Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-12, 12:20
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...ckte-protester

"Kunde trigga självskadebeteende

Enligt konstnären själv hade skolan beställt en målning där utgångspunkten för motivet var en mörk skog. Men när konstverket hängdes upp i mitten av april inför invigningen väcktes protester från skolans personal.

De ansåg att motivet var för deprimerande och skulle kunna trigga självskadebeteende hos vissa elever."

Bild på konstverket kan ses i länken ovan. Var det rätt att plocka ner det?
__________________
Senast redigerad av Knullkungen 2017-05-12 kl. 12:33.
Citera
2017-05-12, 12:53
  #2
Moderator
Nospheratus avatar
Om skolans personal inte vill ha den uppe så är det väl helt rätt att plocka ner den. Det är ju inte som att de är några åsiktspoliser som anser att alla svenska flaggor ska ner eftersom det kränker invandrarelever. Jag har svårt att se hur elever blir kränkta av att man tar bort en tavla med en skog.
Citera
2017-05-12, 13:08
  #3
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Jag har svårt att se hur elever blir kränkta av att man tar bort en tavla med en skog.

Finns det ärligt talat någonting som är 100% kränkningssäkert idag? Alltså, någonting som ingen på något sätt kan bli kränkt utav? Jag tror inte det, inte med dagens filterbubbla-00-talister som börjar komma ut i och påverka samhället allt mer och mer....
Citera
2017-05-12, 13:21
  #4
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Finns det ärligt talat någonting som är 100% kränkningssäkert idag? Alltså, någonting som ingen på något sätt kan bli kränkt utav? Jag tror inte det, inte med dagens filterbubbla-00-talister som börjar komma ut i och påverka samhället allt mer och mer....
Nej, inget är kränkningssäkert. Men problemet för skolor är oftast att de måste hålla sig politiskt korrekta. De hamnar liksom på Aftonbladet om de inte lägger en mille på att införa hen-toaletter och omklädningsrum osv. Jag har bara svårt att se att folk kommer organisera fackeltåg över en tavla på en skog. Hade det varit en tavla på en naken kvinna som skulle ner, för att muslimska elver blir kränkta hade det blivit ett jävla liv. Men en skog liksom? Ta ner den om ni tycker den ser förjävla deppig ut.
Citera
2017-05-12, 13:24
  #5
Medlem
Briasccas avatar
Vill människor i en skola, på en arbetsplats eller hemma inte ha ett konstverk upphängt, oavsett skäl, så ska det förstås plockas ned. Inget konstigt med det.

Att det skulle finnas en länk mellan "dyster skogskonst" och självskadebeteende skulle jag dock först vilja se en vetenskaplig referens på innan man använder det som argument för nedtagningen.
Citera
2017-05-12, 13:54
  #6
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Skulle tro att lite mörka skogar och metallmusik snarare hjälpt folk sluta självskada än masskultur och mello. Så var det när jag var barn men det har kanske ändrats.
Citera
2017-05-13, 01:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Om skolans personal inte vill ha den uppe så är det väl helt rätt att plocka ner den. Det är ju inte som att de är några åsiktspoliser som anser att alla svenska flaggor ska ner eftersom det kränker invandrarelever. Jag har svårt att se hur elever blir kränkta av att man tar bort en tavla med en skog.
Är du dum med flit eller tappade din mamma dig i en tunna äppelmos?

Problemet är inte att en meningslös tavla plockas bort, problemet är VARFÖR den plockas bort. Den plockas bort för att elever är mer lättkränkta än någonsin, och så fort de höjer sina pekfingrar står skolledningen i givakt.
Citera
2017-05-13, 01:21
  #8
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sopaplayer
Är du dum med flit eller tappade din mamma dig i en tunna äppelmos?

Problemet är inte att en meningslös tavla plockas bort, problemet är VARFÖR den plockas bort. Den plockas bort för att elever är mer lättkränkta än någonsin, och så fort de höjer sina pekfingrar står skolledningen i givakt.
Så vad menar du att eleverna upplever sig ha blivit kränkta över?
Citera
2017-05-13, 01:58
  #9
Medlem
Ganska schysst målning, tycker jag. Manar till lite reflektion. Känns ovanlig för vår tid, då den mesta konsten tenderar vara antingen obegripligt abstrakt eller medvetet provocerande.

Sen är det lite av ett problem med hela beställningsproceduren. Nån skola beställer nåt, men pga den konstnärliga friheten (antar jag) har de ingen riktig koll på vad de får. Då kan det bli lite obehagliga överraskningar. Nu låter idén om att tavlan skulle kunna "trigga självskadebeteende" ordentligt långsökt, men jag kan förstå och acceptera att skolan inte diggade den. Så är det om man köper grisen i säcken.

Ett extremare fall av detta var den där fittmålningen av Carolina Falkholt. Då ledde emellertid den massmediala uppmärksamheten till att målningen inte avlägsnades. (kanske den dock murades in, kommer inte riktigt ihåg)
Citera
2017-05-13, 02:54
  #10
Medlem
Detta är väl andra gången en målning blir förbjuden på kort tid i skolans värld, förra gången var det en fitta som inte fick okej. Vad är det egentligen som är så kontroversiellt med denna målning?
Citera
2017-05-13, 03:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...ckte-protester

"Kunde trigga självskadebeteende

Enligt konstnären själv hade skolan beställt en målning där utgångspunkten för motivet var en mörk skog. Men när konstverket hängdes upp i mitten av april inför invigningen väcktes protester från skolans personal.

De ansåg att motivet var för deprimerande och skulle kunna trigga självskadebeteende hos vissa elever."

Bild på konstverket kan ses i länken ovan. Var det rätt att plocka ner det?

Det jag inte begriper varför eleverna själva inte tillfrågades utan de som blivit skolpersonal för att de var det enklaste valet att komma in på och för att man visste att man hade en garanterad plats. Jag haft en öppen omröstning, att man fick säga sitt under en och samma dag så att de som är papegojor och klowner inte kunde påverka elevernas åsiker.

Sedan kan jag tycka att om man skadar sig själv på grund av en tavla så kanske man inte ska vistas bland folk, om man blir blir deprimerad av en sådan sak så kommer man att bli deprimerad avandra saker också och då ska man ha psykhjälp och käka starka mediciner. jag tror mer på att den så kallade skolpersonalen är inavlade vänsterpatrask.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback