Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-12, 19:05
  #1
Medlem
Mulla Krekars avatar
En trådmus slutade helt plötsligt att fungera på mitt vita underlag. Har allt (datorn o flygplanskonsoller) på ett hyllplan från en Billy-bokhylla, eftersom jag ibland vill flytta allt mot en annan skärm. Men musen fungerar på det mörkbruna bordet. Har givetvis testat att rengöra den.

Är det någon form av "Black lives matter"-rörelsen som hackat datorn? Nä, men varför...?
Citera
2017-05-12, 19:14
  #2
Medlem
xitunos avatar
Det vita kan vara för blankt, för rent, så att den inte kan detektera att den flyttats.
Citera
2017-05-12, 19:17
  #3
Medlem
franges avatar
Är det en IR-mus eller kula?
Citera
2017-05-12, 19:33
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
En trådmus slutade helt plötsligt att fungera på mitt vita underlag. Har allt (datorn o flygplanskonsoller) på ett hyllplan från en Billy-bokhylla, eftersom jag ibland vill flytta allt mot en annan skärm. Men musen fungerar på det mörkbruna bordet. Har givetvis testat att rengöra den.

Är det någon form av "Black lives matter"-rörelsen som hackat datorn? Nä, men varför...?

Byt ut din bönematta mot en musmatta, mullan, så ska du nog se att det funkar!
(Annars använd en "tops" för att rengöra musen där det lyser. Funkar också bra!)
Lycka till!
Citera
2017-05-12, 20:01
  #5
Medlem
Sn0o0oZs avatar
nevermiiind
Citera
2017-05-13, 13:50
  #6
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Är det en IR-mus eller kula?
Det är en IR-mus. Kul-möss finns väl knappt längre?

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Byt ut din bönematta mot en musmatta, mullan, så ska du nog se att det funkar!
(Annars använd en "tops" för att rengöra musen där det lyser. Funkar också bra!)
Lycka till!
Ja, tack. Hittade en gammal musmatta (blå) o det funkar fint på den.
Citera
2017-05-13, 14:34
  #7
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Det är en IR-mus. Kul-möss finns väl knappt längre?


Mjo det finns nog både kulmöss och IR-möss kvar i affärerna iallafall. Tror jag...

Men - kolla så det inte fastnar någon skit för IR-linsen! Jag har många gånger varit med om att musen börjar bete sig allmänt homo och eller slutat fungera alls - och då handlar det oftast om att det fastnat ett hårstrå (har katt som hårar friskt i perioder) för linsen som stör ljuset och bryter det fel - så att säga.

Fast iochförsig ja, att det är färgen som gör skillnad... Då tror jag det handlar om vad xituno är inne på - att det vita är för plant och blankt och ger "dåliga" reflektioner. En musmatta är ju lite struktur/ojämnheter på i ytan - jag antar att IR-linsen märker rörelse genom skillnad i reflektionen - att den "räknar" skillnader i reflektionerna pga ojämnheter i underlaget, som rörelse - och blir det inga skillnader i reflektionerna - så säger den att musen står stilla.

Testa att använda något extremt plant underlag - typ en glasskiva eller motsvarande - och någon annan yta med lite mer struktur så ser ju klar skillnad. Kanske att man skulle kunna slipa ytan på bordet ett (1) drag med fint sandpapper, för att få till lite ojämnheter/spår i skivan?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback