Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-15, 01:45
  #1
Medlem
Om jag ska ha en pluggdator, vilka är då de viktigaste delarna att kolla att en dator har?

Batteritid är en tänker jag. Vad mer finns?

https://www.netonnet.se/art/dator/ba...t/236891.8907/

Den verkar ju hur billig och bra som helst för plugget/netflix/facebook/spotify...Men har den det som behövs?
__________________
Senast redigerad av AbsolutFlashback 2017-05-15 kl. 01:48.
Citera
2017-05-15, 01:48
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Att man gillar tangentbordet och att skärmen är schysst. Möjligtvis att det finns tillräckligt med lagringsutrymme. I övrigt så behöver "pluggdatorer" inga direkta tunga specifikationer att prata om.
Citera
2017-05-15, 02:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Att man gillar tangentbordet och att skärmen är schysst. Möjligtvis att det finns tillräckligt med lagringsutrymme. I övrigt så behöver "pluggdatorer" inga direkta tunga specifikationer att prata om.

Okej! Hur mycket är tillräckligt lagringsutrymme? Ram-minne? processorshastighet? Dessa plus batteritiden känns ju som något man bör fokusera på, men vad är "bra"?

Dessa tre verkar ju bra?

https://www.netonnet.se/art/dator/ba...t/236891.8907/

https://www.netonnet.se/art/dator/ba...prisjamforelse

http://www.mediamarkt.se/sv/product/...10/4/128/INTEL
Citera
2017-05-15, 02:04
  #4
Medlem
i5, ssd och 6gig ram. <--- Är enligt mig minimumkravet för laptops.

Så sortera efter i5, ssd och ram och plocka det som ser bra ut. Om du vill begränsa ytterligare så kör 15.6" skärm.

Glöm inte läsa reviews heller.
Citera
2017-05-15, 02:06
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutFlashback
Okej! Hur mycket är tillräckligt lagringsutrymme? Ram-minne? processorshastighet? Dessa plus batteritiden känns ju som något man bör fokusera på, men vad är "bra"?
Vad pluggar du? Kommer du mest att använda datorn till att skriva? I så fall räcker 4GB Ram och 128 GB lagring hur fint som helst. Gällande hastigheten på processorn så är den inte superviktig egentligen. Rekommenderar dock i alla fall att det är en i-processor, det vill säga i3, i5 eller i7 eller motsvarande hos AMD. Dom datorer du länkar har alla tre nån form av budgetprocessor och det kommer i ärlighetens namn att få datorn att kännas lite seg och slö och det är inte roligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Denosynnlige
i5, ssd och 6gig ram. <--- Är enligt mig minimumkravet för laptops.

Så sortera efter i5, ssd och ram och plocka det som ser bra ut. Om du vill begränsa ytterligare så kör 15.6" skärm.

Glöm inte läsa reviews heller.
6GB är lite slöseri enligt mig. Min Windowslaptop har 8 men likförbannat är det nästan alltid 6 av dom som inte används. Däremot i5 och SSD är ju sunda saker att ha.
Citera
2017-05-15, 02:09
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutFlashback
Okej! Hur mycket är tillräckligt lagringsutrymme? Ram-minne? processorshastighet? Dessa plus batteritiden känns ju som något man bör fokusera på, men vad är "bra"?

Dessa tre verkar ju bra?

https://www.netonnet.se/art/dator/ba...t/236891.8907/

https://www.netonnet.se/art/dator/ba...prisjamforelse

http://www.mediamarkt.se/sv/product/...10/4/128/INTEL

Datorerna har följande svagheter:
Bara 4GB RAM. För att det ska snurra på bra behöver man i alla fall 8GB RAM, helst i två kanaler.
Svaga CPU. Själv skulle jag inte köpa svagare än en i3:a.
Bloatware som segar ner burken och tar onödig plats. Men det kanske går att installera om win10 rent?
Citera
2017-05-15, 02:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
6GB är lite slöseri enligt mig. Min Windowslaptop har 8 men likförbannat är det nästan alltid 6 av dom som inte används. Däremot i5 och SSD är ju sunda saker att ha.

Sant, men man vill gärna ha lite huvudrum och ram är en sådan sak som inte kostar jättemycket. Ytterligare en säkerhet om man ska ha datorn ett tag. Han skulle säkert klara sig med 4gig.
Citera
2017-05-15, 02:12
  #8
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Datorerna har följande svagheter:
Bara 4GB RAM. För att det ska snurra på bra behöver man i alla fall 8GB RAM, helst i två kanaler.
Är det en Windows 10-grej eller nåt? Som sagt så snurrar min Windows-burk på utan att använda så mycket mer än just 2 GB och på min Macbook är det förvisso aldrig något ledigt men det är ju så macOS rullar.
Citera
2017-05-15, 02:13
  #9
Medlem
Ok! Tack för infon alla.

Mellan de tre datorerna är skillnaderna följande:

SSD-storlek 64gb eller 128?

Processorsmodell: Intel Pentium N3700 vs N3710.

Skärmupplösning 1366x768 vs 1920x1080.

grafikprocessor intel hd graphics 405 vs HD Graphics

Den billigaste av de har SSD-storlek om 64gb, processorsmodell N3700, skärmupplösning 1366x768 och hd grahics 405.


Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vad pluggar du? Kommer du mest att använda datorn till att skriva? I så fall räcker 4GB Ram och 128 GB lagring hur fint som helst. Gällande hastigheten på processorn så är den inte superviktig egentligen. Rekommenderar dock i alla fall att det är en i-processor, det vill säga i3, i5 eller i7 eller motsvarande hos AMD. Dom datorer du länkar har alla tre nån form av budgetprocessor och det kommer i ärlighetens namn att få datorn att kännas lite seg och slö och det är inte roligt.


6GB är lite slöseri enligt mig. Min Windowslaptop har 8 men likförbannat är det nästan alltid 6 av dom som inte används. Däremot i5 och SSD är ju sunda saker att ha.

Det kommer bli mycket skrivande, bara skrivande typ. Inget naturvetenskapsprogram av något slag.

Hur stor är skillnaden mellan 64gb vs 128?

Pengar är inte ett så stort problem, skiljer sig en tusenlapp men sparar givetvis hellre och lägger pengar på annat om det inte är så stor skillnad!
Citera
2017-05-15, 02:13
  #10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynnlige
Sant, men man vill gärna ha lite huvudrum och ram är en sådan sak som inte kostar jättemycket. Ytterligare en säkerhet om man ska ha datorn ett tag. Han skulle säkert klara sig med 4gig.
Nej, det kostar visserligen inte så mycket men samtidigt så är det lite sila mygg men svälja kameler om man dissar en i övrigt bra burk för att den bara har 4GB Ram. Däremot kan det ju vara trevligt om det går att uppgradera både ram och disk vid behov.
Citera
2017-05-15, 02:14
  #11
Medlem
kraftfoders avatar
64GB SSD är inget att ha, den fylls upp med bara windows och ett par program. 128GB är absolut minimum.
Citera
2017-05-15, 02:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Datorerna har följande svagheter:
Bara 4GB RAM. För att det ska snurra på bra behöver man i alla fall 8GB RAM, helst i två kanaler.
Svaga CPU. Själv skulle jag inte köpa svagare än en i3:a.
Bloatware som segar ner burken och tar onödig plats. Men det kanske går att installera om win10 rent?

Okej. Vet inget om datorer så hänger inte helt med men är datorernas svagheter något som kommer påverka i det stora hela? jag menar, jag kommer enbart plugga på den typ. Känns som 3-5k är tillräckligt att lägga. Vill att den ska hålla i 5 år.

Har du något förslag till en bättre dator kanske? =) Uppskattas!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback