Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-20, 09:38
  #25
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Hoppas att du skojar, alt. inte har någon aning om vad det skulle kosta.

Priset på traditionella solpaneler ligger på ungefär 0,5 USD per W, så om man vill ha 5kW blir det typ 2000 USD + RSW inverterare + kontroller + batterier. Sen vill du givetvis i Sverige ha backup om du kör offgrid, minst 1kW skulle jag gissa (kanske både en vindgenerator och en diesel).

Alla systemförändringar kostar vid genomförandet. En poäng med ett likströmsnät är att du inte behöver någon inverterare. Batterier och motorgenerator kommer du att behöva i din bil och det som nu är viktigt är att vi standardiserar batterier så att samma batteri kan användas både för hus och bil.

www.swedensol.se kan du köpa ett komplett solcellspaket på 20 kW för 200 000 kr. Jag har bott i vårt hus i 50 år och bytt tak en gång. Nu börjar det bli dags att byta igen. Grannarna byter. Glas är ett fantastiskt material som är beständigt i hundratals år. På vårt sommarställe har vi haft solceller i 35 år. De är fortfarande perfekt vattentäta och ger ström som när de var nya. Med sådana som taktäckning hade de kanske överlevt tre vanliga tak. Ett takbyte kostar 80 000 - 100 000 plus en massa besvär. Nu svarar jag alla förhoppningsfulla takläggare att jag väntar på att det kommer ett bra solcellsalternativ.
Citera
2017-05-20, 16:35
  #26
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Alla systemförändringar kostar vid genomförandet. En poäng med ett likströmsnät är att du inte behöver någon inverterare. Batterier och motorgenerator kommer du att behöva i din bil och det som nu är viktigt är att vi standardiserar batterier så att samma batteri kan användas både för hus och bil.

Samma batterier kommer aldrig att användas för både hus och bil eftersom effektuttaget är olika och dessutom så måste batterier för bil vara kompakta medans husen måste snarare vara lätta att underhålla. Tesla kör inte samma batteriteknik i sina bilar och sina Powerwalls.

Sen är det viktigaste med det framtida elnätet att det är intelligent och snabbt kan stänga av eller koppla in olika delar av nätet och då är växelström överlägset.
Citera
2017-05-20, 16:39
  #27
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
www.swedensol.se kan du köpa ett komplett solcellspaket på 20 kW för 200 000 kr.

Det är ett grid tie system uppenbarligen, om du ska ha 20kW hybrid eller off grid så blir det betydligt dyrare än så tyvärr då batterierna fortfarande är den klart dyraste komponenten och är icke inkluderad ovan.
Citera
2017-05-21, 05:35
  #28
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Sen är det viktigaste med det framtida elnätet att det är intelligent och snabbt kan stänga av eller koppla in olika delar av nätet och då är växelström överlägset.

Varför är AC bättre för avstängning och inkoppling??? Inkoppling av en strömkälla på ett AC-nät kräver infasning som ibland kan vara ganska besvärligt.
Citera
2017-05-21, 05:44
  #29
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är ett grid tie system uppenbarligen, om du ska ha 20kW hybrid eller off grid så blir det betydligt dyrare än så tyvärr då batterierna fortfarande är den klart dyraste komponenten och är icke inkluderad ovan.

Jag hittar inget om operatörslåsning om det är det du menar. Batterier ingår naturligtvis inte i ett solcellstak.

www.solhandeln.se kan du köpa en panel på 260 W för 2 169 kr. 26 kW kostar då 216 900 kr.
Citera
2017-05-21, 09:53
  #30
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Varför är AC bättre för avstängning och inkoppling??? Inkoppling av en strömkälla på ett AC-nät kräver infasning som ibland kan vara ganska besvärligt.

Den passerar noll kontinuerligt.
Citera
2017-05-22, 07:26
  #31
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Den passerar noll kontinuerligt.

Du menar att man kan bryta en ström vid nollgenomgången. I princip en intressant metod men den kräver en ganska komplicerad brytare. Inget för de många miljoner brytningar som görs varje dag. Jag har aldrig sett en sådan brytare och om man jämför med möjliga sätt att bryta likström är det svårt att se någon fördel med den. I en likströmsbrytare kan man lägga en kondensator på lastsidan. Spänningen blir då noll över brytgapet i brytögonblicket.

I framtidens elnät kommer varje sektion att innehålla både lastpunkter och tryckpunkter. Det innebär att man måste styra fasläget i bortkopplade sektioner eftersom de kan spänningssättas av tryckpunkterna. Risken är stor att man måste ställa mycket hårda krav på inkopplade tryckpunkter. Krav som blir orimliga om det gäller tillfällig inkoppling av solceller eller motorgeneratorer.
Citera
2017-06-04, 12:45
  #32
Medlem
jack.danielss avatar
Läste i blaskan häromdagen att Indien skrotat byggplaner på ett antal kolkraftverk och bestämt sig för att satsa på solpaneler istället! Det är mer lönsamt än den gamla kolkraften 😎

Musk startar nu i dagarna produktion av li-jo batterier i sin jättefabrik i Nevada, där en del av produktionen består av batterier för energilagring i hushåll!

Tror att Musk är helt rätt ute och inom en 10-15 års period kommer Tesla vara större på att producera el och lagringsmedia än att bygga bilar!

Har inte läst tråden, så sorry om det här var ett svar på......ingenting 😔
Citera
2017-06-08, 12:24
  #33
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Läste i blaskan häromdagen att Indien skrotat byggplaner på ett antal kolkraftverk och bestämt sig för att satsa på solpaneler istället! Det är mer lönsamt än den gamla kolkraften 😎

Musk startar nu i dagarna produktion av li-jo batterier i sin jättefabrik i Nevada, där en del av produktionen består av batterier för energilagring i hushåll!

Tror att Musk är helt rätt ute och inom en 10-15 års period kommer Tesla vara större på att producera el och lagringsmedia än att bygga bilar!

Har inte läst tråden, så sorry om det här var ett svar på......ingenting 😔

Helt OK! :-)

Tror också Musk är rätt ute, "han" kommer givetvis göra misstag och blunders som allt och alla.

Men problemet är att även om olja/kol osv också givetvis är en produktion av solen så gäller det att hitta en närmare och mer smartare källa till energin vi får ifrån solen i alla just nu...
När "vi" blir olja så kanske det är bättre och smartare återigen... men kommer dröja och det då är det troligen inte ens arten människor... utan en helt annan art som tar vår "energi" som vi samlat från vi föds tills vi dör... även om människor aldrig troligen kommer vara den största oljekällan så är vi en del av den möjligen om 1 miljon år... vem vet...
Citera
2017-06-17, 12:00
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Nu skall snart hans (Elon's) takpannor säljas där varje panel är en solcell. Vad tycker ni? Bra/Anus?

Finns en längre video men orkar kolla på den, här är en kortare variant...
https://www.youtube.com/watch?v=hMrantzEYC8

Själv tycker jag det verkar vara en rätt bra idé. Dock känns Elon Musk's nya företag (och kanske även hans äldre) lite Apple känsla på. Inget egentligen nytt och super på något sätt bara paketerat och marknadsfört på ett väldigt bra sätt.

Men men paketeringen och marknadsföring kan göra skillnad (som Apple)...

Hur som helst detta är version 1 antar jag (lite som Tesla's första bil som egentligen var "skit").
Det jag skulle gjort i v2 är en liten liten krets med ett enkelt protokoll som i princip kan kommunicera med nästa platta osv så man kunde få reda på hur många volt man får (vilket också gör att man kan byta plattor som är skadade osv. Samt att det hade varit roligt med lite statistik osv...
Jag gissar att detta inte finns i dessa plattor...

Sedan är det "powerwall" version 2... Jag gillar Powerwall idén skarpt... återigen inget nytt alls men bra paketering.

1. Som nytt byggmaterial verkar materialen ha en hel del intressanta egenskaper.

2. Det finns en del problem som de inte tar upp. Rengöring. Mossa. Åldrande. Vatten. Livstid. Snöfunktion. Annars verkar materialet intressant. De kan ha något på spåret, definitivt.

3. Batteripacken behöver bli bättre, men man kan enkelt se en marknad för sådant i framtiden.
Citera
2017-06-17, 17:30
  #35
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Som nytt byggmaterial verkar materialen ha en hel del intressanta egenskaper.

2. Det finns en del problem som de inte tar upp. Rengöring. Mossa. Åldrande. Vatten. Livstid. Snöfunktion. Annars verkar materialet intressant. De kan ha något på spåret, definitivt.

3. Batteripacken behöver bli bättre, men man kan enkelt se en marknad för sådant i framtiden.

Jag kan bara hålla med!

Batteripacken, detta är v2 som jag förstår det. Det jag gillar med den är (om jag förstått det rätt) en rätt allmän lösning (inte allmän som i dålig utan mer generell sak) som enbart kommer innebära att du vill koppla på mer saker ex. en litet 1000w vindkraftverk... Låta dina bilbatterier om du pendlar ladda packet (obs detta är min helt egna idé :-) som exempel... osv

Eller bara köpa ström ifrån nätet när den är som billigast (beroende på vart du bor givetvis) osv osv.

Lite för litet.. ja kanske... för en fullständig offgrid med lyx (AC, 2 frysar, 1 kyl osv osv)... Men tror ändå det är rätt ok avvägt för generell use så att säga...
Citera
2017-06-17, 18:19
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jag kan bara hålla med!

Batteripacken, detta är v2 som jag förstår det. Det jag gillar med den är (om jag förstått det rätt) en rätt allmän lösning (inte allmän som i dålig utan mer generell sak) som enbart kommer innebära att du vill koppla på mer saker ex. en litet 1000w vindkraftverk... Låta dina bilbatterier om du pendlar ladda packet (obs detta är min helt egna idé :-) som exempel... osv

Eller bara köpa ström ifrån nätet när den är som billigast (beroende på vart du bor givetvis) osv osv.

Lite för litet.. ja kanske... för en fullständig offgrid med lyx (AC, 2 frysar, 1 kyl osv osv)... Men tror ändå det är rätt ok avvägt för generell use så att säga...

1. Det är sådana prylar som behövs. Fast det är ju klart, jag skulle ju gilla en batteripack med typ 20års garanti och sedan någon form av interface som klarar lite varierande strömkällor så att man har något som man koppla till vilken strömkälla som helst.

2. I och för sig tveksamt ifall det går att spara några pengar på det. Okej ifall någon bestämmer att mellan 07-08 på morgonen ska elen kosta 10000procent mer än normalt.

3. 5kWh kontinuerligt låter ungefär lämpligt till det mesta.

4. Fast nu var huvudämnet byggmaterial i formen av takpannor - där tror jag att Musk hittat en mycket intressant marknad som inte bara kommer att köpa takpannor för solelens skull utan kanske för att prylarna är bra byggmaterial. Lösningen har iochförsig en reklammässig negativ impact. Jag tror inte att någon kommer att hänga ett gäng tesla batterier för 60-120k på vägen så där bara utan att man nog får säkra dem lite noggrannare.

5. Som byggmaterial är soltaken väldigt intressanta. Eventuell elproduktion blir en bonus.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback