Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-14, 06:27
  #1
Medlem
Vad är detta för tomte egentligen?
Ägs av en Karl Aklev som inte verkar allt för seriös.
Använde deras tjänst för några årsedan, dom skulle hjälpa mej att få betalt av en beställare.
Målet i sig var relativt enkelt, jag hade mer eller mindre jobbat som en vanlig anställd 40 timmar
veckan och hade kraftig dokumentation på detta.
Vid första kontakten med Svensk Betalningskontroll AB så var "detta inga som helst problem".
Min beställare skulle minsann få betala och det skulle dom lösa osv..
Tiden gick och efter något halvår så var det dax för muntlig förberedelse.
Tilläggas ska att som ombud hade jag fått en kvinna som inte hade svenska som sitt första språk.
Hon var knappt begriplig om jag ska vara ärlig.
Detta var bolagets ända "juridiska ombud".
Väl framme vid muntliga förberedelsen så visar det sej att min "juridiska expertis" inte ska närvara
på plats i tingsrätten utan att jag ska "gå ut då och då" och sammanfatta vad som har sagts.
Det hela vart ju bara en stor soppa och istället för att få ut mina "sjäövklara" 75000 kr så fick jag
nöja mej med 35000 kr.. Surt tyckte jag då, men sådant får man ta ibland.
Efter cirka 2 veckor dimper det ner en räkning från Svenska/Ryska Betalningskontroll AB 24000 kr vill dom ha för sin jätteinsats 😂😂 Jag var redan skuldsatt då och kände i detta läge "Dom är inte på riktigt.."
Sen gick det tills i höstas och jag började få ordning på bitarna och tänkte att jag får väl beta av dom
Här Svensk Betalningskontroll AB.
Då jag är svenskfödd och har svenska som första språk väljer jag att ringa upp ägaren då hans namn är
svenskklingande också.
Otrevligare människa har jag sällan pratat med och jag bestämmer mej för "att om det så ska krävas att
Jag ska nödgas jobba svart resten av mitt liv" så ska inte den här tomten få några 25 000 kr.
Jag sätter dock in 10 000 till dom för att ändå visa på någon form av "goodwill".
Dom där 10 000 kr var nog verkligen som att kasta bensin på elden, för efter dom börjar det BOKSTAVLIGEN hagla
In brev från Svensk Betalningskontroll AB.
Jag svarar ej på dessa utan tänker att dom får lugna sej lite bara.
Helt plötsligt ringer min telefon strax innan 21.00 en vardagskväll.
Det är Karl Aklev i egen hög person som ringer.
Han nästan väser när han pratar.. "Nu ska jag sätta dej i konkurs din jävel" bla bla bla.
Högst otrevlig och det kändes som att han hade ett personligt agg mot mej.
Såg nu att jag fått från tingsrätten att det skulle bli en konkursförhandling i tingsrätten 😂
Vad är detta för tomte/tomtar? Ska man behöva åka ner till Askim och ha ett personligt möte innan
Detta kan nå vägs ände?
Vad vet ni om detta företag?
Citera
2017-05-14, 12:16
  #2
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PERKYIYLE
Vad är detta för tomte egentligen?
Ägs av en Karl Aklev som inte verkar allt för seriös.
Använde deras tjänst för några årsedan, dom skulle hjälpa mej att få betalt av en beställare.
Målet i sig var relativt enkelt, jag hade mer eller mindre jobbat som en vanlig anställd 40 timmar
veckan och hade kraftig dokumentation på detta.
Vid första kontakten med Svensk Betalningskontroll AB så var "detta inga som helst problem".
Min beställare skulle minsann få betala och det skulle dom lösa osv..
Tiden gick och efter något halvår så var det dax för muntlig förberedelse.
Tilläggas ska att som ombud hade jag fått en kvinna som inte hade svenska som sitt första språk.
Hon var knappt begriplig om jag ska vara ärlig.
Detta var bolagets ända "juridiska ombud".
Väl framme vid muntliga förberedelsen så visar det sej att min "juridiska expertis" inte ska närvara
på plats i tingsrätten utan att jag ska "gå ut då och då" och sammanfatta vad som har sagts.
Det hela vart ju bara en stor soppa och istället för att få ut mina "sjäövklara" 75000 kr så fick jag
nöja mej med 35000 kr.. Surt tyckte jag då, men sådant får man ta ibland.
Efter cirka 2 veckor dimper det ner en räkning från Svenska/Ryska Betalningskontroll AB 24000 kr vill dom ha för sin jätteinsats 😂😂 Jag var redan skuldsatt då och kände i detta läge "Dom är inte på riktigt.."
Sen gick det tills i höstas och jag började få ordning på bitarna och tänkte att jag får väl beta av dom
Här Svensk Betalningskontroll AB.
Då jag är svenskfödd och har svenska som första språk väljer jag att ringa upp ägaren då hans namn är
svenskklingande också.
Otrevligare människa har jag sällan pratat med och jag bestämmer mej för "att om det så ska krävas att
Jag ska nödgas jobba svart resten av mitt liv" så ska inte den här tomten få några 25 000 kr.
Jag sätter dock in 10 000 till dom för att ändå visa på någon form av "goodwill".
Dom där 10 000 kr var nog verkligen som att kasta bensin på elden, för efter dom börjar det BOKSTAVLIGEN hagla
In brev från Svensk Betalningskontroll AB.
Jag svarar ej på dessa utan tänker att dom får lugna sej lite bara.
Helt plötsligt ringer min telefon strax innan 21.00 en vardagskväll.
Det är Karl Aklev i egen hög person som ringer.
Han nästan väser när han pratar.. "Nu ska jag sätta dej i konkurs din jävel" bla bla bla.
Högst otrevlig och det kändes som att han hade ett personligt agg mot mej.
Såg nu att jag fått från tingsrätten att det skulle bli en konkursförhandling i tingsrätten 😂
Vad är detta för tomte/tomtar? Ska man behöva åka ner till Askim och ha ett personligt möte innan
Detta kan nå vägs ände?
Vad vet ni om detta företag?

Så du ger ett inkassoføretag ett uppdrag och sedan betalar du inte før uppdraget när det var slutført? Vad hade ni avtalat før pris? Hur reklamerade du deras i dina øgon bristfälliga insats? Eller kørde du strutstaktiken genomgående?

Av det du beskriver tycker jag du helt har dig själv att skylla før den uppkomna situationen. Inkassoføretaget har ett krav på dig som du vägrar att infria och då vidtar de de rättsliga åtgärder som de har till hands.

Hoppas før øvrigt att du skriver och argumenterar bättre i verkligheten än i din trådstart.
Citera
2017-05-14, 18:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Så du ger ett inkassoføretag ett uppdrag och sedan betalar du inte før uppdraget när det var slutført? Vad hade ni avtalat før pris? Hur reklamerade du deras i dina øgon bristfälliga insats? Eller kørde du strutstaktiken genomgående?

Av det du beskriver tycker jag du helt har dig själv att skylla før den uppkomna situationen. Inkassoføretaget har ett krav på dig som du vägrar att infria och då vidtar de de rättsliga åtgärder som de har till hands.

Hoppas før øvrigt att du skriver och argumenterar bättre i verkligheten än i din trådstart.

Jag anser inte att uppdraget är utfört öht. Vet inte vad du har för förväntningar på inkassobolag,
men om jag köper en tjänst där slutnotan hamnar på 25000 kr så önskar jag iaf få någon form av redovisning
för vad som förklarar denna summa.
Jag hade också förväntat mej att mitt ombud infinner sej i rätten till förhandling.
Sen tycker jag att man nästan borde ta för givet att inkassokostnaden borde inte kunna överstiga kapitalbeloppet som förväntas komma in utan att detta nämns på något sätt.
Alla har vi olika förväntningar på tjänster vi köper och dom verkar leva upp till dina förväntningar så du får gärna använda dom om du behöver.
Men för min del så är min upplevelse att dom snudd på håller på med ocker.
Citera
2017-05-14, 18:15
  #4
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PERKYIYLE
Jag anser inte att uppdraget är utfört öht. Vet inte vad du har för förväntningar på inkassobolag,
men om jag köper en tjänst där slutnotan hamnar på 25000 kr så önskar jag iaf få någon form av redovisning
för vad som förklarar denna summa.
Jag hade också förväntat mej att mitt ombud infinner sej i rätten till förhandling.
Sen tycker jag att man nästan borde ta för givet att inkassokostnaden borde inte kunna överstiga kapitalbeloppet som förväntas komma in utan att detta nämns på något sätt.
Alla har vi olika förväntningar på tjänster vi köper och dom verkar leva upp till dina förväntningar så du får gärna använda dom om du behöver.
Men för min del så är min upplevelse att dom snudd på håller på med ocker.

Om ni hade ett avtal så stipulerar det vad som skulle gøras och till vilket pris, eller hur? Då är det väl bara hänvisa till detta direkt efter att uppgørelsen var färdig? Eller i samband med behandlingen redan.

Om du inte har klagat, utan kørt strutsen istället så som du beskriver, så får du skylle dig sjålv om de debiterat i enlighet med vad ni avtalat.

Om du inte har avtalat något utan bara sagt "Kør på" så fattar jag inte ens varfør du startat den här tråden.
Citera
2017-05-14, 18:55
  #5
Medlem
Doktorphils avatar
du får ju fan förklara hur avtalet är skrivet , gick dom på timme eller ett fast arvode exempelvis ?
Citera
2017-05-14, 18:58
  #6
Medlem
killawifes avatar
Om ni har ett avtal så står det säkert beskrivet i detta avtal vad slutresultatet kommer att bli samt vad det kommer att kosta. Även om 25000 låter ganska saftigt så beror det hela ju mest på vad som var avtalat från första början. En specifikation på utfört arbete bör man ju också få. Men du verkar inte varit nåt hejare på att kommunicera med dom direkt.

Sen känns det lite konstigt alltihop. Om du utför ett arbete där lönen är satt och antalet timmar är korrekta, varför sänkte tingsrätten ersättningen till hälften?
Och vilken typ av arbete avses som ger en lön på 70k för 40 timmars arbete?
Citera
2017-05-15, 10:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Om ni har ett avtal så står det säkert beskrivet i detta avtal vad slutresultatet kommer att bli samt vad det kommer att kosta. Även om 25000 låter ganska saftigt så beror det hela ju mest på vad som var avtalat från första början. En specifikation på utfört arbete bör man ju också få. Men du verkar inte varit nåt hejare på att kommunicera med dom direkt.

Sen känns det lite konstigt alltihop. Om du utför ett arbete där lönen är satt och antalet timmar är korrekta, varför sänkte tingsrätten ersättningen till hälften?
Och vilken typ av arbete avses som ger en lön på 70k för 40 timmars arbete?

Det var inte fråga om 40 timmars arbete utan cirka 110 timmar men det var som en "vanlig timanställning" fast jag fakturerade själv.
Han bestred fakturorna (egentligen pga att han inte hade pengar) för att han hävdade att han hade haft
diverse kostnader osv. Han lämnade in såpass mycket småkvitton (mellan 200-1000 kr) så domaren rekommendera mej att förlika för i en tingsrätt hade kostnader och tid dragit iväg.
Men i denna muntliga förberedelse närvarande inte Svensk Betalningskontroll AB som var sagt och det kan
va lite knivigt att sitta i en tingsrätt när motparten har ombud med sej men inte jag.
Priset var inte överenskommet till 100% men "runt 10 000"var siffran som hade nämnts och då hade jag fått
till mej att" våra chanser var mycket goda" osv och då förväntar man ju sej mer än 30 % av det yrkade beloppet.

Vissa människor tar ju hem Irländska Asfaltsläggare och låter dom både fixa uppfarten och tvätta taket och betalar
dom gladeligen efter utfört arbete.
Vissa pensionssparade hos Zoran Radovanovic och var länge nöjda med det.
Jag undviker helst bägge alternativen tack vare att jag tagit del av andra människors erfarenhet.
Likaså kommer jag att fortsätta rekommendera folk att INTE använda Svensk Betalningskontroll AB.
Citera
2017-05-15, 12:03
  #8
Medlem
Mackan52s avatar
Gå till din lokala Hells Angels-avdelning nästa gång med dina inkassoproblem istället

Precis som landets lagstiftning ger blufftaxibilar rätt att ta in flera tusen om man inte frågar om priset borde du nog vara glad om de nöjer sig med huset.

Posta avtalet du gick med på, diffusa och muntliga "sisådär 10 lakan" är väldigt lite att gå på rent juridiskt.
Citera
2017-05-17, 18:10
  #9
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PERKYIYLE
Det var inte fråga om 40 timmars arbete utan cirka 110 timmar men det var som en "vanlig timanställning" fast jag fakturerade själv.
Han bestred fakturorna (egentligen pga att han inte hade pengar) för att han hävdade att han hade haft
diverse kostnader osv. Han lämnade in såpass mycket småkvitton (mellan 200-1000 kr) så domaren rekommendera mej att förlika för i en tingsrätt hade kostnader och tid dragit iväg.
Men i denna muntliga förberedelse närvarande inte Svensk Betalningskontroll AB som var sagt och det kan
va lite knivigt att sitta i en tingsrätt när motparten har ombud med sej men inte jag.
Priset var inte överenskommet till 100% men "runt 10 000"var siffran som hade nämnts och då hade jag fått
till mej att" våra chanser var mycket goda" osv och då förväntar man ju sej mer än 30 % av det yrkade beloppet.

Vissa människor tar ju hem Irländska Asfaltsläggare och låter dom både fixa uppfarten och tvätta taket och betalar
dom gladeligen efter utfört arbete.
Vissa pensionssparade hos Zoran Radovanovic och var länge nöjda med det.
Jag undviker helst bägge alternativen tack vare att jag tagit del av andra människors erfarenhet.
Likaså kommer jag att fortsätta rekommendera folk att INTE använda Svensk Betalningskontroll AB.

Så du hade inget avtal med Svensk Betalningskontroll som reglerade vad de skulle gøra och vad det skulle kosta? I och med detta fanns det ju heller inget i det obefintliga avtalet som begränsade SBkAB omkostnader i førhållande till vad du skulle få ut. Genom att därefter sticka huvudet i sanden istället før att klaga på de avvikelser du upplever från vad du tycker ni var eniga om så gør du exakt det som føretaget som inte betalade dig gjorde...

Det du således borde gøra är att rekommendera alla, inklusive dig själv, är att få avtal/øverenskommelser på pränt før att slippa øverraskningar senare. Inte klaga på att andra parter uppenbart har bättre koll och inte slarvar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback