Citat:
Ursprungligen postat av
raphunzel
Tack allihopa för eran svar!!
Liten uppdatering:
Jag har inte ansökt om fler lånelöften, utan endast räknat preliminärt hos olika banker för att se hur stort lån vi har rätt till, och då ligger vi på ett ungefär max: 3,1 - 3,2 miljoner. Då har jag inte räknat med att bankerna kan jävlas genom att kolla på våran gamla årsinkomst som alltså är lägre föregående år...
När det gäller lägenheten så är den kvar på hemnet inne på sin 13:e dag, inga bud än. Nu till frågan hur lågt ner kan man buda egentligen i det här fallet? Är 3,2 exempelvis alldeles för lågt bud?? Vad säger ni? Jag har väldigt svårt att tro att nån budar kring utgångspriset.
Du har inte rätt till något lån alls, bankerna gör en bedömning av er ekonomi och objektet innan de eventuellt beviljar ett lån. Ett lånelöfte är inte ens bindande för banken, det visar bara att ni passerat det första nålsögat. När du sedan ansöker om själva lånet tittar banken även på lägenheten/huset ni vill köpa och gör en samlad bedömning av inkomster och utgifter för att avgöra hur mycket ni får låna. Har ni "tur" får ni låna 85%, har ni "otur" kan det bli mindre och ni får då skaka fram resterande pengar på annat håll.
Som HerrLarsson skriver bör arbetsgivarintyg vara nog för att styrka era inkomster.
VemBudar har en bra poäng i att du bör ringa någon i BRF-styrelsen och höra dig för hur föreningens ekonomi och framtidsplaner ser ut (ett kommande stambyte är inte någon värdehöjare direkt...). Du har inte heller något att förlora på ett under-bud, det värsta som kan hända är att säljaren säger nej. Med lite tur kan du då lirka ur mäklaren hur mycket de väntar sig.