Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-13, 10:25
  #1
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Hej!

Antar att vi har en cylinder som trycker upp en massa. I det statiska fallet så är det lasten(massan) som skapar trycket. Ingen last = inget tryck. Jag talar om hydraulik nu.

Men vi säger att jag pumpar in ett visst flöde, jag vet arean på cylindern och jag vet massans vikt och gravitationskonstanten.

Hur kan jag då definiera trycket?
Exempel:
Vi säger att jag har ett rum som rymmer 100 cm^3. Jag pumpar in olja med 10 cm^3/s. Efter 10 sekunder börjar jag bygga tryck. Så länge rummet expanderar så bygger jag inte tryck.

Så man måste hitta en kombination mellan trycket som orsakas av lasten och hur mycket volym jag pumpar in.
__________________
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2017-05-13 kl. 11:17.
Citera
2017-05-13, 15:59
  #2
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Hej!

Antar att vi har en cylinder som trycker upp en massa. I det statiska fallet så är det lasten(massan) som skapar trycket. Ingen last = inget tryck. Jag talar om hydraulik nu.

Men vi säger att jag pumpar in ett visst flöde, jag vet arean på cylindern och jag vet massans vikt och gravitationskonstanten.

Hur kan jag då definiera trycket?
Exempel:
Vi säger att jag har ett rum som rymmer 100 cm^3. Jag pumpar in olja med 10 cm^3/s. Efter 10 sekunder börjar jag bygga tryck. Så länge rummet expanderar så bygger jag inte tryck.

Så man måste hitta en kombination mellan trycket som orsakas av lasten och hur mycket volym jag pumpar in.

Ta en titt på den här artikeln på Wikipedia så hittar du en formel där.
Citera
2017-05-13, 16:10
  #3
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ta en titt på den här artikeln på Wikipedia så hittar du en formel där.

Det är för Beurnolis ekvation. Denna formel appliceras när det kommer till flöde i rör endast.

Men vi leker med tanken! Jag har en cylinder med arean A. Totala volymen i cylinderns kammare är A*h, där h är höjden som kolven i cylindern kan röra sig. Om jag trycker in flödet Q in i cylindern och om derivatan av h(vi kallar det för dh) inte rör sig så kommer trycket öka.

Sammanfattning:
Volym_kammare = Flöde_in - Area*derivata_höjd

Nu skulle man fått uttrycka denna sammanfattning i tryck istället. Vi leker med tanken om att kolven INTE rör sig. Alltså dh = 0. Då kommer det bli så här:

Volym_kammare = Flöde_in - Area*0 = Flöde_in
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback