Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-14, 12:18
  #1
Medlem
Fladerlappens avatar
Nu kanske denna ska ligga i kemi eller något?

Hade en efterfest i min lilla lägenhet efter en lååång krogrunda.

Då bestämde sig en av deltagarna att kaskadspy i ungefär hela vardagsrummet. Hamnade i bokhyllor och under bord men inga textilier blev drabbade.

Efter det efter noggran skrubbning överallt, så låg lukten kvar.
Köpte då en jonisator på Kjell som sprutar ut ozon som ska binda doftpartiklar och kunna dammsugas upp magiskt.

Körde den i några timmar enligt instruktion. Kom hem och kräklukten var borta. Dock luktar det starkt av Ozon trots 3dagars vädring och det luktar väldigt obehagligt. Satts i kläder och skit kanske?

Så hur gör man åt detta? Husmorstips som ättika funkar ej.
Citera
2017-05-14, 14:49
  #2
Medlem
Slå sönder ditt gamla kylskåp och skicka ut CFC-gaserna i luften så är ozonproblemet löst!

Skämt å sido.

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=20778

Citat:
Detta är ju mitt område, men hinner bara ge ett snabbt svar...

Ozon: Jättebra men livsfarligt! Och överdoserar du (alltså inte vet vad du gör...) så får du en ozon doft i stället... då ozon är det starkaste oxiderande medlet, gasen som finns... ja ni förstår själva... går aldrig bort...

Jonisering: Funkar bra, men lukt källan skall vara borttagen för att få en permanent effekt, snarlikt ozon men producerar inte ozon om det är rätt utfört.

Råttan: Vänta! Om du inte vill riva så du får bort den så finns ingen annan metod. Brukar lukta av på 2-3 veckor. Jobbiga veckor men bästa vägen att gå.

Alla "mirakel" medel som finns i daglivaruhandeln är mset bluff. Maskerar doften och lurar näsan. Ofta räcker det då "mirakelmedlet" luktar längre än källan till problemet.

Återigen! Passa er för ozonagg om ni inte vet exakt vad ni gör. Jag har 5 st agg men har dom aldrig ute hos folk! Bara i värmekammare inne i mina lokaler. Farligt... ozon = O3... syre lika med O2.... vad tolkar lungan ozon som...?
På marknaden finns det massa firmon som säljer "ozonagg" men dom flesta är vanliga joniseringagg. Dom är relativ billiga att producera och därmed lätta att sälja. Ett riktigt ozon agg får du inte under 10k plus moms...

Och mycket riktigt som han skriver är ozon mycket giftigt på grund av dess oxiderande inverkan! Köp en fläkt istället som får luften att cirkulera mer så vädrar du bort partiklarna snabbare.
__________________
Senast redigerad av TuManHand 2017-05-14 kl. 14:52.
Citera
2017-05-21, 13:03
  #3
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Slå sönder ditt gamla kylskåp och skicka ut CFC-gaserna i luften så är ozonproblemet löst!

Skämt å sido.

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=20778



Och mycket riktigt som han skriver är ozon mycket giftigt på grund av dess oxiderande inverkan! Köp en fläkt istället som får luften att cirkulera mer så vädrar du bort partiklarna snabbare.

Jo, kan ju lufta om jag ordnar en schysst fläkt, kan inte få korsdrag i lägenheten pga av fönster placeringen.

Konstigt att Kjell och andra seriösa firmor som kan döda människor och är en produkt som kan vara svår att förstå.

Är ute på jobb ibland på äldreboenden och dylikt där någon dement gått banans på en toalett. Då har de ställt in en jonisator efter tvätt. Effer några timmar luktar det varken ozon eller annat. Men dessa kanske suger in partiklarna in i någon ozon kammare istället för att bara spruta ut ozon.

Nåväl snart är lukten borta, ättika tar bort det mesta så kör husmorstips nästa gång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback