Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-14, 08:14
  #1
Medlem
Hej, vi har hittat en lägenhet som har utgångspris 3 500 000 kr.

Vi har 15% kontantinsats, båda är tillsvidareanställd, frugan har 30 500 och jag har 24 000 brutto/månad. Vi har 2 barn, inga betalningsanmärkningar.

Pratade med Swedbank och dem gjorde en snabb preliminär räkning och så att vi inte hade fått lånelöfte då man räknar att räntan kan gå upp till 7% och då hamnar vi i underskott..

Gjorde sedan en räkning hos SBAB om hur mycket vi kan låna, då fick jag fram 3 500 000 och då ringde jag och personen jag talade med sa att ja det stämmer, ni får låna så mycket om alla uppgifter du har angett stämmer. Jag påpekade att mamman har varit mammaledig förra och för förra året och att även jag började jobba i mars månad förra året och att vi då hade mindre årsinkomst förra och förförra året men då sa han att det ska inte spela så stor roll. Dem kan eventuellt fråga efter nuvarande inkomst det var allt.

Så jag gjorde en låneansökan online och då fick jag fram: "tekniskt fel ring oss om ni behöver hjälp." Då rngde jag igen och då provade personen genom telefonen och då så han nej tyvärr det går inte igenom då er årsinkomst var för låg 2015 och 2016 kan vi inte se än... personen sa då att vi gärna vill man ska ha haft iallafall minst 225 000 i årsinkomst/person.

Så nu till min fråga, kommer alla banker resonera så här? Om man inte hade tillräckligt med bra årsinkomst 2 år innan, gör det att man inte får lånelöfte igenom? Hos alla banker? Jag tycker man borde ju kolla senaste 3 månaderna iallafall...

Nån som vet hur det står till? Vilka banker "kollar mer" än andra på just sånt här? Tacksam för svar
Citera
2017-05-14, 08:28
  #2
Medlem
arnekos avatar
Kolla mef handelsbanken.
Frugan o ja hade same problem..
Citera
2017-05-14, 08:30
  #3
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raphunzel
Hej, vi har hittat en lägenhet som har utgångspris 3 500 000 kr.

Vi har 15% kontantinsats, båda är tillsvidareanställd, frugan har 30 500 och jag har 24 000 brutto/månad. Vi har 2 barn, inga betalningsanmärkningar.

Pratade med Swedbank och dem gjorde en snabb preliminär räkning och så att vi inte hade fått lånelöfte då man räknar att räntan kan gå upp till 7% och då hamnar vi i underskott..

Gjorde sedan en räkning hos SBAB om hur mycket vi kan låna, då fick jag fram 3 500 000 och då ringde jag och personen jag talade med sa att ja det stämmer, ni får låna så mycket om alla uppgifter du har angett stämmer. Jag påpekade att mamman har varit mammaledig förra och för förra året och att även jag började jobba i mars månad förra året och att vi då hade mindre årsinkomst förra och förförra året men då sa han att det ska inte spela så stor roll. Dem kan eventuellt fråga efter nuvarande inkomst det var allt.

Så jag gjorde en låneansökan online och då fick jag fram: "tekniskt fel ring oss om ni behöver hjälp." Då rngde jag igen och då provade personen genom telefonen och då så han nej tyvärr det går inte igenom då er årsinkomst var för låg 2015 och 2016 kan vi inte se än... personen sa då att vi gärna vill man ska ha haft iallafall minst 225 000 i årsinkomst/person.

Så nu till min fråga, kommer alla banker resonera så här? Om man inte hade tillräckligt med bra årsinkomst 2 år innan, gör det att man inte får lånelöfte igenom? Hos alla banker? Jag tycker man borde ju kolla senaste 3 månaderna iallafall...

Nån som vet hur det står till? Vilka banker "kollar mer" än andra på just sånt här? Tacksam för svar

Rent spontant låter det som om ni inte borde få lån med tanke på era löner, två barn och lån på 2,975 milj. kr.
Men du har rätt i att bankerna är väldigt konstiga när de för sina bedömningar.
Citera
2017-05-14, 08:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raphunzel
Hej, vi har hittat en lägenhet som har utgångspris 3 500 000 kr.

Vi har 15% kontantinsats, båda är tillsvidareanställd, frugan har 30 500 och jag har 24 000 brutto/månad. Vi har 2 barn, inga betalningsanmärkningar.

Så nu till min fråga, kommer alla banker resonera så här? Om man inte hade tillräckligt med bra årsinkomst 2 år innan, gör det att man inte får lånelöfte igenom? Hos alla banker? Jag tycker man borde ju kolla senaste 3 månaderna iallafall...

Nån som vet hur det står till? Vilka banker "kollar mer" än andra på just sånt här? Tacksam för svar
Alla banker kollar på era tidigare inkomster men kalkylräntan kan skilja sig något, 7% är dock ett bra riktvärde. Om frugan kan få ett intyg från sitt arbete på att hon är fastanställd, hur länge hon varit det och lönen bör fick banken kunna ta hänsyn till det.

Sen kommer man till det tråkiga: klarar ni verkligen kostnaderna? Bara amorteringarna kommer vara ungefär 5000 kr /månad plus lika mycket i ränta (2%) och sedan månadsavgift ovanpå det. Två små barn är inte heller gratis. Har ni bil? Det är också en stor kostnad.

Redan med dagens låga räntor pratar vi om fasta boendekostnader på 12000-15000/månad, dvs nästan hela din lön efter skatt. Vad händer om en av er blir sjuk eller arbetslös?
Citera
2017-05-14, 08:59
  #5
Medlem
Hejsan!

En tanke bara, om ni planerar på att ert maxtak för lånelöfte är för att täcka ett boende för 3 500 000 inklusive 15% handpenning, är det inte en jättebra idé att välja en lägenhet med utgångspris på just 3 500 000. Det är extremt ovanligt att det inte blir budgivning. Satsa i så fall på att titta på boenden med utgångspris på runt 2 500 000 - 2 750 000, så är det större chans att budgivningen landar på där ni har maxtak. Om ni får lånelöfte via en annan bank så att säga.
Citera
2017-05-14, 09:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raphunzel
Hej, vi har hittat en lägenhet som har utgångspris 3 500 000 kr.


Först och främst så lär det här vara en dealbreaker om det är fler som är intresserade och det blir budgivning.

Prova att erbjuda anställningskontrakt och eventuellt några lönespecifikationer om banken trilskas med inkomsterna. Tyvärr vet jag inte vilka som är minst stränga, hade gissat på SBAB men det kan nog bero på vilken person som du får (o)turen att prata med, vilket verkar ha varit fallet här.
Citera
2017-05-14, 09:32
  #7
Medlem
Tack alla för eran svar!

Intresset verkar vara svalt för just denna lägenheten. Inte nån som har budat på nästan 10 dagar... Så jag tror dem är ganska nöjda med utgångspriset.

Nu får jag väl avvakta, känns inte så smart och försöka på andra banker och samla på sig massa UC:n.
Citera
2017-05-14, 09:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arneko
Kolla mef handelsbanken.
Frugan o ja hade same problem..

Sökte ni lånelöfte online eller var ni kunder hos banken sen innan?

Var det liknande problem exakt ni hade?
Citera
2017-05-14, 09:36
  #9
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raphunzel
Tack alla för eran svar!

Intresset verkar vara svalt för just denna lägenheten. Inte nån som har budat på nästan 10 dagar... Så jag tror dem är ganska nöjda med utgångspriset.

Nu får jag väl avvakta, känns inte så smart och försöka på andra banker och samla på sig massa UC:n.

Du borde lägga ett bud en bra bit under utgångspriset om ingen är intresserad.
Citera
2017-05-14, 09:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Du borde lägga ett bud en bra bit under utgångspriset om ingen är intresserad.

Har också funderat på det. Vart går gränsen så man inte kommer med nån skambud?
Citera
2017-05-14, 09:42
  #11
Avstängd
lOsTbOy11s avatar
får ej heller....dom blivit tuffa
Citera
2017-05-14, 09:51
  #12
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lOsTbOy11
får ej heller....dom blivit tuffa

slut på lånefesten?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback