Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-14, 16:02
  #1
Medlem
Carlsonns avatar
Hej,

I dagsläget har jag ca 500 000 kr sparat i fonder på ett fondkonto hos SEB, detta är pengar mina föräldrar sparat i sen jag föddes. Nu har jag köpt lägenhet och jag behöver ta ut 250 000 kr från dessa fonder.

Såhär ser det ut:

Fondvärde: 500 000 kr
- 30 % vinstskatt: 426 500 kr
- 250 000 kr kontantinsatts: 176 000 kr

Min fråga är, tycker ni jag ska sälja rubbet och återplacera 176 000 kr i fonder som jag har i ett ISK-konto hos Avanza eller bör jag endast sälja av så mycket som behövs från SEB och låta resterande belopp ligga kvar?
Citera
2017-05-14, 16:22
  #2
Medlem
Jag skulle sälja allt och satsa på avanza så tidigt som möjligt, eftersom skatten bara kommer bli värre ju längre du väntar. Är absolut inte nån expert dock
Citera
2017-05-14, 16:24
  #3
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubergrym
Jag skulle sälja allt och satsa på avanza så tidigt som möjligt, eftersom skatten bara kommer bli värre ju längre du väntar. Är absolut inte nån expert dock
Instämmer. Hemberg har väl skrivit lite om det tror jag.
Citera
2017-05-14, 16:46
  #4
Medlem
Flyttade själv allt till isk i mars och är väldigt glad över det då värdet stigit över 5% redan. Bäst att undvika att spekulera och bara ta det smarta långsiktiga beslutet.
Citera
2017-05-14, 18:00
  #5
Moderator
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> Fonder
/Moderator
Citera
2017-05-14, 18:28
  #6
Medlem
Oldberrys avatar
Sälj och sätt in på ISK!
Citera
2017-05-14, 23:02
  #7
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlsonn
Hej,

I dagsläget har jag ca 500 000 kr sparat i fonder på ett fondkonto hos SEB, detta är pengar mina föräldrar sparat i sen jag föddes. Nu har jag köpt lägenhet och jag behöver ta ut 250 000 kr från dessa fonder.

Såhär ser det ut:

Fondvärde: 500 000 kr
- 30 % vinstskatt: 426 500 kr
- 250 000 kr kontantinsatts: 176 000 kr

Min fråga är, tycker ni jag ska sälja rubbet och återplacera 176 000 kr i fonder som jag har i ett ISK-konto hos Avanza eller bör jag endast sälja av så mycket som behövs från SEB och låta resterande belopp ligga kvar?

Beroende på tidshorisonten och din riskvilja skulle jag säga. Om du har kort tidshorisont och låg riskvilja så kan det vara bättre att ha kvar på fondkontot och skatta 30% på vinsten istället för schablonbeskattning.

Det finns ju en risk att du skattar bort din avkastning (om du placerar i för låg risk)
Citera
2017-05-18, 22:25
  #8
Medlem
Carlsonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
Beroende på tidshorisonten och din riskvilja skulle jag säga. Om du har kort tidshorisont och låg riskvilja så kan det vara bättre att ha kvar på fondkontot och skatta 30% på vinsten istället för schablonbeskattning.

Det finns ju en risk att du skattar bort din avkastning (om du placerar i för låg risk)

Tanken är att placera pengarna i de aktiefonder jag redan sparar månadsvis hos Avanza. Risken är ganska hög men sparhorisonten är 5+ år.

Min nästa fråga är: Bör jag lägga in alla pengar från fondkontot direkt i aktefonderna eller sprida ut insättningarna över några månader för att minska risken att gå in en dålig tid?

Fondaktierna jag sparar i hos avanza:
Länsförsäkringar Europa Indexnära
Länsförsäkringar Global Indexnära
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Access Asien
Citera
2017-05-19, 04:20
  #9
Medlem
Brallan44s avatar
Kan vara bra att antingen vänta helt med att köpa eller som du säger, köpa mindre positioner över tid.
Lite oroligt i den amerikanska politiken just nu och sånt påverkar.
Lycka till
Citera
2017-05-19, 15:05
  #10
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlsonn
Tanken är att placera pengarna i de aktiefonder jag redan sparar månadsvis hos Avanza. Risken är ganska hög men sparhorisonten är 5+ år.

Min nästa fråga är: Bör jag lägga in alla pengar från fondkontot direkt i aktefonderna eller sprida ut insättningarna över några månader för att minska risken att gå in en dålig tid?

Fondaktierna jag sparar i hos avanza:
Länsförsäkringar Europa Indexnära
Länsförsäkringar Global Indexnära
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Access Asien

När du säger att risken är "ganska hög" så är det en ren tolkningsfråga vad som är "ganska högt" för dig. De fonder du har valt i portföljen idag innebör hög risk mätt med standardavvikelse, eftersom att dem är aktiefonder. Aktiefonder tenderar att ha hög rörelse (eller s.k volatilitet) eftersom att marknaden kan svänga från dag till dag.

Om din sparhorisont är 5+ år så är jag tvungen att ställa frågan; När pengarna skall användas, vad ska dem användas till? Om du inte vill att ditt kapital ska minska så kan det vara värt att se över en "krockkudde" i form av räntebärande. 60/40 portfölj kanske?

Du begränsar givetvis avkastningen om du lägger i räntebärande (iochmed ränteläget), men du minskar också risken.

Gällande engångsinsättning eller inte så är det svårt att veta vad som passar för dig. Börsen står idag väldigt högt. Den kan såklart öka, men det finns vissa politiska risker.
Citera
2017-05-20, 12:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlsonn
Min fråga är, tycker ni jag ska sälja rubbet och återplacera 176 000 kr i fonder som jag har i ett ISK-konto hos Avanza eller bör jag endast sälja av så mycket som behövs från SEB och låta resterande belopp ligga kvar?
Tror du att börsen kommer gå fortsatt upp är det bra att byta till ISK nu. Men är du mer tveksam till utvecklingen framöver kan det vara klokt att avvakta. Byta till ISK vill du inte göra när börsen nått en peak, då får du skatta onödigt mycket, både vid försäljningen och på pengarna du för in i ISK:n.

Givet att du skulle byta till samma/motsvarande fonder i ISK som du har i depå idag. Är det väldigt dåliga/dyra fonder du har idag i SEB och du kommer byta till bättre/billigare så är det kanske lika bra att göra bytet på en gång oavsett och ignorera skattefrågan.
Citera
2017-05-22, 06:53
  #12
Medlem
Jag sålde och flyttade allt för sju år sedan. Mkt bra val. Valde lite olika fonder mest index då och har lärt mig lite på vägen.

Fördel med ISK är stor.

Startade en kapitalförsäkring till mitt barn och funderar nu på om inte den borde flyttas över till ISK också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback