Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-06-22, 15:44
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Sen skulle jag vilja slå ett slag för kultigt författarskap också, Sven Wernström tryckte ur sig en strid ström av ungdomsböcker som alla innehöll illa dold kommunistpropaganda. Läste "De hemligas ö" när jag var en mycket ung telning och det raka tilltalet gjorde iaf stort intryck på mig i den unga åldern:

http://www.scutum.se/2-boklista/1958...de-hemligas-o/

TV-serien är kultigare än boken, tycker jag. Finns på Öppet arkiv: https://www.oppetarkiv.se/video/9856...avsnitt-1-av-6
Citera
2020-06-23, 07:50
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
TV-serien är kultigare än boken, tycker jag. Finns på Öppet arkiv: https://www.oppetarkiv.se/video/9856...avsnitt-1-av-6

Visste inte att den låg där, tack så mycket...
Citera
2020-06-30, 20:19
  #39
Medlem
Rebali179s avatar
Hemsöborna - August Strindberg skulle jag vilja lägga in där.
Det är kult på ett sätt men det är svensk kulturhistoria
Citera
2020-07-01, 12:04
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Hemsöborna - August Strindberg skulle jag vilja lägga in där.
Det är kult på ett sätt men det är svensk kulturhistoria

Återigen, en svensk klassiker och inte kult. Möjligtvis kan Strindbergs ockulta dagböcker kvala in som kult.
Citera
2020-07-01, 18:15
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Återigen, en svensk klassiker och inte kult. Möjligtvis kan Strindbergs ockulta dagböcker kvala in som kult.

Hehe, Mod får gärna döpa om tråden till: ”Så här förväxlar vi klassiker för kult”

Jag tror vi skulle få exakt samma fördelning även om tråden gällde internationella kultböcker.
Citera
2020-07-01, 19:03
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av houddoe
Hehe, Mod får gärna döpa om tråden till: ”Så här förväxlar vi klassiker för kult”

Jag tror vi skulle få exakt samma fördelning även om tråden gällde internationella kultböcker.

Klockrent.

Internationella kultböcker ... Ja, då hade nog alltifrån Brott och straff och Bibeln dragits upp i tråden.
Citera
2020-07-03, 22:20
  #43
Medlem
Faustik-Funks avatar
Claes Holmströms böcker om Jimmy Hjort har någon redan nämnt.

Alexander Skantzes bok - Grattis Gud från 1993.

Pappersupplagorna av Flashback Magazine.

P-O Sännås fotoböcker om svenska subkulturer borde absolut klassificeras till kultstatus. Mycket svåra att få tag på idag och norpas direkt i dom fåtal fall då dom dyker upp på andrahandsmarknaden.

Skinheads - från 1988

Graffiti - från 1993

Black Army - från 1998

Hells Angels - från 2003
Citera
2020-07-13, 19:47
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Likaså Flashback, det är kult. Tänk på det

Absolut. Det har man upplevt otaliga gånger. Det finns en frihet från normer eller att lägga tillrätta saker pga anonymiteten.

Vad är det mest kultiga man kan läsa på Flashback tro. Vilka delforum producerar mest kultmaterial ?
Citera
2020-07-13, 22:28
  #45
Medlem
Grandiosos avatar
Den numera nästan helt bortglömde Svante Foerster är det väl lite kult över,
särskilt den omfångsrika romanen Klasskämpen från 1964.

Rolf Johanssons hyllade debutroman Hushållerskan från 1979, tycker jag kan
få vara med i en sån här tråd också. Klara kultkvaliteter även där vill jag nog hävda.
Citera
2020-07-14, 02:21
  #46
Medlem
Dharmabums avatar
Jag nominerar Bübins unge av Mare Kandre. Men den kanske är lite för upphöjd för att riktigt platsa? Annars väl Nikanor och Dahlström bra exempel på författarskap som är kult än "finkultur".
Citera
2020-07-14, 08:11
  #47
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Jan Myrdal kan väl också räknas som kult, med eget litterärt sällskap redan under sin levnad. Jan Myrdalsällskapet är dock inte lika devot som Ekelundsamfundet.

Hans ungdomsroman "Att bli och vara" kvalar faktiskt in som kult. Hitta på ett ord som "själarunka" var ganska kultigt på 50-talet.

Citat:
Boken är en vandring bland fyllor och slagsmål, om att inte bli som alla andra, och så lite förälskelse också – en generationsroman.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Att_bli_och_vara

Jan Fridegårds "Lars Hård" och Thorsten Jonssons novellsamling "Fly till vatten och morgon" med ett antal kriminalhistorier står också ut i den svenska litteraturen.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-07-14 kl. 08:22.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback