Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-14, 14:18
  #1
Medlem
Hej alla glada!

Jag har varit ren från opiater i ca 1.5 månaders tid. Innan det använde jag sub i drygt ett år med vissa mindre uppehåll, dock tog jag sällan mer än 1mg om dagen. Innan detta var jag på tram i drygt ett halvår. Har ej haft några större problem med att sluta förutom att jag känner mig spänd och stressad. Haft mindre doser lyrica och oxascand till hjälp.

Natten till torsdagen åkte jag på akuta magsmärtor. Åt ganska efterblivet dagen innan, bara saker som är tuffa mot magen plus ipren och en massa kaffe och te. Detta ovanpå den stress/spändhet jag redan har. Så kanske är det magkatarr eller tom magsår då jag varit stressad en längre tid.
Låg vaken i princip två hela nätter och bara vred på mig. Allt jag åt fick det att bli värre och jag har mått riktigt illa.

Så efter två nätter orkade jag inte mer och tog två tramadol innan natten till i lördags och sedan tre stycken under gårdagen. De hjälpte väldigt bra och jag har fått sova en del men nu gör det fortsatt ont igen. Inte lika extremt men är rädd att det ska bli värre under dagen.

Problemet är att jag inte har några andra lugnande hjälpmedel kvar att ta till.
Smärtan kommer och går med lugnet. Blev ju mest lite lugn av att ta 1 eller två tramadol men avslappningen fick magen att börja funka vettigt igen.

Kan inte tänka mig att dessa få tram kommer ge mig annat än ett större sug efter mera ett tag framöver. Lär ju inte trigga igång fysisk AT igen av sig självt, men är rädd att det kan göra det magonda ännu värre om jag mot kvällen blir mer spänd igen.

Så jag ville väl bara höra vad ni tror om ett sådant litet återfall.
Och m det nu skulle bli värre under dagen, vågar jag ta en eller två tram till då utan att jag faktiskt riskerar att opiat ATn börjar om igen?

Vet inte vad som blir mest destruktivt. Är rätt slut överlag så att missa hela nätters sömn tar ju knäcken på en och leder till mer stress för min del. Blir ju då som en ond cirkel. Känner att magen (och hela jag egentligen) behöver få lite avslappning.

Så är det något man vågar? Ta 100mg tram ytterligare någon dag så att magen och psyket får vila ut?
Känner att så länge jag kan få magen att vila och bli bättre så är en vecka med extra opiat sug kanske inte så jätte farligt... Men man vill ju inte skjuta sig i foten heller.

Tacksam för råd, svar eller tips!
__________________
Senast redigerad av nemenu 2017-05-14 kl. 14:21.
Citera
2017-05-14, 14:29
  #2
Medlem
Alltid samma visa. Ända in i den miserabla opiatdöden

"Bara en eller två till för att dämpa det värsta? På sätt och vis kanske det till och med är bra? Eftersom jag har rationaliserat fram åkomma X?". Tror du inte man hört detta förr? Innerst inne vet du om att det är en dålig idé. Du lurar bara dig själv.

Så skärpning. Vill du bli hel och bra igen eller inte? Det kommer att gå över. Var tuff och hård den här tiden.

Mitt råd är: Släng alla opiater, nu. Du ska inte ens ha dem att tillgå. I slutändan så kommer du att vara så jävla glad och stolt att du gjorde det. Du kommer att komma ur stark efter detta.

Nu tänker du något i stil med "Men tänk om X?", "Jag har ett viktigt ärende på Y. Då måste jag ha stöd ifall jag mår dåligt". Där blir mitt svar att du får säga åt dig själv att hålla käften, och slänga giftet ändå. Mår du dåligt så får du väl skjuta upp ditt ärende.

Är du orolig för att få magsår (bullshit) så får du ta något basiskt som neutraliserar magsyran. Hur du kan komma till slutsatsen att opiater vore en klok idé mot ett hypotetiskt magsår är smått bisarrt.

Ät normalt också. Det är fullt normalt att magen mår konstig när man inte gör det.

Gör detta så kommer ditt framtida jag att vara evigt vara tacksam mot ditt nuvarande jag.


Det går att ta sig ur beroendet, även om det känns jobbigt. Jag har gjort det. Och jag har även lyckats ta mig igenom min bästa väns död från de gifterna. Den smärtan och sorgen är ingenting gentemot abstinensen. Men även det går.
__________________
Senast redigerad av Stunni 2017-05-14 kl. 14:57.
Citera
2017-05-14, 16:12
  #3
Medlem
Ja vi är ena skickliga manipulerare av oss själva.
Citera
2017-05-14, 18:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nemenu
Ja vi är ena skickliga manipulerare av oss själva.


Spot on.

Håll i min vän, är själv inne på 8de dagen efter 1,5års daglig bruk av Tramadol (300-600mg) om dagen.

Mvh
Citera
2017-05-15, 06:50
  #5
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemenu
Ja vi är ena skickliga manipulerare av oss själva.
Stunni gav ett jävligt bra svar, jag har inte så mycket att tillägga.
Bra att du inser det själv också.

Det är fantastiskt hur en missbrukarhjärna kan börja rättfärdiga att börja bruka igen. Det låter logiskt i början men leder alltid till samma sak.
Rid ut stormen!
Citera
2017-05-15, 08:15
  #6
Medlem
Hehe, vill bara påpeka att jag råkade skriva fel i slutet. Jag menade att abstinensen inte är någonting i jämförelse mot smärtan och sorgen från vännens död. Råkade skriva tvärtom. Döden berörde alltså mig mer. Bara för att klargöra.

Bra att du har insikten TS
Citera
2017-05-15, 21:54
  #7
Medlem
justonefix124s avatar
Men vafan?! Ring VC eller gå till apoteket och köp typ losec, pepcid, novaluzid eller liknande.
Citera
2017-05-16, 09:13
  #8
Medlem
Alla dör, vården suger, vill man vara cleen måste man utarbeta sin egen strategi, bryta mönster som försämrar en fantastiska förmåga, att lura sig själv..
Citera
2017-05-16, 09:44
  #9
Avstängd
lOsTbOy11s avatar
ta tag i saken med eget, vc hjälper ingen, man up
Citera
2017-05-16, 21:16
  #10
Medlem
justonefix124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lOsTbOy11
ta tag i saken med eget, vc hjälper ingen, man up

VC kan vara behjälpliga när det kommer till magsmärtor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback