Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-11, 22:52
  #1
Medlem
symphonysimbas avatar
Hej.

Jag pluggar just nu andra terminen på förskollärarprogrammet. Jag trivs bra men har en osäkerhet som sitter i, som inte försvinner. Jag har vikariat så jag vet hur yrket ser ut, men jag är osäker på om det är helt rätt för mig. Jag gillar barn och tycker det är kul att vara på förskola men framtiden ser ju inte ljus ut. Visst, det är mycket bättre löner om ett par år men barngrupperna kommer bara bli större och det kommer säkert bli ännu mer krav på dokumentation...

Jag blir dessutom helt slut av att jobba i skift, det passar mig riktigt inte som person. Jag jobbar ju hellre tex 8-16 varje dag.

Jag vet inte vad jag ska göra 😞 jag har redan bytt program en gång, från F-3 till förskollärare. Nu har jag dessutom sökt till bibliotekarie så väntar på svar om det.

Det här är så himla jobbigt 😞 jag vill bara känna mig säker nån gång!

Om jag nu byter program och studerar bibliotekarie i höst istället, hur gör jag med CSN och allt sånt då?

Någon i samma sits?
Citera
2017-05-11, 23:25
  #2
Medlem
CaptainCrunchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symphonysimba
Jag blir dessutom helt slut av att jobba i skift, det passar mig riktigt inte som person. Jag jobbar ju hellre tex 8-16 varje dag.

Är det verkligen så stor skillnad mellan skiften i förskolan? "Skiften" brukar väl diffa på några timmar bara? Du måste ju inte jobba på en nattöppen förskola liksom. Jag vet inte om rullande schema är standard kommunalt, men det måste ju finnas privata förskolor som erbjuder fasta tider?

Citat:
Ursprungligen postat av symphonysimba
Om jag nu byter program och studerar bibliotekarie i höst istället, hur gör jag med CSN och allt sånt då?

Hur många år har du pluggat än så länge? Heltid? Du är CSN-berättigad i 240 veckor aka 6 års heltidsstudier. Prata med din studievägledare. Hur gammal är du förresten? Du kanske skulle ta en paus från dina studier och fundera över vad du verkligen vill läsa. Brinner du för litteratur och informationssökning eller hur kommer det sig att du vill sadla om till bibliotikarie?
Citera
2017-05-12, 07:52
  #3
Medlem
symphonysimbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainCrunchy
Är det verkligen så stor skillnad mellan skiften i förskolan? "Skiften" brukar väl diffa på några timmar bara? Du måste ju inte jobba på en nattöppen förskola liksom. Jag vet inte om rullande schema är standard kommunalt, men det måste ju finnas privata förskolor som erbjuder fasta tider?

De flesta förskolor har skift arbete i form av att man jobbar tex 7-14, 8-16,8-17 och 9-18. Tror de flesta förskolor har skiftarbete eftersom att det alltid är nån som måste öppna och nån som måste stänga.


Hur många år har du pluggat än så länge? Heltid? Du är CSN-berättigad i 240 veckor aka 6 års heltidsstudier. Prata med din studievägledare. Hur gammal är du förresten? Du kanske skulle ta en paus från dina studier och fundera över vad du verkligen vill läsa. Brinner du för litteratur och informationssökning eller hur kommer det sig att du vill sadla om till bibliotikarie?

Jag har pluggat snart 1 år på förskollärare. Är 23 år. Paus känns inte lägligt eftersom jag redan har tagit paus efter gymnasiet på 3 år. Och ja jag brinner för litteratur, därav bibliotekarie. Dessutom har jag alltid haft just bibliotekarie som backup ifall lärare inte skulle vara något för mig.
Citera
2017-05-24, 21:59
  #4
Medlem
symphonysimbas avatar
Ingen som kan ge mer input?
Citera
2017-05-26, 23:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av symphonysimba
Ingen som kan ge mer input?

Vad exakt är det du vill ha input på?
Citera
2017-05-29, 10:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av symphonysimba
Jag har pluggat snart 1 år på förskollärare. Är 23 år. Paus känns inte lägligt eftersom jag redan har tagit paus efter gymnasiet på 3 år. Och ja jag brinner för litteratur, därav bibliotekarie. Dessutom har jag alltid haft just bibliotekarie som backup ifall lärare inte skulle vara något för mig.

Jag tycker du kan ta det lugnt! Du är 23 år gammal, inte 35. Jag är 25 och ska precis byta utbildning. Du ska jobba i många år framöver, det är ingen panik. Lycka till med valet!
Citera
2017-05-29, 11:50
  #7
Medlem
lucifersatans avatar
Välj ett yrke och kör. Jag skulle tagit bibliotekarie eftersom jag hatar barn. Men det gör ju inte du så du får känna efter helt enkelt.
Citera
2017-07-22, 21:02
  #8
Medlem
symphonysimbas avatar
Oj ursäkta. Jag hade inte sett att jag fått svar. Tack iallafall för alla svar! Jag har bestämt mig för att bli ämneslärare istället Så får se när jag kommer in på det. Har sökt sen anmälan denna termin, så håller tummarna.
Citera
2017-07-22, 21:25
  #9
Medlem
Marimus avatar
Mitt råd till dig är att släppa din stress som du har på ditt yrkesval. Resultatet av denna är att du kommer finna dig själv på diverse högskoleprogram och tvivla på om du har gjort rätt "livsavgörande" val.

Till vilken nytta är 3 olika avhopp från 3 olika program.
Tänk om det faktiskt är så att ditt drömyrke inte alltid är en spikrak lyckoväg framåt. Allting i livet har sina kompromisser.

Vem bryr sig om en förskolepedagog är helt slut efter att ha jobbat sina skift om det är känslan- av att få jobba med något som man till största delen verkligen trivs med - finns där?

Jag tror att du gör något väldigt spontant. Få dock inte panik. Men stanna upp och reflektera lite grann kanske. Nästa gång den här känslan slår dig så fullfölj ändå, kan jag tycka.

BTW jag fyllde 25 för 2 dagar sedan och jag vill in på högskoleutbildningar som ligger på typ 6 år. Jag har nog minst 1 år kvar innan jag ens kan söka dem.

Jag slänger med något som jag skrivit en gång;
[...] en inbiten författare och poet, är rent förkroppsligat till detta budskap. Eftersom en skribent under en längre tid finslipar, ändrar och arbetar på sina verk, så är det en mycket nyttig insikt att omfamna hela processen. Erfarenheter och lärdom myntas under själva skrivandet, och uppstår inte först när verket är färdigt. Dikten har ett budskap som träffar helt rätt. En styrkande, ödmjuk och värdefull sensmoral som omfattar begreppet mänsklighet. Det är något som varje person skulle behöva påminnas om lite då och då, för att inte ge upp och samtidigt inte glömma av att leva. Drömmen om att vakna upp en morgon och vara färdig, vara framme vid en viss punkt i livet, den kommer aldrig att infalla. Livet är nu, den som inser något gott i varje uppfattad stund är den som lever.
Citera
2017-10-14, 09:11
  #10
Medlem
Jag antar att du inte känner till det. Men bibliotekarier jobbar också "skift". Minst en kväll i veckan och då inte till 18 utan till när biblioteken stänger vilket brukar vara runt 21. Senn jobbar ju i princip alla bibliotekarier också helg eftersom biblioteken har öppet på helgen. Det kan vara allt från varannan till var 5 helg beroende på var i sverige du arbetar. Bibliotekarierna har också konstiga kollektivavtal vilket innebär att de som i vården inte bara arbetar 4-5 dagar och sen ledig utan de kan arbeta upp till 11 dagar i sträck utan att vara ledig i sina scheman.

8-17 varje dag är inte jobb på bibliotek. Det kan vara:
Måndag - 10-19
Tisdag - 8-17
Onsdag 12-21
Torsdag 8-17
Fredag 8-17
Lördag 10-17
Söndag 10-17

Missade men tur att du inte sökte bibliotekarie i alla fall!
Citera
2017-10-14, 11:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av symphonysimba
Hej.

Jag pluggar just nu andra terminen på förskollärarprogrammet. Jag trivs bra men har en osäkerhet som sitter i, som inte försvinner. Jag har vikariat så jag vet hur yrket ser ut, men jag är osäker på om det är helt rätt för mig. Jag gillar barn och tycker det är kul att vara på förskola men framtiden ser ju inte ljus ut. Visst, det är mycket bättre löner om ett par år men barngrupperna kommer bara bli större och det kommer säkert bli ännu mer krav på dokumentation...

Jag blir dessutom helt slut av att jobba i skift, det passar mig riktigt inte som person. Jag jobbar ju hellre tex 8-16 varje dag.

Jag vet inte vad jag ska göra 😞 jag har redan bytt program en gång, från F-3 till förskollärare. Nu har jag dessutom sökt till bibliotekarie så väntar på svar om det.

Det här är så himla jobbigt 😞 jag vill bara känna mig säker nån gång!

Om jag nu byter program och studerar bibliotekarie i höst istället, hur gör jag med CSN och allt sånt då?

Någon i samma sits?

Snälla, fortsätt till Förskolelärare! Det är ett tok-bristyrke och du kan säkert begära 30k i månaden då typ ingen har examen just nu.

Bibliotekarie måste vara den sämsta utbildningen i landet just nu. Finns inga jobb och arbetet är inte lugnt och mysigt som det var förr utan du kommer få ringa på polis i princip varje vecka för att "ungdomsgängen" inte ska våldta tolvåringar på toaletten.

Bibliotekarie blir mer och mer likt polisyrket i dagens samhälle.
Citera
2017-10-15, 22:19
  #12
Medlem
symphonysimbas avatar
Hej alla, jag är fortfarande kvar på förskollärare nen känner ändå inte att det känns helt rätt...

Min tanke med just förskollärare var att skippa den svåra matten som F-3 hade och sedan vidareutbilda mig till grundlärare efter examen. Detta går dock inte... har pratat med studievägledare och som förskollärare går det inte att plugga upp enbart ämnen utan jag måste läsa hela utbildningen ändå på uni i 3-4 år.

Så jag känner mig ledsen, stressad och osäker. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra 😔 Att ta ett studieuppehåll känns inte som ett alternativ då jag redan är stressad över min ålder och bara vill bli klar någon gång och ut och jobba.

Jag har sökt grundlärare med inriktning fritidshem till vårterminen och väntar på svar om jag kan tillgodoräkna kurser från förskollärarprogrammet. Men jag känner mig stressad och orolig och vet inte riktigt vad jag ska göra.

Jag känner att jag inte vill jobba i förskolan utan hellre på fritids. Har vickat där förut och tycker det är riktigt kul.
Men jag har så lite CSN kvar, och fritidshem är 3 år lång utbildning, det betyder att jag kommer ha ca 1 år utan csn och även behöva börja betala tillbaka till csn under det sista året.

Att ta mindre csn i nuläget är inte aktuellt då jag inte har råd att bo kvar i min lägenhet då. Jag extrajobbar redan och försöker spara undan så mycket som möjligt.

Så jag är fortfarande i samma situation som tidigare i år... känner bara ångest inför detta!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback