Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-14, 08:41
  #1
Medlem
Datorn har börjat låser sig flera gånger / dag . Inga kommandon funkar. Ctrl , alt , del ger inget svar alls. Enda lösningen är att stänga av datorn och sätta på den igen. Funkar den felfritt tills de sker igen 😔.

Ska man göra en reninstralation av operativsystem? Vilka program finns de för att kolla av hårdvaran ?

Obs kan de vara virus ?
Vet att jag får en del plupops o webbläsaren chrome. Så troligtvis finns det även virus i datorn

Moderkort
Msi B85-G43
Nätagg
Be quite pure power 500 w
Minne
Corsair vengeance ddr 3 16 gb
Grafik
Msi 760 gaming
Hårddiskar
Samsung evo 120 gb
2 st Wd red 3 tb
Processor
I5 4690 k
Windows 10

Ca 2,5 år gammal
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-05-14 kl. 09:03.
Citera
2017-05-14, 09:08
  #2
Medlem
Det beror väl lite på vad som händer mer, men virus är väl troligaste i min uppfattning. Går fläkten upp mycket i varv? isåfall är det virus, men idag så finns det ju massa spyboot som också skulle kunna klassas som virus.
Kör igenom med windows defender, sedan finns ccleaner som också är bra när det gäller spyware.
Reinstall av operativsystem gör man bara i värsta fall pga man annars kan roa sig med att återinstallera allt skräp i några dagar.
Windows är inte världens stabilaste operativsystem och kommer aldrig bli det, så att datorn börjar bete sig konstigt brukar ofta ha att göra med windows, antingen virus eller att system blivit skadat på något sätt.
Citera
2017-05-14, 09:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Det beror väl lite på vad som händer mer, men virus är väl troligaste i min uppfattning. Går fläkten upp mycket i varv? isåfall är det virus, men idag så finns det ju massa spyboot som också skulle kunna klassas som virus.
Kör igenom med windows defender, sedan finns ccleaner som också är bra när det gäller spyware.
Reinstall av operativsystem gör man bara i värsta fall pga man annars kan roa sig med att återinstallera allt skräp i några dagar.
Windows är inte världens stabilaste operativsystem och kommer aldrig bli det, så att datorn börjar bete sig konstigt brukar ofta ha att göra med windows, antingen virus eller att system blivit skadat på något sätt.

De kan,inte vara nätagget som e påväg o ge sig ? Kör adaware nu. Får la se vad den hittar
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-05-14 kl. 09:14.
Citera
2017-05-14, 09:40
  #4
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Datorn har börjat låser sig flera gånger / dag . Inga kommandon funkar. Ctrl , alt , del ger inget svar alls. Enda lösningen är att stänga av datorn och sätta på den igen. Funkar den felfritt tills de sker igen 😔.

Ska man göra en reninstralation av operativsystem? Vilka program finns de för att kolla av hårdvaran ?

Obs kan de vara virus ?
Vet att jag får en del plupops o webbläsaren chrome. Så troligtvis finns det även virus i datorn

Moderkort
Msi B85-G43
Nätagg
Be quite pure power 500 w
Minne
Corsair vengeance ddr 3 16 gb
Grafik
Msi 760 gaming
Hårddiskar
Samsung evo 120 gb
2 st Wd red 3 tb
Processor
I5 4690 k
Windows 10

Ca 2,5 år gammal

Vilken ändring hade skett på datorn en tid innan det började?

Låsningar kan väl vara en hel del men popupsen kollar du upp så här - https://malwaretips.com/blogs/remove-adware-popup-ads/.

Låsningarna kan vara drivis inkompatibilitet, uppdatera dem - https://drp.su/en. Välj "expert mode" och bocka ur all adware innan drivis installation!!!

I övrigt så kollar du delarna med de olika program som finns där för.
Citera
2017-05-14, 10:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Vilken ändring hade skett på datorn en tid innan det började?

Låsningar kan väl vara en hel del men popupsen kollar du upp så här - https://malwaretips.com/blogs/remove-adware-popup-ads/.

Låsningarna kan vara drivis inkompatibilitet, uppdatera dem - https://drp.su/en. Välj "expert mode" och bocka ur all adware innan drivis installation!!!

I övrigt så kollar du delarna med de olika program som finns där för.

Försökte testa på o överclocka cpun lite genom oc mode. Tyckte de inte gav någon special effekt i spelandet så återställde bios igen. Vet inte om de har något betydelse då jag återställde allt efteråt ju. Ska kika på länken du skicka tack 😊
Citera
2017-05-14, 10:14
  #6
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Försökte testa på o överclocka cpun lite genom oc mode. Tyckte de inte gav någon special effekt i spelandet så återställde bios igen. Vet inte om de har något betydelse då jag återställde allt efteråt ju. Ska kika på länken du skicka tack 😊


Det där testandet kan mycket väl vara orsaken, det har blivit någon låsning trots BIOS återställning. Ta loss samtliga berörda delar och sätt dit dem igen.
Citera
2017-05-14, 10:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det där testandet kan mycket väl vara orsaken, det har blivit någon låsning trots BIOS återställning. Ta loss samtliga berörda delar och sätt dit dem igen.

Får kika på det också då
Citera
2017-05-17, 07:21
  #8
Medlem
Låsningar kan ha flera olika orsaker

Jag gissar på Korrupta systemfiler, hårddisken eller någon ramsticka

Har du inkopplat några usbenheter ?, dra ur dem, starta om och se om det händer något.

Vad har du för cpu temp ?, blir datorn för varm ?

Ang OC, så har nog inte detta problem något med det att göra, du har väl kört en default i bios ?
för att återställa klocken ?.

Dra ur dina WD red och testa boota med enbart systemdisk.

Hur många ramstickor har du ?, prova boota med en sticka först.

Kan också vara Win 10 buggen som uppkom genom Anniversary updaten, vilket visar sig som så att hela datorn fryser, många har/har haft problemet och är länkat till om du kör OS på en SSD systemdisk samtidigt som du har sekundära diskar kopplade.

ex.http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.663...er-hela-datorn
Citera
2017-05-17, 09:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Låsningar kan ha flera olika orsaker

Jag gissar på Korrupta systemfiler, hårddisken eller någon ramsticka

Har du inkopplat några usbenheter ?, dra ur dem, starta om och se om det händer något.

Vad har du för cpu temp ?, blir datorn för varm ?

Ang OC, så har nog inte detta problem något med det att göra, du har väl kört en default i bios ?
för att återställa klocken ?.

Dra ur dina WD red och testa boota med enbart systemdisk.

Hur många ramstickor har du ?, prova boota med en sticka först.

Kan också vara Win 10 buggen som uppkom genom Anniversary updaten, vilket visar sig som så att hela datorn fryser, många har/har haft problemet och är länkat till om du kör OS på en SSD systemdisk samtidigt som du har sekundära diskar kopplade.

ex.http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.663...er-hela-datorn

Den blev bättre efter att jag rensat i Windows..virus mm. Tills igår. Fick bluescreen mitt i mitt planet coaster spelande. O den starta om. Han inte ta en bild . Finns de på något sätt o Gå tillbaka o se. Loggboken ?

Första bluesceen ja någonsin fått på den typ
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-05-17 kl. 10:01.
Citera
2017-05-17, 11:02
  #10
Medlem
Första bluesceen ja någonsin fått på den typ. Vet med mig att jag har legat på ganska höga temps när jag spelat innan. Intel original kylare.
Har även Dom flesta spel på mina wd red. Då ssdn inte är så stor. Såg att jag fått mängder av problem vid 18 tiden igår.
Men en som de står datorn har startat om efter felsökning . Felsökningen var :

0x00000119. Säger de nånting:/ . Står massa tecken efteråt också. Vet inte om dom e relevanta
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-05-17 kl. 11:12.
Citera
2017-05-17, 11:14
  #11
Avstängd
Kan tanka mig att det ar harddisken som har nat sektor fel.

Upplevde linknande symptomer med hangningar, BSOD.
Jag ominstallerade datorn ett par ganger, men varje gang jag t.e.x skulle spela spel sa kom BSOD tillbaks. sa det slutade med att jag kopte mig en ny disk och efter det sa har jag inte haft en enda BSOD.
Citera
2017-05-17, 11:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fenriwolf
Kan tanka mig att det ar harddisken som har nat sektor fel.

Upplevde linknande symptomer med hangningar, BSOD.
Jag ominstallerade datorn ett par ganger, men varje gang jag t.e.x skulle spela spel sa kom BSOD tillbaks. sa det slutade med att jag kopte mig en ny disk och efter det sa har jag inte haft en enda BSOD.

Ssdn då menar du. Eller hddn ? Steam spelen ligger ju på d idag. Så en av wd reden. Kör hdtune nu
__________________
Senast redigerad av Jens86 2017-05-17 kl. 12:20.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback