Flashback bygger pepparkakshus!
2017-05-16, 10:19
Medlem
froekenwasabis avatar
Nu har jag inte med det att göra, men 3,5 m.kr. i lån på en bostadsmarknaden som är som den är, är nog inget smart drag. Men. Du borde höra av dig till Ica Banken. Jag knegar på en reklambyrå och Ica Banken är våra kunder. Dem söker efter nya långtagare och det gör säkert det hela enklare för er jämfört med andra banker. Du har säkerligen sett reklmamaterialet runt om i stan på sistone.
Citera
2017-05-16, 14:36
Medlem
Tråden överdriver er skuldsättning. 3 msek är inga problem att klara av med era inkomster.

Det viktiga är att ni köper rätt objekt. Ni ska istället tänka så här, är vi mentalt förberedda för en ev förlust på 10 procent av köpeskillingen dvs 350 000 kr. Om svaret är ja är det bara o köra på. Förändringar sker, livssituation förändras osv så man bör klara av att realisera en förlust även om det blir en sättning i marknaden ex. vid ränteuppgång till 5 procent. 5 procents ränta kommer ni utan problem klara av. Högre räntenivå är orealistiskt.

Innan ni söker lånelöften bör ni etablera kontakt o få en personlig bankman. Öppna gärna konton i två banker o ta dessa kontakterna. Boka in ett personligt möte. Bankmannen kommer vilja diskutera att ni blir helkund o sparar i ex. fonder hos dem. Var intresserad av detta men välj indexfonder ej bundna i kapitalförsäkring i ISK och detsamma för pensionssparandet. Ni kommer garanterat få lånelöften på 3 msek om ni har en ordnad ekonomi i övrigt o utan större lån på kapitalvara som ex. bil. Sparandet kan ni om ni vill sen flytta till ex Avanza Zero men får ni bara låga avgifter o undviker kapitalförsäkring är det bättre att vara kvar. Om ni är en normalkund så kommer ni vilja ta tilläggslån inom 5 år till renovering. Då är det bra att vara en trogen kund med bra historik. Lycka till!

3msek i lån har en räntekostnad på drygt 30 000 kr per år, med 5 procent ränta 100 000 kr.mAmorteringar kommer äta bort ca 30 000 kr av disponibel inkomst men det klarar man av med redovisade inkomster. Med nuvarande ränteläge hade jag rekommenderat hushållet att spara 50 000 kr per år. Minskas sen successivt vid höjt ränteläge. Skapar buffert o säkerhet vid prisnedgång.
Senast redigerad av VLCD 2017-05-16 kl. 14:49.
Citera
2017-05-16, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Tja. Läste inte hela inlägget, men jag fick inte heller mitt lånelöfte beviljat rätt nyligen. Det var Handelsbanken. Det är bara att gå vidare, men jag rekommenderar att du ansöker via mittbolån.se. Väldigt duktiga och löste bra ränta till mig
Vad fick du för ränta då? Är det över 1.5 procent så bör du inte rekommendera trådskaparen dit i första hand utan som sista alternativ.
Citera
2017-05-16, 16:10
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
ja men nu vet du hur det kommer att bli nästa gång, priserna går allitd upp och ner, så nästa gång när lånefesten drar igång får man passa på

för 3.5 miljoner får du en lyxvilla där jag bor, t.ex 300kvm stort hus, 2 hektar mark, och en pool, så klart är huset ny renoverat.

men men vissa bor hellre i lägenhet, har dock svårt att förstå det, för tycker det suger häst balle att bo i lägenhet, behöva ta hänsyn till andra människor

men men lycka till ts!

Det handlar om närhet till service och lyxen att inte behöva ha bil. Att ta sig frå A till B med en stadscykel / promenera / kollektivtrafik är för många livskvalité.

Och när jag säger service vill folk kunna spendera sina pengar på bra mat, drinkar, uteliv, och andra aktiviteter du hittar i städer
Citera
2017-05-16, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danevito
En kompis är VD och fick ta helgjobb i kassan på ICA för att få ett lånelöfte till ett radhus. Frugan jobbade inte...

Han sa upp sig såklart efter inflytt.

Är väl inte så konstigt, har han en fru som inte arbetar så har han alltså en vuxen att försörja. Det ser inte banken lätt på. Hade han varit ensam hade det nog gått bra.
Citera
2017-05-16, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av danevito
En kompis är VD och fick ta helgjobb i kassan på ICA för att få ett lånelöfte till ett radhus. Frugan jobbade inte...

Han sa upp sig såklart efter inflytt.
jo men att man är vd betyder inte att man tjänar flera 100k per månad vettu det finns vd som tjänar 20k per månad.
Citera
2017-05-17, 08:58
Medlem
Tack allihopa för eran svar!!

Liten uppdatering:
Jag har inte ansökt om fler lånelöften, utan endast räknat preliminärt hos olika banker för att se hur stort lån vi har rätt till, och då ligger vi på ett ungefär max: 3,1 - 3,2 miljoner. Då har jag inte räknat med att bankerna kan jävlas genom att kolla på våran gamla årsinkomst som alltså är lägre föregående år...

När det gäller lägenheten så är den kvar på hemnet inne på sin 13:e dag, inga bud än. Nu till frågan hur lågt ner kan man buda egentligen i det här fallet? Är 3,2 exempelvis alldeles för lågt bud?? Vad säger ni? Jag har väldigt svårt att tro att nån budar kring utgångspriset.
Citera
2017-05-17, 09:42
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raphunzel

Liten uppdatering:
Jag har inte ansökt om fler lånelöften, utan endast räknat preliminärt hos olika banker för att se hur stort lån vi har rätt till, och då ligger vi på ett ungefär max: 3,1 - 3,2 miljoner. Då har jag inte räknat med att bankerna kan jävlas genom att kolla på våran gamla årsinkomst som alltså är lägre föregående år...

När det gäller lägenheten så är den kvar på hemnet inne på sin 13:e dag, inga bud än. Nu till frågan hur lågt ner kan man buda egentligen i det här fallet? Är 3,2 exempelvis alldeles för lågt bud?? Vad säger ni? Jag har väldigt svårt att tro att nån budar kring utgångspriset.
Kan du/ni styrka er nuvarande lönenivå (med signerade avtal exempelvis), så finns inga belägg för banken att titta på historiska data.

Ett bud på 3,2mkr är ungefär 9% värdeminskning ifrån mäklarens bedömning. Det ni bör göra är att nyttja exempelvis Booli, och jämföra slutpriserna i samma område för liknande objekt.
Citera
2017-05-17, 09:48
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
Kan du/ni styrka er nuvarande lönenivå (med signerade avtal exempelvis), så finns inga belägg för banken att titta på historiska data.

Ett bud på 3,2mkr är ungefär 9% värdeminskning ifrån mäklarens bedömning. Det ni bör göra är att nyttja exempelvis Booli, och jämföra slutpriserna i samma område för liknande objekt.

Nja, de bör ju ha koll på snittkvadratmeterpriset i området via tex booli men de bör ABSOLUT lägga ett mindre bud än 9% under. Ta i så du skäms och bjud 2,7 eller därikring.

Ni bör ju också kolla årsredovisningen rätt ingående, samt fråga styrelsen om det är renoveringar etc på gång. Så ni inte åker på någon no, kan ju finnas anledning att den legat ute ett tag.Frågar du mäklaren lär du inte få några raka svar ändå - de representerar allt som oftast endast säljaren.
Citera
2017-05-17, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raphunzel

Liten uppdatering:

Du har inte rätt till något lån alls, bankerna gör en bedömning av er ekonomi och objektet innan de eventuellt beviljar ett lån. Ett lånelöfte är inte ens bindande för banken, det visar bara att ni passerat det första nålsögat. När du sedan ansöker om själva lånet tittar banken även på lägenheten/huset ni vill köpa och gör en samlad bedömning av inkomster och utgifter för att avgöra hur mycket ni får låna. Har ni "tur" får ni låna 85%, har ni "otur" kan det bli mindre och ni får då skaka fram resterande pengar på annat håll.

Som HerrLarsson skriver bör arbetsgivarintyg vara nog för att styrka era inkomster.

VemBudar har en bra poäng i att du bör ringa någon i BRF-styrelsen och höra dig för hur föreningens ekonomi och framtidsplaner ser ut (ett kommande stambyte är inte någon värdehöjare direkt...). Du har inte heller något att förlora på ett under-bud, det värsta som kan hända är att säljaren säger nej. Med lite tur kan du då lirka ur mäklaren hur mycket de väntar sig.
Citera
2017-05-17, 10:38
Medlem
Herr Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Nja, de bör ju ha koll på snittkvadratmeterpriset i området via tex booli men de bör ABSOLUT lägga ett mindre bud än 9% under. Ta i så du skäms och bjud 2,7 eller därikring.

Ni bör ju också kolla årsredovisningen rätt ingående, samt fråga styrelsen om det är renoveringar etc på gång. Så ni inte åker på någon no, kan ju finnas anledning att den legat ute ett tag.Frågar du mäklaren lär du inte få några raka svar ändå - de representerar allt som oftast endast säljaren.
För att förtydliga tidigare kommentar, så bör man vara insatt i områdets värde. 13 dagar är inte evighet på marknaden, en sak om det varit 30 dagar eller längre. Visar det sig att slutpriserna landat 4-5% över aktuellt utropspris, så kommer mäklaren motverka köparen att acceptera skambudet, men ett mindre skambud har större hit rate. Detta är min personliga iakttagelse i de affärer jag gjort.

Väldigt bra skrivet kring årsredovisningar och framtida förändringar i fastigheten.
Citera
2017-05-18, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Larsson
För att förtydliga tidigare kommentar, så bör man vara insatt i områdets värde. 13 dagar är inte evighet på marknaden, en sak om det varit 30 dagar eller längre. Visar det sig att slutpriserna landat 4-5% över aktuellt utropspris, så kommer mäklaren motverka köparen att acceptera skambudet, men ett mindre skambud har större hit rate. Detta är min personliga iakttagelse i de affärer jag gjort.

Väldigt bra skrivet kring årsredovisningar och framtida förändringar i fastigheten.

Hur funkar det om den har varit för länge ute på marknaden? Är det inte så att efter cirka 30 dagar (om ingen har budat dvs.) så drar man tillbaka annonsen och "gör om den"? Eller hur länge brukar man vänta till? Har för mig att en mäklare en gång i tiden sa typ har det gått 30 dagar och ingen har budat då är det nåt som inte stämmer, då drar man det tillbaka.. Kan det stämma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in