Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-14, 16:31
  #1
Medlem
Guzs avatar
En fråga (som inte är aktuell för mig personligen just nu, men som jag undrar över):

Om en företagare (låt säga en översättare eller hantverkare) tar betalt i bitcoin, hur beräknas då värdökningen/minskningen på de btc:na i beskattningen om företagaren senare växlar in dem till SEK?

Olika börser har ju olika kurser, så det är väl inte givet vilket värde i SEK som bitcoinen hade den dag företagaren fick betalt.

(Jag kanske är ute och cyklar här, och ställer eventuellt en dum fråga. Förlåt mig på förhand i så fall
För att förtydliga exemplet: kunden och företagaren kommer alltså överens om ett pris direkt i btc, utan att först komma överens om ett SEK-pris som de sedan räknar om via någon specifik växlingskurs.)
Citera
2017-05-14, 16:52
  #2
Medlem
Vill minnas att EU-domstolen nyligen slog fast att bitcoins inte ska beskattas.

Växlar du till SEK så får du väl skatta den växlade summan som inkomst antar jag.
Citera
2017-05-14, 17:49
  #3
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Vill minnas att EU-domstolen nyligen slog fast att bitcoins inte ska beskattas.

Växlar du till SEK så får du väl skatta den växlade summan som inkomst antar jag.

Är det inte själva växlingsverksamheten som är skattefri?

Men nu inser jag att min fråga var lite halvtänkt: själva inkomsten, som du påpekar, ska ju beskattas, men det som jag egentligen tänkte på var värdeökningen/-minskningen från tidpunkten då kunden betalar till det att försäljaren växlar betalningen till SEK.

Det är kanske tydligare om jag struntar i företagardimensionen här, och tar ett nytt exempel:

Person A köper en pryl av person B och betalar med 0,1 btc. Senare växlar person B denna 0,1 btc till SEK. Vilken värdeökning/minskning har skett, givet att (om jag förstått saken rätt) btc inte har någon specifik kurs visavi SEK vid tidpunkten för köpet? TILLÄGG: Personerna A & B kan väl hävda vad som helst om hur de såg på btc:s värde i förhållande till SEK vid tidpunkten för affären, eftersom det var en transaktion med enbart 2 parter.)
__________________
Senast redigerad av Guz 2017-05-14 kl. 17:58.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback