Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-12, 22:03
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
Nu skall snart hans (Elon's) takpannor säljas där varje panel är en solcell. Vad tycker ni? Bra/Anus?

Finns en längre video men orkar kolla på den, här är en kortare variant...
https://www.youtube.com/watch?v=hMrantzEYC8

Själv tycker jag det verkar vara en rätt bra idé. Dock känns Elon Musk's nya företag (och kanske även hans äldre) lite Apple känsla på. Inget egentligen nytt och super på något sätt bara paketerat och marknadsfört på ett väldigt bra sätt.

Men men paketeringen och marknadsföring kan göra skillnad (som Apple)...

Hur som helst detta är version 1 antar jag (lite som Tesla's första bil som egentligen var "skit").
Det jag skulle gjort i v2 är en liten liten krets med ett enkelt protokoll som i princip kan kommunicera med nästa platta osv så man kunde få reda på hur många volt man får (vilket också gör att man kan byta plattor som är skadade osv. Samt att det hade varit roligt med lite statistik osv...
Jag gissar att detta inte finns i dessa plattor...

Sedan är det "powerwall" version 2... Jag gillar Powerwall idén skarpt... återigen inget nytt alls men bra paketering.
Citera
2017-05-17, 01:23
  #2
Medlem
mycket intressant! Tanken att ha ett "självförsörjande elsystem" låter ju inte dumt... Våga vägra fjärrvärme, eluppvärmt is the thing, tills det blir vinter och taket är fyllt med snö och du fryser ihjäl
Citera
2017-05-17, 09:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jasså... det var noll intresse för takpaneler med "inbyggda" solceller då antar jag?

Nä. Men konceptet är det väl knappast någon som kan klaga på. Solceller är bra tillägg och kan ju knappast få dåliga ögat från många.

Således; gött. Bra med fler alternativ.
Citera
2017-05-17, 09:51
  #4
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
det kommer nog göra så att fler vill skaffa solceller, då dagens inte ser så vackra ut oftast.

jag själv kommer i framtiden att inhandla solceller, varför betala för något som är gratis , right ?
Citera
2017-05-17, 10:54
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontahehe
mycket intressant! Tanken att ha ett "självförsörjande elsystem" låter ju inte dumt... Våga vägra fjärrvärme, eluppvärmt is the thing, tills det blir vinter och taket är fyllt med snö och du fryser ihjäl

Haha, ja den dagen den sorgen :-) Jag antar att svarta paneler skulle hjälpt (lite i alla fall om du har lite "tur"... men samtidigt är det mycket effektivare att ha kalla solpaneler än varma...

Hmm... Ja det tål att fundera på... kanske även får dra en elslinga som man får använda då man absolut måste... men samtidigt kan det bli lite moment 22 om Powerwall'en är "död"... Då får man ge sig ut och skotta av skiten på något snällt sätt...
Citera
2017-05-17, 10:56
  #6
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Nä. Men konceptet är det väl knappast någon som kan klaga på. Solceller är bra tillägg och kan ju knappast få dåliga ögat från många.

Således; gött. Bra med fler alternativ.

Ja tyckte också konceptet var helt ok... speciellt om takpannorna skall bytas så kanske med någon "miljö" bidrag ifrån staten gör att dessa blir billigare än vanliga takpannor och det kanske blir lite win-win för den enskilde...
Citera
2017-05-17, 10:57
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
det kommer nog göra så att fler vill skaffa solceller, då dagens inte ser så vackra ut oftast.

jag själv kommer i framtiden att inhandla solceller, varför betala för något som är gratis , right ?

Plus att det är lite kul med lite självförsörjning av el på något sätt...
Citera
2017-05-17, 10:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Haha, ja den dagen den sorgen :-) Jag antar att svarta paneler skulle hjälpt (lite i alla fall om du har lite "tur"... men samtidigt är det mycket effektivare att ha kalla solpaneler än varma...

Hmm... Ja det tål att fundera på... kanske även får dra en elslinga som man får använda då man absolut måste... men samtidigt kan det bli lite moment 22 om Powerwall'en är "död"... Då får man ge sig ut och skotta av skiten på något snällt sätt...

Haha ja... Kan bli kämpigt men som du säger, går säkert att hitta lösningar men en elslinga -20grader vinter det kostar energi Men Samtidigt kanske inte är lämpat för norr, däremot så hade solceller på väggen kanske fungerat där..
__________________
Senast redigerad av pontahehe 2017-05-17 kl. 11:03.
Citera
2017-05-17, 11:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Haha, ja den dagen den sorgen :-) Jag antar att svarta paneler skulle hjälpt (lite i alla fall om du har lite "tur"... men samtidigt är det mycket effektivare att ha kalla solpaneler än varma...

Hmm... Ja det tål att fundera på... kanske även får dra en elslinga som man får använda då man absolut måste... men samtidigt kan det bli lite moment 22 om Powerwall'en är "död"... Då får man ge sig ut och skotta av skiten på något snällt sätt...

Hittade detta:
Citat:
In an e-mail, SolarCity confirmed this, saying “Solar roofs will be held to all applicable solar and roofing standards, which include building energy efficiency, water proofing, electrical/fire safety, resistance to wind/snow loading and hail impact.”
Musk also speculated that some of the glass tiles could incorporate heating elements that could act like defrosters for your roof, allowing homeowners in cooler climates to melt snow off the tops of their houses.

http://www.popsci.com/five-questions...r-roofs#page-3
Citera
2017-05-17, 11:15
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontahehe
Hittade detta:


http://www.popsci.com/five-questions...r-roofs#page-3

Se där ja!

Visst låter lite dyrt (inte bara elen nu som skulle värma takpanelerna vid snötäcke) men samtidigt fasen... (nu bor jag inte i norr dock) så undrar man inte om det skottas lite då och då på dessa taken (pga av tyngden) upp i norr och då hade det ju varit en liten bonus kanske om man bara kunde trycka på en knapp och dagen efter vart det borta typ...

Den som lever den får se!
Citera
2017-05-18, 08:27
  #11
Medlem
liffens avatar
Det vi måste börja fundera på är hur solcellstak kan fungera ihop med elnätet. Som jag ser det borde vi överge växelströmsnätet och ersätta det med ett utjämningsnät för 300 V DC kanske på liknande sätt som vi nu överger kopparnätet för telefoni.

Ett växelströmsnät har egenskapen att det ställer krav på inkopplade strömkällor. Det går alltså att motivera en långtgående styrning från nätägarens sida (Apple-liknande). Jag tror att det börjar bli dags att påpeka att elnätet bör vara ett verktyg för användarna inte ett sätt för nätägarna att styra sina kunder.
__________________
Senast redigerad av liffen 2017-05-18 kl. 08:35.
Citera
2017-05-18, 15:48
  #12
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Det vi måste börja fundera på är hur solcellstak kan fungera ihop med elnätet. Som jag ser det borde vi överge växelströmsnätet och ersätta det med ett utjämningsnät för 300 V DC kanske på liknande sätt som vi nu överger kopparnätet för telefoni.

Ett växelströmsnät har egenskapen att det ställer krav på inkopplade strömkällor. Det går alltså att motivera en långtgående styrning från nätägarens sida (Apple-liknande). Jag tror att det börjar bli dags att påpeka att elnätet bör vara ett verktyg för användarna inte ett sätt för nätägarna att styra sina kunder.

Har också funderat på detta, men tanken är ju att du skall köra en "Powerwall" (v2) som är kopplad till detta solcellsystem.

Hade jag byggt ett hus idag hade jag nog parallellt med de vanliga 230 jacken dragit ett 5v USB system finns så mycket USB grejor man kan köpa (fläktar, lampor osv osv).

El distributionen dock måste ju fortfarande vara växelström... sedan iofs är mycket lättare att transformera ner/upp växelström än likström...

Men visst ett parallellt nät med likström och hela världen kommer överens om jack/volt hade varit riktigt nice och tagit bort en del onödig värme och skit... känns som man har 400 kilo adaptrar hemma som det är nu...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback