Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-13, 10:00
  #1
Medlem
Hej, Jag har ett förslag. Det är helt revolutionerande.

Uppe till höger på skärmen hos mig just nu står det ”1 098 942 medlemmar”.

Visst borde ordet ”medlemmar” bytas ut mot ”konton” eller något liknande?

Men å andra sidan har väl forumets ägare synpunkter på detta. Man vill ju gärna få Flashback att verka viktigare än det är.

Hur som helst. Jag bjuder på detta och önskar den dryga miljonen ”medlemmar” en trevlig helg.
Citera
2017-05-13, 10:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FastExit7
Det är samma sak din pajas

Nja, i den bästa av världar vore nog detta sant. Men som jag och kanske fler har noterat så finns det vissa användare av detta forum som startat ett flertal konton. Hur många är oklart men om begreppet medlemmar byts ut till konton så kommer det att spegla verkligheten mer korrekt.
Citera
2017-05-13, 13:36
  #3
Medlem
tj.s avatar
Användare är i så fall ett mer neutralt ord och som rimmar bättre med vad siffran speglar. Konton låter fånigt och är ingenting jag har sett andra sidor använda sig av. Användare eller users - i engelska termer - är det som vanligtvis används.

Men personligen kunde jag inte bry mig mindre om det står medlemmar eller användare. Det är en petitess.
Citera
2017-05-13, 13:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Användare är i så fall ett mer neutralt ord och som rimmar bättre med vad siffran speglar. Konton låter fånigt och är ingenting jag har sett andra sidor använda sig av. Användare eller users - i engelska termer - är det som vanligtvis används.

Men personligen kunde jag inte bry mig mindre om det står medlemmar eller användare. Det är en petitess.
Ordet användare får mig att tänka på en fysisk person, någon framför datorn eller någon annan terminal och som använder tjänsten ifråga.

Visst är det en petitess och inte särskilt viktigt egentligen annat än för forumets ägare som så gärna vill att Flashback framstår som väldigt mycket större än det är.
Citera
2017-05-13, 14:02
  #5
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunnyNickname
Ordet användare får mig att tänka på en fysisk person, någon framför datorn eller någon annan terminal och som använder tjänsten ifråga.
Jag håller inte med. Användare ser jag som en 1-*-relation med en fysisk person och inte en 1-1-relation.
Citera
2017-05-13, 14:09
  #6
Medlem
MoaLjungs avatar
Har du tänkt på det här länge?
Citera
2017-05-13, 15:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Har du tänkt på det här länge?
Ja, sedan augusti 2013. Närmare bestämt torsdagen den 22:e. Då var jag förstås en helt annan medlem, en som är död nu liksom de allra flesta av de 1 098 942 medlemmar som forumets ägare så stolt annonserar om.

Är det något mer du undrar över så är det bara att fråga.
Citera
2017-05-13, 15:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Jag håller inte med. Användare ser jag som en 1-*-relation med en fysisk person och inte en 1-1-relation.
Där har vi olika uppfattningar och jag påstår inte att min övertrumfar din. Det är väl skönt att vi kan vara olika.
Citera
2017-05-13, 16:06
  #9
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunnyNickname
Ja, sedan augusti 2013. Närmare bestämt torsdagen den 22:e. Då var jag förstås en helt annan medlem, en som är död nu liksom de allra flesta av de 1 098 942 medlemmar som forumets ägare så stolt annonserar om.

Är det något mer du undrar över så är det bara att fråga.
Jag får uppfattningen om att ditt förslag inte alls är ett förslag, utan att tråden mest används för att kritisera Flashback användning av diverse siffror. Antalet medlemmar är inte så mycket mer än "kul information" på samma sätt som antalet besökare, inlägg m.m.

Du kan se admins svar i en tidigare tråd om samma ämne för ett par år sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Fast annonsörer brukar snarare vara intresserade av antalet sidvisningar, inte av antalet medlemmar en sida har. Det sistnämnda är tämligen ointressant i sammanhanget.
Det stämmer. Annonsörerna är endast intresserade av antalet sidvisningar och kvaliteten på besökarna. Dvs. ifall 100 personer klickar på en banner så avgörs kvaliteten i hur många som köper deras produkt. Ifall dessa är medlemmar eller inte spelar ingen roll. Det är inget annonsörerna ens kan se. Närmare 90% av besökarna är inte medlemmar. Eller åtminstone inte inloggade.

admin
Citera
2017-05-13, 16:19
  #10
Medlem
Men besökare kan ju missförstå och tro att antalet olika medlemmar verkligen är mer än en miljon. Så det vore nog bra med ett annat ordval än medlemmar, kanske medlemskonton, eller användarkonton?
Citera
2017-05-13, 16:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Jag får uppfattningen om att ditt förslag inte alls är ett förslag, utan att tråden mest används för att kritisera Flashback användning av diverse siffror. Antalet medlemmar är inte så mycket mer än "kul information" på samma sätt som antalet besökare, inlägg m.m.

Du kan se admins svar i en tidigare tråd om samma ämne för ett par år sedan.

Du har lite rätt där. Men ska man presentera diverse siffror så är det ju bra om dessa siffror inte bara är ”kul information”. Det handlar om trovärdighet.

Med tanke på vad Admin skriver och som inte syns här:

Annonsörer? Jag har aldrig sett någon annons här. Måste ha något fel i min dator. Kollar och återkommer.
Citera
2017-05-20, 11:31
  #12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunnyNickname
Du har lite rätt där. Men ska man presentera diverse siffror så är det ju bra om dessa siffror inte bara är ”kul information”. Det handlar om trovärdighet.

Med tanke på vad Admin skriver och som inte syns här:

Annonsörer? Jag har aldrig sett någon annons här. Måste ha något fel i min dator. Kollar och återkommer.

Du har antagligen ad-blocker på din dator, för Flashback HAR annonser.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback