2017-05-14, 20:30
Medlem
badheros avatar
Hej!
Har under en kortare period hjälpt en polare från utlandet att exportera några bilar och nu funderar jag på att ta den business mer seriöst och börja exportera 5-10 bilar om månaden.

Nu till min fråga :
Moms,
1. Hur går man tillväga att få tillbaka momsen.

2.Måste man ha en firma registrerad här i Sverige för att kunna hämta den eller finns det möjlighet att göra det som Svensk privatperson eller ett mindre företag registrerad i utlandet utanför EU?

3.Man kan få tillbaka momsen endast när bilen blir registrerad utomlands(utanför EU) eller kan man se till att ordna allt här i Sverige och få den snabbare?

4.Hur fort tar det tills pengar från momsen hamnar på min svensk konto

5.Hur kan man kolla upp om en enkild bil som är till salu har avflyttbar moms?

6.Finns det möjlighet att ta ut moms om man köpt bil från en privat person?

Övriga frågor :
Värd att ha firman reggad här i Sverige om man själv kommer förmodligen vara bosatt utomlands?
Smidigast och laglig sätt att sätta in dollars på bankkonto? (landet som jag kommer ha affärer med har en del kontant hantering speciellt när det gäller bilbranschen)

Mod får gärna flytta på tråden om den ligger i fel plats.
Citera
2017-05-18, 13:01
Medlem
Om bilen köps av en privtatperson så är den "momssmittad" och vid inköp som f-skattare kan man dra av momsen men samtidigt så ska en moms på uppskattat försäljningspris läggas på

ska bilen utanför EU eller inom EU till en företagare så dras momsen av

mer info
http://www.skatteverket.se/download/...2359/58002.pdf

lite iaf, någon annan får utvekla det mera

Citera
2017-05-24, 14:20
Medlem
badheros avatar
Tog reda på det mesta :

1. Hur går man tillväga att få tillbaka momsen.
Man måste ha en momsregistrerad företag (vanlig enskild firma duger), vid exporten får man papper från annan land att bilen är registrerad där, sen skickar man papper och ev. nummerskyltar till transportstyrelse och momsredovisar hos skatteverket.

2.Måste man ha en firma registrerad här i Sverige för att kunna hämta den eller finns det möjlighet att göra det som Svensk privatperson eller ett mindre företag registrerad i utlandet utanför EU?
Går ej som privatperson, men funkar kanon för företagare på båda hål.

3.Man kan få tillbaka momsen endast när bilen blir registrerad utomlands(utanför EU) eller kan man se till att ordna allt här i Sverige och få den snabbare?
Man kan köpa en bil utan moms direkt om man fixar registreringspapper från utlandet, då måste man ta bort nummerskyltar vid köpet och får ej köra bilen (måste ha transport).

4.Hur fort tar det tills pengar från momsen hamnar på min svensk konto
Runt 10 dagar efter momsredovisning, man kan välja att redovisa moms en gång per år, per kvartal eller varje månad.

5.Hur kan man kolla upp om en enskild bil som är till salu har avflyttbar moms?
Kolla vem som har ägd bilen, möjligheten att ta ut moms försvinner om en privat person är\har varit ägare.

6.Finns det möjlighet att ta ut moms om man köpt bil från en privat person?
Nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in