Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-06, 00:07
  #13
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Finns det en nollskiljd talföljd vars oändliga serie konvergerar till noll? Orkar inte starta en ny tråd för den frågan, så jag kapar min egen tråd istället.

Är iaf inte mer fel än det (ö-) kända resultatet
1+2+3+4+... = -1/12
att skriva
1²+2²+3²+4²+... = 0.

Båda resultaten kan motiveras (iaf i någon mening) från Riemanns zetafunktion. Det förra hänger ihop med ζ(-1) och det senare med ζ(-2)...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Riemanns_zetafunktion
Citera
2017-06-06, 10:41
  #14
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det borde ju inte vara så svårt... a(0)=1, a(k)=-(a(0) + ... + a(k-1))/2
Tack, fast serien konvergerar inte.
a(0) = 1
a(1) = -a(0)/2 = -1/2
a(2) = -(a(0)+a(1))/2 =-(1 - (1/2))/2 = -1/4
a(3) = -(a(0)+a(1)+a(2))/2 = -(1 - 1/2 - 1/4)/2 = -1/8
...
Vi kan alltså skriva serien
sum_{n=0}^{infty} a_n = 1 - (1/2) sum_{n=1}^{infty} 1/n
där sum_{n=1}^{infty} 1/n divergerar (harmoniska serien).


Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Om vi antar att man inte får utvidga funktioner utanför deras definitionsmängd då?
__________________
Senast redigerad av starke_adolf 2017-06-06 kl. 10:46.
Citera
2017-06-06, 11:44
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Tack, fast serien konvergerar inte.
a(0) = 1
a(1) = -a(0)/2 = -1/2
a(2) = -(a(0)+a(1))/2 =-(1 - (1/2))/2 = -1/4
a(3) = -(a(0)+a(1)+a(2))/2 = -(1 - 1/2 - 1/4)/2 = -1/8
...
Vi kan alltså skriva serien
sum_{n=0}^{infty} a_n = 1 - (1/2) sum_{n=1}^{infty} 1/n
där sum_{n=1}^{infty} 1/n divergerar (harmoniska serien).
Ähmm... Det var massor av år sedan jag läste matte och ibland minns jag fel.

Varför anser man att serien inte konvergerar? Varje tal är hälften så stort som föregående och därför snabbt avtagande. Den oändliga serien får väl värdet 0? Krävs det något mer för konvergens?
Citera
2017-06-06, 11:54
  #16
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Ähmm... Det var massor av år sedan jag läste matte och ibland minns jag fel.

Varför anser man att serien inte konvergerar? Varje tal är hälften så stort som föregående och därför snabbt avtagande. Den oändliga serien får väl värdet 0? Krävs det något mer för konvergens?
Tyvärr, ja. Som i förstainlägget:
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Det finns krav på (oändliga) serier att de måste konvergera med en viss konvergenshastighet för inte divergera.
Du har rätt i att a(k) går mot noll när k går mot oändligheten, så den avtar, men inte tillräckligt snabbt för att summan ska konvergera. En serie (oändlig summa) sum{n=1}^{infty}n^{-p} konvergerar för p>1 och divergerar för p mindre än eller lika med 1. Du kan säkert googla dig till multum av information om konvergens i olika fall.

Du kan testa konvergens mha exempelvis rottest, kvottest, integraltest.
__________________
Senast redigerad av starke_adolf 2017-06-06 kl. 11:57.
Citera
2017-06-06, 12:01
  #17
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Tyvärr, ja. Som i förstainlägget:Du har rätt i att a(k) går mot noll när k går mot oändligheten, så den avtar, men inte tillräckligt snabbt för att konvergera. En serie (oändlig summa) sum{n=1}^{infty}n^{-p} konvergerar för p>1 och divergerar för p mindre än eller lika med 1. Du kan säkert googla dig till multum av information om konvergens i olika fall.

Du kan testa konvergens mha exempelvis rottest, kvottest, integraltest.

Fast du misstar dig när du säger att serien är den harmoniska, serien kan skriva som

1 - Σ_{n = 1, ∞} 1/2^n

vilket är en serie som konvergerar mot noll. Man kan ju i princip göra samma konstruktion med vilken konvergerande serie som helst, säg att Σ a_n = A, där A är ändlig, då är A - Σ a_n en serie som konvergerar mot noll.
Citera
2017-06-06, 12:09
  #18
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Fast du misstar dig när du säger att serien är den harmoniska, serien kan skriva som

1 - Σ_{n = 1, ∞} 1/2^n

vilket är en serie som konvergerar mot noll. Man kan ju i princip göra samma konstruktion med vilken konvergerande serie som helst, säg att Σ a_n = A, där A är ändlig, då är A - Σ a_n en serie som konvergerar mot noll.
Yup, det var jag som läste mönstret fel. Hade jag lätt kunat inse exempelvis genom att se till specialfallet n=3: -1/2{1/n}= -1/6, men a(3) = -1/8.

Jag tar tillbaka det jag sa om ditt a(k) WbZV, lyssna på innesko istället
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback