Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-12, 21:45
  #1
Medlem
Sitter och rensar upp lite i datamaskinen och har kommit till musikmappen.

Har ca 50Gb med musik i mp3-format man laddade ner för många år sedan innan streamingtjänsterna tog överhand. Jag har inte spelat något av dessa album/filer på säkert 10år från min disk utan använder numera spotify och liknande.

Det är mestadels klassiska album som Black album, Thriller, AC/DC osv. Väldigt god struktur måste jag säga.

Hur har ni gjort med era gamla arkiv? Vad är motiverar att behålla resp. radera?

Känns lite som när man tittade på sin gamla dammande CD-samling för ännu flera år sen och det slutade med att man åkte ner till återbruket och kastade hela skiten. Och man har inte saknat dom sedan dess...
Citera
2017-05-12, 21:51
  #2
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOyster
Sitter och rensar upp lite i datamaskinen och har kommit till musikmappen.

Har ca 50Gb med musik i mp3-format man laddade ner för många år sedan innan streamingtjänsterna tog överhand. Jag har inte spelat något av dessa album/filer på säkert 10år från min disk utan använder numera spotify och liknande.

Det är mestadels klassiska album som Black album, Thriller, AC/DC osv. Väldigt god struktur måste jag säga.

Hur har ni gjort med era gamla arkiv? Vad är motiverar att behålla resp. radera?

Känns lite som när man tittade på sin gamla dammande CD-samling för ännu flera år sen och det slutade med att man åkte ner till återbruket och kastade hela skiten. Och man har inte saknat dom sedan dess...


Det är alltid roligt att minnas.

Jag har 2 datorer som bara står i ett hörn, fylld med musik och film. Helt orörda sedan 2008, det kommer bli intressant någon dag.
Citera
2017-05-12, 22:01
  #3
Medlem
Eftersom jag lyssnar mycket på musik från japan/korea har jag rätt dåligt utbud på streamingtjänsterna så jag har fortfarande kvar dem å lägger över dem på mobilen för att lyssna på till och från.
Citera
2017-05-12, 22:21
  #4
Medlem
Jag har inget gammalt musikarkiv. Har bara det som jag använder dagligen och som jag började stoppa in musik i för kanske 15 år sedan. Ser inte streamingtjänster som en ersättning överhuvudtaget.
Citera
2017-05-12, 22:35
  #5
Medlem
ZTs avatar
Inte mycket som lyssnas på tyvärr, i princip aldrig. Många 100tals timmar som man arbetat med att göra om sin egen skivsamling till mp3. Kollade precis hur många album jag hade och det visar sig vara 4225st.
Varken lyssnar eller fyller på med ny musik.

Börjar med 2 Brothers On The 4th Floor - 2 (1996) och slutar med Östen Med Resten - Originallåtar (2001)
Citera
2017-05-12, 23:00
  #6
Medlem
Turbomachines avatar
Kör själv enbart med mp3 fortfarande för att det jag lyssnar på finns inte på stream.
Citera
2017-05-12, 23:04
  #7
Medlem
Jumalautas avatar
Streamar bara Tidal numera men det känns ändå tryggt att ha 500 gb i min NAS.
Citera
2017-05-13, 00:09
  #8
Moderator
Protons avatar
Har en massa utbrända mp3-filer på några cd-r nånstans i samlingarna, länge sen jag lyssnade på det nu när du säger det
Citera
2017-05-13, 00:40
  #9
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOyster
Hur har ni gjort med era gamla arkiv? Vad är motiverar att behålla resp. radera?
Jag har allt lagrat på en NAS, bekvämt åtkommet från samtliga enheter i hushållet.

Det är dels egna rippningar från såväl vinyl som CD, samt även tankningar ända från Napster-tiden, dessutom mer sentida torrent-nedladdningar. Stort arkiv sammantaget.

Inget syftar till att raderas, arkivet ska bara växa. Skatter.
Citera
2017-05-13, 00:58
  #10
Medlem
Har också en hel del musik sparat i mp3, wav och andra format. Dock är det till största delen den gamla skivsamlingen som lagts på hårddiskar och dvd. Har flyttat runt och bott på väldigt liten yta i perioder. Skivsamlingen tog för stor plats m.a.o. så den förpassades till soptipp & loppis.

Jag lyssnar ofta på mp3. Strömmande media är ju ett praktiskt alternativ också men inget som jag litar på långsiktigt. Snart blir det dyrare att hyra musik, och inte bra att vara helt beroende av internet. Bra att ha både fil- eller skivsamling om möjligt och spotify eller liknande samtidigt tycker jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback