniper så finns det djurpensionat som kan ta hand om katten när du är borta. Själv skulle jag inte lämna bort mina djur till ett pensionat, men du kanske tycker att det skulle funka?
Citera
2017-05-15, 11:05
  #3
Avstängd
viktigt med bra första intryck, träng er inte på katten o skräm upp den det är mycket för en katt att ta in och vara försiktig med efter miljöbyte, låt katten alltid komma till er, stundvis kan ni försöka närma er sakta och ge den lite uppmärksamhet, visa tydligt vart maten står och ställ alltid på samma ställe

den lär förmodligen vara skygg ett tag upp mot en månad kanske men chansar ca 1-2veckor och det kommer bli bra,

lycka till, birmor är riktigt härliga
Citera
2017-05-15, 12:05
  #4
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Du har fått bra svar, men vill lägga till att man kan ta med sakerna kissen haft som liggplats från gamla hemmet och ordna så den kan få gömma sig där. Transportburen med öppen dörr, med något att ligga på med invand doft t ex.

Man kan löpa något som heter Feliway, lugnande feromoner, men om kissen inte är stressig av naturen och ni inte tvingar er på den, tror jag inte det kommer att behövas. Finns på apoteken:
http://www.apotea.se/feliway?gclid=C...FZdUGAod9FkLXQ
Citera
2017-05-15, 14:25
  #5
Medlem
Det första du gör är att visa var lådan står. Sedan låter du katten vara. Låt den upptäcka sitt nya hem själv. Vissa (som vår gammelkatt) bara äger nya ställen. Ingen rädsla alls. Andra kryper längs väggarna och så har du dem som springer o gömmer sig ett dygn eller två.

Inför semestern, hitta ett bra katt pensionat. Kostar runt 100-200 /dygn, kan var mer nu.

Lycka till med katten
Citera
2017-05-17, 17:29
  #6
Medlem
Nej det löser sig inte alltid med kattvakt det bör man ha några st på lut eller veta nåt bra pensionat (om man har råd).

Man bör veta katter hårar och långhåriga katter MÅSTE borstas.
Birma är rätt naiva katter och passar inte så jävla bra ute.
Sen se till katten är kastrerad för slippa oväntade olägenheter som kattpiss och gapande.
Citera
2017-05-17, 21:31
  #7
Medlem
Birman är i mycket som sin rasbeskrivning nyfiken, intelligent och social. (Som de flesta andra katter med andra ord). De gillar att vara med sina ägare och är nyfikna på gäster och allt nytt som händer.

De passar utmärkt som utekatt. De som håller sina birmor inne gör det oftast för att de kostat en rejäl peng, men birmor är som alla andra katter små kontrollfreaks som gärna fnattar runt ute och ska "äga" sitt område.

Min erfarenhet är att birmor anpassar sig rätt bra i nya miljöer. Här så är det ju både nya miljöer och nya människor, men tar ni det bara lugnt så bör det gå bra. Köp en kattbok och läs på.

Ni bör se till att ha någon som kan vara kattvakt då och då. Kattpensionat har många regler och är ofta fullbokade runt högtider osv.
Citera
2017-05-18, 00:12
  #8
Medlem
gersmans avatar
Ta inte katten. Det första du tänker på är att lämna den på semestern. Du ska inte ha husdjur. Varför skaffa ett praktiskt problem till? Skit i det, varför ta över någon annans problem.
__________________
Senast redigerad av gersman 2017-05-18 kl. 00:15.
Citera
2017-05-28, 00:22
  #9
Medlem
RetroLovers avatar
Hur ofta åker du på semester? Finns hem att lämna in den på vid resor, men det är såklart ingen idé att skaffa katt om man vet själv att man kommer att resa mycket. Annars så kan jag rekommendera Helig Birma som ras. Lugn, seg och väldigt snäll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback