Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-12, 15:09
  #1
Medlem
Jag ska starta ett gemensamt bolag i USA tillsammans med några partners. Detta blir sannolikt ett c-corp.

Jag undrar nu om mitt svenska AB ska äga delar i detta gemensamma bolag, eller om jag ska starta ett helt eget c-corp i USA som sedan äger andelar i det gemensamma bolaget.
Det gemensamma bolaget betalar ut vinst som utdelning till mitt bolag, vilket det nu blir.

Jag får som jag förstår inte plocka ut lön ur något bolag i USA eftersom jag inte har rätt att arbeta där utan visum. Men jag kan ju ha företagsutgifter i USA som betalas av mitt egna USA-bolag. Samt att jag på sikt skaffar ett visum så jag får plocka ut lön ur det bolaget med lägre skatt än här i Sverige.
Mitt Svenska AB kan då fakturera mitt USA-bolag för att plocka hem de pengarna jag behöver för att leva i Sverige.

Låter detta dumt/fel? Hur skulle ni gjort?
Citera
2017-05-12, 15:20
  #2
Medlem
Jag är inte duktig på sådant här så kan inte besvara huvudfrågan, men varningens ord för att bli en så kallad "US-person". Vissa aktörer, såsom Avanza, tycker det är för jobbigt att rapportera om dessa kunder och tvingar dem istället att sälja av och flytta bort allt.

Sen så kanske du inte har kapital hos en aktör som gör så, det vet jag ju såklart inte.
Citera
2017-05-12, 15:24
  #3
Medlem
DoungAs avatar
Rent spontant hade jag gjort såhär:
Svenskt bolag -> äger ett amerikanskt dotterbolag -> som i sin tur äger det amerikanska bolaget du ska starta ihop med de andra.
Lägre skatt i USA för företag och färre kontroller. Och betala ut vinst till moderbolag i Sverige får ju amerikanska bolag göra och sen är du anställd eller vad du nu vill i ditt svenska bolag.
Citera
2017-05-12, 15:33
  #4
Medlem
Rent dåligt äga utländska bolag när man bor i Sverige, CFC lag gör det väldigt opraktiskt. Men ett C-corp i USA som betalar bolagsskatt kommer inte klassas som CFC. Problem blir om USA bolag får inkomster som inte kommer från USA source.

Fördel är dock Sverige har bra avtal med USA så ingen WHT för utdelning / utbetalning till Sverige.

Dock har du problem med fast driftställe i Sverige om du äger bolag i USA och bor i Sverige. Har bolaget inga anställda i USA eller vd / styrelse där kommer Sverige se det som fast driftställe i Sverige och bolagsskatt även ska betalas i Sverige.
Citera
2017-05-12, 15:54
  #5
Medlem
Så beroende på inkomst i USA bolag är passiv (du lyfter inte ett finger från Sverige) eller du utför någon form av arbete mot USA bolaget. Utför du arbete emot USA ska den vinst som kommer från det arbete beskattas med i Sverige. Är den orsak varför man öppnar filialer för kunna ha skild bokföring och beskattning i varje land med verksamhet i.

Lättast komma runt det är ditt svenska AB skriver ett konsultavtal mot USA bolag där svenska AB får betalt för det arbete du utför just för komma runt problem. Dock måste det även vara marknadspris så det inte ses som sätt undvika beskattning.

Själva ägande är det i regel alltid äga via ett bolag, för lättare justera vinst och skatt i framtiden om saker förändras.
Citera
2017-05-29, 08:56
  #6
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrotniklas
Jag får som jag förstår inte plocka ut lön ur något bolag i USA eftersom jag inte har rätt att arbeta där utan visum.
...
Samt att jag på sikt skaffar ett visum så jag får plocka ut lön ur det bolaget med lägre skatt än här i Sverige.
Tror du blandar ihop greencard med företag. Med ett greencard tar du jobb ifrån en amerikanare och därför svårare att få. Men startar du företag så skapar du ditt eget jobb och kan tjäna pengar via det. (Dock är jag osäker på när du bor utanför usa hur det fungerar).

Om du bor i Sverige ska du skatta i Sverige. Har läst artiklar om folk som tjänat pengar utomlands men bor i Sverige och skatteverket har kollat upp deras sociala medier och gjort den bedömningen och personerna har fått en skattesmäll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback