Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-14, 14:45
  #1
Medlem
Luness avatar
Tjena, håller på med ett eget projekt där jag skulle behöva en form av kniv, som är väldigt speciellt utformad. Kniven ska sticka ut från sidan av ett rör, motsvarande ett T rör där botten utgörs av kniven.

Hur får man tag på en sådan smidigast? Skulle det gå att beställa en kniv från en verkstad, eller finns det något juridiskt krångel i det?

Tips på hur jag går tillväga för att fästa "bladet" i fråga till ett befintligt rör, på egen hand, välkomnas också.
__________________
Senast redigerad av Lunes 2017-05-14 kl. 14:47.
Citera
2017-05-14, 14:54
  #2
Medlem
franges avatar
Svetsa?
Citera
2017-05-14, 15:06
  #3
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Svetsa?
Har ingen svets dessvärre.

Funderar på att använda mig av en bit rör som har en innerdiameter motsvarande ytterdiametern på det befintliga röret, sedan göra ett hål i denna rörbit där en vass spik skulle kunna sättas in, huvudet på spiken gör så att spiken ej kan dras ut från hålet, endast inåt. Teoretiskt sett skulle det gå att göra på samma sätt med en skåra och ett anpassat knivblad. Rörbiten träs sedan övrer det befintliga röret.

Ett annat bätte alternativ, vore att sätta dit en liten gängad stump, inte längre än någon cm, där ett knivblad som också är gängat kan skruvas i. Med den konstruktionen kan knivbladet enkelt avlägsnas.
Citera
2017-05-14, 19:06
  #4
Medlem
tzjs avatar
Finns nog hobbyfantaster med mer intresse och kunskap om detta.

Jakt, fiske och vildmark --> Hobby
/Moderator
Citera
2017-05-14, 19:51
  #5
Medlem
Peter77s avatar
Tror nog du får slänga ihop en liten skiss i paint eller rita på ett papper och fota, om du ska få bra hjälp. Samt vad den skall användas till kan också hjälpa en förstå hur den behöver se ut.

Mvh
Citera
2017-05-14, 21:17
  #6
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Tror nog du får slänga ihop en liten skiss i paint eller rita på ett papper och fota, om du ska få bra hjälp. Samt vad den skall användas till kan också hjälpa en förstå hur den behöver se ut.

Mvh
Här är lite bilder http://imgur.com/a/rqGs6

Bilderna är bara prototyper, den lilla "pilen" (pennstiftet) ska föreställa spiken/knivbladet, och får bara vara vass längst ut, eftersom man håller emot den, som på bild två. Så knivbladet måste vara anpassat, ungefär som en pil.

Det jag försöker göra är en push dagger kombinerad med pepparspray. Nu har jag ingen komersiell /trycksattpepparspray burk tillhands, men en sådan skulle effektivt kunna anpassas med samma push dagger koncept, faktiskt ännu bättre då man "avfyrar"/sprayar sådana med tummen.
Citera
2017-05-15, 10:09
  #7
Medlem
Peter77s avatar
Och hur hade du tänkt bära denna på dig så att du smidigt, enkelt och snabbt kan få upp den i en farlig situation?
Citera
2017-05-15, 20:45
  #8
Medlem
Kuivakangass avatar
En pushdagger med en pepparsprejsburk som handtag!

Du dunkar din killer-sprejburk allt vad du har i magen på din fiende. Bladet viker sig och klipper nästan av två av dina fingrar när burken knycklar sig och springer läck. Både du och din fiende och speciellt din sargade hand blir neddränkt i 2 miljoner scovillegrader stark capsinolja.

Låter som en lysande idé du.
Citera
2017-05-16, 22:14
  #9
Medlem
Luness avatar
Gjorde klart den idag http://imgur.com/a/zg9SV

Använde mig av kopparrör, och spik för enkelhetens skull. Den är inte perfekt, tyndfördelning t.ex är lite skev då den är tyngst i botten. En mer avancerad variant med korrekt tyngdfördekning och riktigt slipat knivblad kanske kommer senare, då antagligen anpassad för en vanlig pepparspray burk, då en sådan har flera fördelar.

Angående olycksscenarion så tror jag inte det är jätte stor risk för burken att gå sönder sålänge trycket fördelas på en större yta, men det bästa är såklart en konstruktion som inte låter burken ta smällen överhuvudtaget.
Citera
2017-05-17, 09:27
  #10
Medlem
GekkoBleus avatar
Vad har du tänkt att du ska använda den till?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback