Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-12, 06:22
  #1
Medlem
Servals avatar
Om jag har förstått det rätt så var tv-spel förbjudna i Kina förr. När jag googlar så ser jag att det varit förbjudet i 15 år, men även före detta verkar det som det fanns ett visst förbud!?

Ett exempel: https://www.youtube.com/watch?v=WUvPxbx-UMc

Jag minns väl den dagen jag kom till skolan och någon i klassen hade en förälder eller släkting som hade tagit med sig ett "multispel" hem från Asien. Någon som vet vilket land dessa spel kom ifrån? Kina? Japan? Vad kostade dessa spel och vad fanns det för lagar kring att importera dessa? (lagar som efterföljdes) För när jag tänker tillbaka på det så förvånar det mig att den här "föräldern/släktingen" inte tog med sig hela väskan fylld av spel. Jag hade nog personligen inte haft så svårt att övertala mina föräldrar att betala en rätt bra summa för ett sådant multispel (då hade päronen sluppit tjatet om nya spel ett tag.)

Typen av multispel jag syftar på:
https://www.aliexpress.com/item/The-...608.4.2.m7fGOf
Citera
2017-05-12, 06:29
  #2
Medlem
Germanofils avatar
Minns också att jag sett denna typ av multispel under tidigt 90-tal. Ingen aning var de kom ifrån. Kan inte föreställa mig att folk från den byhåla där jag växte upp reste till Kina eller Japan. Fanns det måhända en svart marknad för dessa spel i Sverige på den tiden? Liksom det fanns för piratdekoders, etc.?
Citera
2017-05-12, 07:07
  #3
Medlem
Famicom tror jag du tänker på

Googla dandy nes så får du upp en version från Taiwan vill jag minnas
Citera
2017-05-12, 07:25
  #4
Medlem
Pirre77s avatar
Nintendo 8-bitar. Vilka underbara minnen" Sådana där multispel – och alla andra f.ö. – köpte vi i min lilla håla under sent 80-tal-tidigt 90-tal, från en man som kort och gott gick under det smått kryptiska smeknamnet "Gubben från Vilhelmina". Det räckte med ett telefonsamtal och att skicka pengar i kuvert så kom spelen på posten.

Han ordnade fram rubbet till vrakpriser och dessutom långt innan spelen ens släpptes här i Sverige. Jag minns att man på vissa spel var tvungen att koppla en slags adapter till själva spelet för att det skulle passa i våra konsoler, (dessa var iaf tudelade). Härliga minnen
Citera
2017-05-12, 07:59
  #5
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag har ett multispel hemma.
Citera
2017-05-12, 11:05
  #6
Medlem
Kongruensbojds avatar
Hongkong kan jag tänka mig var upphovslandet.

Mitt NES var från 1990 och spelade endast original-PAL-spel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback