Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-14, 16:47
  #1
Medlem
Jag börjar universitetet till hösten. Jag kommer använda datorn för att plugga, netflix:a och facebook:a inget mer. Vilken bärbara dator är att föredra när det gäller universitetsstudier?

Budget? Kanske max 10k. Kommer läsa ett program om 5 år, så jag vill att den ska hålla till dess.

Kan inget om datorer så jag tar gärna emot tips
Citera
2017-05-14, 17:01
  #2
Medlem
Freebops avatar
Macbook air med tanke på din budget. Vill du ha en mer framtidssäkrare dator så ta Macbook (den nya med enbart USB-c kontakt) dock så går den för 13k med studentrabatt
Citera
2017-05-14, 17:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Macbook air med tanke på din budget. Vill du ha en mer framtidssäkrare dator så ta Macbook (den nya med enbart USB-c kontakt) dock så går den för 13k med studentrabatt

Jag har aldrig haft en macbook. När jag använt en sån hos polaren så har det inte känts så bra, så tvekar en hel del på macbooks datorer. Men det kanske jag inte ska göra?

Alla på uni verkar ha macbooks men vet inte! Fler tips?
Citera
2017-05-14, 17:57
  #4
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutFlashback
Jag har aldrig haft en macbook. När jag använt en sån hos polaren så har det inte känts så bra, så tvekar en hel del på macbooks datorer. Men det kanske jag inte ska göra?

Alla på uni verkar ha macbooks men vet inte! Fler tips?

Ja de är bra och stabila datorer med bra OS, har en själv som jag är nöjd med
Citera
2017-05-14, 18:50
  #5
Medlem
Ralgars avatar
Jag är helt såld på chromebooks, väldigt billiga vilket leder till att man inte behöver vara allt för rädd om dem och jäkligt bra batteritid (ca 8h)... Ett minus, beroende på vad du ska plugga, är att du ej kan installera office-paketet eller andra program. För min del spelar det ingen roll eftersom jag alltid använder Google Docs eller Office Online, men det beror så klart på om ditt studie kräver något av dessa, eller andra, "vanliga" program.

Fler och fler Chromebooks får stöd för Android appar så man kan ju köra Word osv den vägen, även om man är lite begränsad. Jag känner flera som blivit besvikna på sina Chromebooks, men det är uteslutande på grund av att de ej visste vad de köpte. Om man vet vad man ska använda sin dator till så, vilket det verkar som du gör, så kan man komma undan med under 2000 SEK för en schysst en.
__________________
Senast redigerad av Ralgar 2017-05-14 kl. 18:55.
Citera
2017-05-15, 00:26
  #6
Medlem
Kebabfysikers avatar
Jag skulle inte lägga mer än 5000 kr på en sådan dator. Det räcker.
Citera
2017-05-15, 00:35
  #7
Medlem
MC5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutFlashback
Jag börjar universitetet till hösten. Jag kommer använda datorn för att plugga, netflix:a och facebook:a inget mer. Vilken bärbara dator är att föredra när det gäller universitetsstudier?

Budget? Kanske max 10k. Kommer läsa ett program om 5 år, så jag vill att den ska hålla till dess.

Kan inget om datorer så jag tar gärna emot tips


Vet inte om det här är rätt forum men du kan få köpa min dator som jag köpte på netonnet för två dagar sedan. Tänkte lägga upp den på blocket för 1000 kr billigare. Var ett impuls köp jag egentligen inte har råd med och antar att jag inte kan lämna tillbaks den när jag brutit förpackning å startad upp den och använt den i några timmar. Har ändå en äldre dator som funkar bra så var ju lite bortkastat.
https://www.netonnet.se/art/dator/ba...x/244206.8908/

Är en bra dator iaf! Lenovo tycker jag personligen gör dom bästa datorerna generellt sett.

Skicka PM isåfall
__________________
Senast redigerad av MC5 2017-05-15 kl. 00:37.
Citera
2017-05-15, 01:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
Jag skulle inte lägga mer än 5000 kr på en sådan dator. Det räcker.

Du har fan rätt. Sjukt dumt att lägga 10k. Men vilka datorer har typ 10h batteritid? Eller ens i närheten?
Citera
2017-05-15, 01:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MC5
Vet inte om det här är rätt forum men du kan få köpa min dator som jag köpte på netonnet för två dagar sedan. Tänkte lägga upp den på blocket för 1000 kr billigare. Var ett impuls köp jag egentligen inte har råd med och antar att jag inte kan lämna tillbaks den när jag brutit förpackning å startad upp den och använt den i några timmar. Har ändå en äldre dator som funkar bra så var ju lite bortkastat.
https://www.netonnet.se/art/dator/ba...x/244206.8908/

Är en bra dator iaf! Lenovo tycker jag personligen gör dom bästa datorerna generellt sett.

Skicka PM isåfall

Jag har haft en lenovo chromebook och jag måste tyvärr säga att jag inte är ett fan av dem!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback