Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-13, 08:21
  #1
Medlem
Linguass avatar
Jag har två olika domäner för ett företag men vet inte vilken jag ska välja (kan aldrig byta i princip när jag väl har valt). För sakens skull har jag hittat på två domäner som är väldigt lika mina riktiga:

www.armenia.company
www.armenija.com

Den första är korrekt men slutar med "company" vilket gör domännamnet väldigt långt (speciellt när man ska skicka mejl, t.ex. kalle@armenia.company).

Den andra är felstavad mot slutet som sidor som t.ex. flckr och liknande. Det är dock en ganska sofistikerad felstavning rent fonetiskt som är lätt att komma ihåg.

Vilken hade ni valt?
Citera
2017-05-13, 08:35
  #2
Medlem
AA-suiteds avatar
Ingen av dem. Om du håller på med bilar skulle jag välja armeniacars.com och om du håller på med musik skulle jag välja armeniamusic.com osv. Att ha en felstavning är dåligt och .company (som jag inte ens tror att man kan ha?) är dåligt eftersom det inte är normalt och kan förvirra folk. Om du absolut måste välja mellan de två första alternativen skulle jag ta .company länken.
Citera
2017-05-13, 09:44
  #3
Medlem
.company finns, men det ser och känns verkligen fel. Risken är att folk tror att det är .com felstavat. Om man är seriös bör man ha en .com-adress eller en nationell adress i det land man riktar sig mot.
Citera
2017-05-13, 11:42
  #4
Medlem
Linguass avatar
Nå kommer med bra argument båda, det är inte lätt det här med domännamn... Jag hade självklart helst haft en normal .com adress men den är upptagen. Att ha något längre som KBAB-södertälje.com blir för långt det med.
Citera
2017-05-13, 17:45
  #5
Medlem
Zaedrewss avatar
Håller med om att fundera på något annat under .com alternativt .net och sedan .org om inget funkar. Ett tillägg som .company är skit då ingen ens hört talats om det.

http://www.armenia.com Ser ut att vara en vilande sida så ett alternativ är väl då att åtminstone höra av sig till den som äger denna om man nu kan få den till ett skäligt pris. Ofta är det då inte direkt skäliga priser man försöka kan man ju.
Citera
2017-05-13, 18:13
  #6
Medlem
Vilka länder kommer du fokusera att få trafik ifrån? armen.ia
Citat:
kan aldrig byta i princip när jag väl har valt
Det är väl klart du kan? Bara att omdirigera det domän du väljer du till ett annat.

Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Ingen av dem. Om du håller på med bilar skulle jag välja armeniacars.com och om du håller på med musik skulle jag välja armeniamusic.com osv. Att ha en felstavning är dåligt och .company (som jag inte ens tror att man kan ha?) är dåligt eftersom det inte är normalt och kan förvirra folk. Om du absolut måste välja mellan de två första alternativen skulle jag ta .company länken.

Här har du en lista över alla tld som finns.
__________________
Senast redigerad av sharehare 2017-05-13 kl. 18:17.
Citera
2017-05-14, 09:25
  #7
Medlem
Linguass avatar
Jag tror faktiskt jag väljer .company men samtidigt försöker komma över en .com eller liknande framöver om jag får chansen. Jag har läst på en del och jag tror att dessa nya domänändelser är framtiden ärligt talat (dom verkar ha blivit allt mer populära i utlandet).

T.ex.
http://blog.europeandomaincentre.com/best-new-tld/

Jag tror det är bäst att försöka ligga i framkanten och va lite mer nytänkande. Det är även bättre för SEO att inte ha en .com läste jag mig till (trots att Google inte erkänner det) och det lär bli ännu viktigare framöver.

Det känns som vi står inför samma situation idag som när de landsspecifika domänerna lanserades (t.ex. .se) fast med skillnaden att kategorispecifika är på inträde nu istället.
__________________
Senast redigerad av Linguas 2017-05-14 kl. 09:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback