Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-14, 18:25
  #1
Medlem
Ettrosatangentbords avatar
Satt lite gräs förra sommaren och det har inte växt så bra. Det ser bara dött ut så jag hade på lite gödsel men jag vet inte om jag gjorde rätt.

Hade på massa gödsel direkt på gräset men skulle man kanske haft gödslet i jorden innan man sådde gräs? Just nu ligger gödslet fortfarande uppe på gräset
Citera
2017-05-14, 18:29
  #2
Medlem
VelvetReds avatar
Blanda det med jorden. Lägg det inte i lager.
Citera
2017-05-14, 18:37
  #3
Medlem
Ettrosatangentbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Blanda det med jorden. Lägg det inte i lager.


Jag har ju redan odlat gräset så det är tyvärr försent. Eller ska jag hälla på nytt jord på gräset och blanda gräsfrön och gödsel på nytt?
Citera
2017-05-14, 18:39
  #4
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettrosatangentbord
Jag har ju redan odlat gräset så det är tyvärr försent. Eller ska jag hälla på nytt jord på gräset och blanda gräsfrön och gödsel på nytt?

Om du inte vill börja från scratch så skall du nog låta det vara som det är nu.
Citera
2017-05-14, 18:41
  #5
Medlem
Ettrosatangentbords avatar
Så det är inte meningen att man ska ha på gödsel direkt på gräset? Det låter som det i reklamen för algomin gräsgödsel
Citera
2017-05-14, 18:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettrosatangentbord
Så det är inte meningen att man ska ha på gödsel direkt på gräset? Det låter som det i reklamen för algomin gräsgödsel
Underligt att gödningen inte löst upp sig..
Citera
2017-05-14, 18:45
  #7
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettrosatangentbord
Satt lite gräs förra sommaren och det har inte växt så bra. Det ser bara dött ut så jag hade på lite gödsel men jag vet inte om jag gjorde rätt.

Hade på massa gödsel direkt på gräset men skulle man kanske haft gödslet i jorden innan man sådde gräs? Just nu ligger gödslet fortfarande uppe på gräset


Gödsla gör man strax innan regn annars måste du vattna ner gödslet i jorden gödslar du direkt på gräsmattan och de bara ligger där lär du få massa döda fläckar då det bränner gräset.
Citera
2017-05-14, 18:47
  #8
Medlem
Ettrosatangentbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diktalben
Underligt att gödningen inte löst upp sig..


Ja det ser ut som små pelletsbitar ovanpå gräset. Var en vecka sedan jag gödslade.


Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Gödsla gör man strax innan regn annars måste du vattna ner gödslet i jorden gödslar du direkt på gräsmattan och de bara ligger där lär du få massa döda fläckar då det bränner gräset.

Då har jag gjort helt fel. Försent att vattna nu kanske? Ska jag hälla på mer gödsel nu bara och vattna mer?
Citera
2017-05-14, 22:14
  #9
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Vill du ha fart på gräsmattan ska du inte använda Algomin.
Satsa på riktigt potent gödning istället, föreslår Kalksalpeter som består av lättlösligt kväve och kalk.
En 25 kilos säck räcker till 500 kvadratmeter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback