Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-25, 16:02
  #13
Medlem
Griskissens avatar
Försöker hjälpa mitt ex att hyra ut i andra hand. Vi är båda rätt chockade av svaren från bl a blocket. 70 procent är mångkulturen som "ska ha den lägenhet".
Resten? En hel del märkligheter. Bland dem som kom och tittade återfanns 3 stycken i Lexbase. En annan uppgav sig jobba på en reklambyrå sedan ett år, men fanns inte med bland personal på hemsidan. En f d hockeystjärna och konsult dök upp klart påtänd och nästan lite småaggressiv, bl a förbannad på henne för att hon "uppehöll lägenheten" i stället för att säga upp den.
Dessutom blev hon utsatt för flera rätt fräcka prutförsök trots att hon knappt lagt på något alls på hyran. De tyckte att bredband, kabel-tv och el skulle ingå och försökte göra en grej av det. Är det er erfarenhet att folk försöker pruta? De två som gjorde det kom från baltländer, kanske en kulturell grej då. Samtidigt blir man förbannad när priset var lågt satt från början.
Citera
2018-03-25, 17:17
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Griskissen
Försöker hjälpa mitt ex att hyra ut i andra hand. Vi är båda rätt chockade av svaren från bl a blocket. 70 procent är mångkulturen som "ska ha den lägenhet".
Resten? En hel del märkligheter. Bland dem som kom och tittade återfanns 3 stycken i Lexbase. En annan uppgav sig jobba på en reklambyrå sedan ett år, men fanns inte med bland personal på hemsidan. En f d hockeystjärna och konsult dök upp klart påtänd och nästan lite småaggressiv, bl a förbannad på henne för att hon "uppehöll lägenheten" i stället för att säga upp den.
Dessutom blev hon utsatt för flera rätt fräcka prutförsök trots att hon knappt lagt på något alls på hyran. De tyckte att bredband, kabel-tv och el skulle ingå och försökte göra en grej av det. Är det er erfarenhet att folk försöker pruta? De två som gjorde det kom från baltländer, kanske en kulturell grej då. Samtidigt blir man förbannad när priset var lågt satt från början.

Lägenheter i förorterna genererar troligtvis fler svar från invandrare än dom dyra andrahandslägenheterna inne stan.

Troligtvis samma sak med närvaron i lexbase med.
Citera
2018-04-15, 11:19
  #15
Medlem
Senast jag funderade på att hyra ut var det på det här viset - desperation utan dess like, folk skulle bara ha lägenheten. Nytt fenomen tror jag, har inte varit med om det förut.
Citera
2018-04-15, 17:48
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insperatus
Efter att ha läst vad ni skriver här i kombination med alla oseriösa mail och telefonsamtal så har jag nästan börjat fundera på att hyra ut till mitt eget aktiebolag istället. Då kan jag kanske använda lägenheten som övernattningsboende när jag träffar kunder i min gamla hemstad.

Det kostar förvisso firman pengar, men man slipper oroa sig för att ha knepigt folk i sin bostadsrätt.

Kolla bara med föreningen att den godtar att hyra ut till juridisk person. Får man överhuvudtaget tillåtelse att hyra ut i andra hand om man avser att flytta permanent till annan ort?
Citera
2018-04-30, 18:14
  #17
Medlem
svengörans avatar
Ett tips är att hyra ut till tex en Polis student dom brukar oftast vara mer skötsamma, Finns anslagstavla på Polishögskolan där man kan sätta upp en lapp att man vill hyra ut.
http://polistidningen.se/2015/04/samboliv/
Kolla vilka alternativ det finns i just din stad för att rikta din annonsering mot vettiga människor istället för att sätta ut en annons på Blocket som bara lockar en massa skummisar och knäppgökar.
Kompisen hyrde ut till ett företag som hade anställda från utlandet på besök under ett par månader och det fungerade bra, Han gjorde ett försök på Blocket och det resulterade bara i en översvämmad mailbox med svar från en massa skummisar.
Tyvärr är det väldigt få normala människor bland dom bostadslösa vilket gör det enormt svårt om man vill hyra ut i andra hand
Citera
2018-04-30, 19:29
  #18
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griskissen
Försöker hjälpa mitt ex att hyra ut i andra hand. Vi är båda rätt chockade av svaren från bl a blocket. 70 procent är mångkulturen som "ska ha den lägenhet".
Resten? En hel del märkligheter. Bland dem som kom och tittade återfanns 3 stycken i Lexbase. En annan uppgav sig jobba på en reklambyrå sedan ett år, men fanns inte med bland personal på hemsidan. En f d hockeystjärna och konsult dök upp klart påtänd och nästan lite småaggressiv, bl a förbannad på henne för att hon "uppehöll lägenheten" i stället för att säga upp den.
Dessutom blev hon utsatt för flera rätt fräcka prutförsök trots att hon knappt lagt på något alls på hyran. De tyckte att bredband, kabel-tv och el skulle ingå och försökte göra en grej av det. Är det er erfarenhet att folk försöker pruta? De två som gjorde det kom från baltländer, kanske en kulturell grej då. Samtidigt blir man förbannad när priset var lågt satt från början.

Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Kolla bara med föreningen att den godtar att hyra ut till juridisk person. Får man överhuvudtaget tillåtelse att hyra ut i andra hand om man avser att flytta permanent till annan ort?

Ja det är mycket mångkultur som står för bostadsökandet. Det har ju kommit 1,5-2 miljoner sedan sekelskiftet så ni kan ju tänka er själv. (siffrorna har framgått i otaliga inlägg här på FB)
Att dom är "desperata" kan bero mycket på att dom inte har rätt till etableringsersättning från staten om dom inte är skrivna i en bostad efter dom fått uppehållstillstånd.

Bra ni kolla i Lexbase men kolla för sjutton i UC (upplysningscentralen) samt och det kan inte noga understrykas... Se till att ni har ett juridisk riktigt uthyrningsdokument som dom skriver på (kan ni inte detta så TA HJÄLP av jurist.
Se noga till att : Det står i hyreskontraktet att hemförsäkring är ett absolut krav!! ( Många av mångkulturen vet inte ens vad detta är! ) Samt att brandvarnaren skall kontrolleras regelbundet av hyresgästen och fungerar den inte skall den bytas och inte som många gör plocka ner den när den börja pipa
Börja det brinna kostar det mellan 200 t till 1 mille!! att åtgärda skador beroende på omfattning så det gäller man har en hemförsäkring annars går det år helskotta.

Sedan måste man ha tillstånd hyra ut i andra hand annars ryker förstahandskontraktet, är det en bostadsrätt vet jag ej exakta regler men kolla med föreningen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback