Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-12, 14:25
  #1
Medlem
För att inte vara OT i tråden: "Om Gud är god varför skickar han då folk till helvetet?" så försökte jag hitta en annan lämplig tråd, jag hittade bara en, och den var låst, denna (FB) Adam och Eva, syndafallet och fri vilja.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ok vi glömmer det här med trädets utseende och placering, du har säkert rätt. Vad som stör mig i det här är guds inställning; gör som jag säger annars dör ni. Gud anser att adam o eva med sin fria vilja måste vilja det gud vill, annars blir de straffade. Jag kan inte se att det är ett fritt val.

Tycker du att du har ett fritt val när du lever i Sverige? Lever du i fullständig frihet? Om inte, har du ändå en fri vilja eller är den underkuvad av svenska staten?

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Dessutom, de blev lurade. Om man blir lurad är man oförståndig, det tycks du inte förstå.

Fast dom blev inte helt och hållet lurade, dom visste att dom skulle dö om dom åt av frukten, eftersom Gud gav detta bud:

"”Du får äta av alla träd i trädgården utom av trädet som ger kunskap om gott och ont. Den dag du äter av det trädet skall du dö.”"(1 Mose 2;16-17 Bibel2000)

Adam och Eva visste, hade kunskap om att dom inte fick äta frukten. Om dom åt av frukten så skulle dom dö, detta hade dom full förståelse för, Evas svar till ormen bekräftar detta:

"Kvinnan svarade: ”Vi får äta frukt från träden, men om frukten från trädet mitt i trädgården har Gud sagt: Ät den inte och rör den inte! Gör ni det kommer ni att dö.”"(1 Mose 3:2-3 Bibel2000)

Men på grund av att Satan förledde Eva, så började hon åtrå frukten, och den blev en "fröjd för ögat och ett härligt träd".

Eva kunde ha slagit ifrån sig tanken att bli som en gud, hon kunde ha ignorerat att en orm säger saker som är det motsatta vad Gud sade, hon kunde ha gått därifrån och insett att hon riskerade att dö. Men hon lät sina egna begär ta överhand och valde själv att äta av frukten, det var hennes eget val att äta av frukten. Annars hade Satan kunnat tvingat henne att äta av frukten, men då hade inte Eva själv tagit avstånd från Gud, så som Satan ville, och så som han själv hade gjort tidigare.

Dessutom är jag övertygad om att Adam och Eva fick chansen att ångra sitt handlande, men dom ångrade sig inte, utan skyllde på andra.
__________________
Senast redigerad av ttsp 2017-05-12 kl. 14:27.
Citera
2017-05-12, 14:30
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Tycker du att du har ett fritt val när du lever i Sverige? Lever du i fullständig frihet? Om inte, har du ändå en fri vilja eller är den underkuvad av svenska staten?

Tycker du att du har en fri vilja när du lever i universum? Är den inte underkuvad av gravitationslagen, termodynamiken etc.?
Citera
2017-05-12, 14:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Om man väljer att inte se något så vet man ju ändå att det händer, iaf har man en aning om vad som är på gång. Att blunda för något betyder inte att man är ovetande utan att man väljer att inte bry sig.
Hur kan man välja att inte se om man inte vet vad man inte vill se?

Där är Gud annorlunda än människan. Nej, jag tror inte att Gud hade en aning, eftersom han låter människor vara och övervakar inte allt som händer. Hur detta kan fungera är svårt för oss som människor att förstå.

Bara för att Gud inte övervakar allt som händer, så betyder det inte att Gud blundar och inte bryr sig.
Citera
2017-05-12, 14:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Tycker du att du har en fri vilja när du lever i universum? Är den inte underkuvad av gravitationslagen, termodynamiken etc.?

Bra synpunkt, det är exakt så det är.

Vi har en fri vilja, men inom vissa gränser. I Sverige har vi svenska lagar som begränsar får fria vilja, i den nya ordningen som Gud kommer att skapa så kommer begränsningen vara Guds lagar. Men även under Guds lagar kan man känna frihet, så som vi känner frihet under svenska lagar. "vi" kanske är fel ord eftersom dom som vill bryta mot svenska lagar inte känner sig fria.

Och som du säger är vår frihet begränsad av gravitationslagen, termodynamiken etc. Och om vi bryter mot dom lagarna så blir det konsekvenser, om vi hoppar från ett höghus bara för att någon har lurat i oss att vi kommer att bli som stålmannen, ja då blir konsekvensen död.
Citera
2017-05-12, 14:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Dessutom kommer alla människor att dö, inte bara Adam och Eva. Förstod dom verligen det?
Och är det rättvist, att dessa två ska avgöra allas öde?

Fast du glömmer att många(kanske dom flesta) av dessa som har dött under historiens gång kommer att få återuppstå i den nya ordningen som Gud skapar.

"Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda." (Apg 24:15 Bbel2000)

Jag tycker det är rättvist.
Citera
2017-05-12, 14:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast du glömmer att många(kanske dom flesta) av dessa som har dött under historiens gång kommer att få återuppstå i den nya ordningen som Gud skapar.

"Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda." (Apg 24:15 Bbel2000)

Jag tycker det är rättvist.
Det tycker inte jag.
Citera
2017-05-12, 14:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Verkligen inte. Hela historien är obegriplig.

Å andra sidan, tänk om de inte gjort det. Då hade alla människor levt i evighet och hur hade det sett ut. Tänk om alla som fötts fortfarande hade levt.....hu. Enligt Population Reference Bureau i Washington D.C. hade det år 2002 fötts 106,4 miljarder personer från det att människan uppstod på jorden. Det hade varit rätt trångt om utrymme, för att inte tala om resurser.

Jag tror att ormen gjorde oss en tjänst

Det står inte i bibeln vad som kommer att hända när jorden är full, men det står att Adam och Eva skulle "uppfylla" jorden, inte "överfylla" jorden:

"Gud välsignade dem och sade till dem: ”Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er." (1 Mose 1:28 Bibel2000)

Vad som kommer att hända när jorden är full står det alltså inget om i bibeln, men man kan spekulera t.ex. att barnafödandet kommer att upphöra, eller att man befolkar andra planeter. Jag vet, det låter lite sci-fi men ändå möjligt, eftersom människan har då ett evigt liv.

Jag ser det inte som en omöjlighet att man bygger någon slags rymdstation som skickas till andra planeter, det vore spännande för min del att besöka andra ställen i universum, och ett sätt att fylla den eviga tiden som man har.
Citera
2017-05-12, 14:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det står inte i bibeln vad som kommer att hända när jorden är full, men det står att Adam och Eva skulle "uppfylla" jorden, inte "överfylla" jorden:

"Gud välsignade dem och sade till dem: ”Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er." (1 Mose 1:28 Bibel2000)

Vad som kommer att hända när jorden är full står det alltså inget om i bibeln, men man kan spekulera t.ex. att barnafödandet kommer att upphöra, eller att man befolkar andra planeter. Jag vet, det låter lite sci-fi men ändå möjligt, eftersom människan har då ett evigt liv.

Jag ser det inte som en omöjlighet att man bygger någon slags rymdstation som skickas till andra planeter, det vore spännande för min del att besöka andra ställen i universum, och ett sätt att fylla den eviga tiden som man har.
Ja, då kan vi ju andas i rymden. Jag kan hoppa från ett berg, och inget farligt händer.
Citera
2017-05-12, 15:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det tycker inte jag.

Varför? Tänk dig t.ex. historiska personer som får uppstå och som vi har möjlighet att prata med och fråga hur det gick till egentligen, och hur det var, Sokrates, Einstein, Elvis, Karl XII, Gandhi kanske t.o.m. Hitler.

Varför skulle det vara orättvist att miljoner, miljarder människor får livet tillbaka, och dessutom till en fredlig jord, utan sjukdomar och död, varför är det orättvist?
Citera
2017-05-12, 15:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, då kan vi ju andas i rymden. Jag kan hoppa från ett berg, och inget farligt händer.

Jaså? Vad baserar du det på?
Citera
2017-05-12, 15:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jaså? Vad baserar du det på?
Att man har evigt liv, enligt dig.
Eller menar du att man kan dö då?
Citera
2017-05-12, 15:06
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jaså? Vad baserar du det på?
Konsekvenserna av Adam och Evas synd är inte rättvist behandlande. Spelar ingen roll hur många Gud väcker upp.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback