Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-12, 20:22
  #1
Medlem
När jag laddar upp min logga på twitter och facebook som profilbild försämras kvalitén kraftigt på bilden. Går det göra något för att undvika att kvalitén försämras och ha den i lika fin kvalité som den var innan jag laddade upp den? Laddade upp den i formatet PNG. Mvh
Citera
2017-05-13, 08:33
  #2
Medlem
Ascendancys avatar
Facebook och Twitter bland andra, har en inbyggd funktion att minska storleken på bilder som laddas upp för att bättre passa deras krav. Testa att själv komprimera bilden till deras max pixel-krav och ladda sedan upp bilden igen. Du kan göra det i paint jättesnabbt.
Citera
2017-05-21, 19:17
  #3
Medlem
Tack för tipset. Fungerade dock inte för mig
Citera
2017-05-24, 12:58
  #4
Medlem
CaptainCrunchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htmll
Tack för tipset. Fungerade dock inte för mig

Se till att din profilbild är 1x1, dvs en kvadrat redan när du laddar upp den och minst 960x960 px. Facebook gillar måttet 2048x2048 px vid rektangulära feed-inlägg, kanske är det samma med profilbilden. Får du synliga pixlar eller blir bilden bara "lite suddig"? Om du inte är rädd att outa dig kan du PMa mig logon som vector eller högupplöst fil och jag kan göra en optimerad version.

Förresten, det är på en gilla-sida du laddar upp bilden va? På vanliga personprofiler blir illustrerad grafik i profilbilden mycket sämre. Där går det inte att få till den knivskarpa kvaliteten som bilden kanske från början är.
Citera
2017-05-30, 12:23
  #5
Medlem
sinewaves avatar
Det är kört. Facebook kör något som liknar att använda sig av '50' som kvalité i Photoshop. Dvs -- långt under vad som idag anses acceptabel kvalité på bilder.

Det du kan göra är att inte använda dig av färger som komprimerar dåligt vid hård komprimering. Detta gäller särskilt heta färger som olika typer av starka röda kulörer (rött, magenta mfl). Se också till att använda dig av bilder som är enkla att komprimera ned utan större förluster.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback