Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-05-31, 22:49
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Vedkamin är en kul tanke men du kommer aldrig kunna ha igång den när du seglar, sen vet jag inte om jag skulle vilja ha en gjutjärnsklump på 100kg som kan lossna och åka omkring i båten vid dåligt väder. Träffade en kille som rullat några varv i sin båt och han hade nästan blivit ihjälslagen när konservburkar för 6 veckor till sjöss kom åkandes, nu har han lås även på de luckor som ligger under kojerna.
Tänker på en sån här. Ser ut som att man kan förankra den bra och den väger bara 56 pounds.

Här är en YT-video med ett par som bor på sin segelbåt i Alaska och har en sån installerad.

Tanken är nog mer att den ska vara som en sista bekvämlighet/säkerhet när man ligger ankrad snarare än en primär uppvärmningskälla (och för att jag tycker om eld). Vill i perioder kunna ha möjligheten att spendera så lite tid som möjligt i hamn.
Citera
2017-06-10, 19:50
  #38
Medlem
godhetsapostelns avatar
Var skall du bo i landet. Stockholm är tyvärr inget bra ställe därför grundade man Karlskrona för att flottan skulle ha fritt vatten. Men Från Karlskrona hela vägen till Göteborg funkar det bra.
Pampas marina är väl den enda båtplatsen där du faktiskt får skriva dig. men för det tar dom ju så hutlöst betalt att hela vitsen med att bo på båt går bort. Annars "får" du antagligen "bo" på de allra flesta marinor eftersom man välkomnar att det finns ögon som håller koll
Citera
2017-06-12, 21:36
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det finns färdiga koncept att köpa. Märker man att konceptet inte var något för dig så kan du sälja igen. Eller så kan du bo i en båt för 100k halvårsvis i stället. Sedan hyr en lägenhet på vintern.
Vad menar du med färdiga koncept?

Funderade här om dan på att det borde ligga hur mycket svenska båtar som helst lite överallt i världen och månag av dessa borde vara öppna för att hyra ut båtarna som semesterbostäder under en kortare tid för att täcka lite av utgifterna?. Finns det någon annonsplats/forum där sådan annonser läggs upp?

Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Vedkamin är en kul tanke men du kommer aldrig kunna ha igång den när du seglar, sen vet jag inte om jag skulle vilja ha en gjutjärnsklump på 100kg som kan lossna och åka omkring i båten vid dåligt väder. Träffade en kille som rullat några varv i sin båt och han hade nästan blivit ihjälslagen när konservburkar för 6 veckor till sjöss kom åkandes, nu har han lås även på de luckor som ligger under kojerna.
Här är en person som har gjort en riktigt fin renovering av en Hallberg-Rassy 35 Rasmus, men så tog det också fem år. Han har i alla fall satt in en annan typ av kamin. Tycker det ser ganska säkert ut, men det är klar skulle den mot förmodan lossna är man väl illa ute. Tycket förövrigt att HR 35 var en tilltalande båt och med riktigt bra rykte också om jag förstått saken rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Ang Bavarior så är det nog måndagsexemplar som jag är rädd för, jag tror inte att de är så illa, däremot Sun Odyssey, de skulle jag nog vara restriktiv att ta ut på stora hav. Jenneau har även de vissa modeller som fungerar bra men även där så undrar jag om man vågar lita på att en fransman ska göra ett bra jobb fredag strax efter lunch.
Har du någon erfarnhet/åsikt om Beneteau?

Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Var skall du bo i landet. Stockholm är tyvärr inget bra ställe därför grundade man Karlskrona för att flottan skulle ha fritt vatten. Men Från Karlskrona hela vägen till Göteborg funkar det bra.
Förstår inte riktigt vad du menar med att Stockholm-Karlskrona är inger bra ställe?

Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Pampas marina är väl den enda båtplatsen där du faktiskt får skriva dig. men för det tar dom ju så hutlöst betalt att hela vitsen med att bo på båt går bort.
Var inne på deras hemsida och tittade men såg inga priser. Du råkar inte veta ungefär hur mycket en båtplats där kostar? Tänkte jag ska försöka ta mig dit och kolla nästa gång jag är i Stockholm.
__________________
Senast redigerad av Anvandarnamn2 2017-06-12 kl. 21:39.
Citera
2017-06-13, 09:47
  #40
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Vad menar du med färdiga koncept?

Funderade här om dan på att det borde ligga hur mycket svenska båtar som helst lite överallt i världen och många av dessa borde vara öppna för att hyra ut båtarna som semesterbostäder under en kortare tid för att täcka lite av utgifterna?. Finns det någon annonsplats/forum där sådan annonser läggs upp?
Pampas marina har ett koncept.
http://www.pampas.se/Boende-paa-vatten.html
http://www.aquavilla.se/vara-hus/
Då bor man i ett riktigt flytande hus med all bekvämlighet som vi är vana med året runt. Det är förstås inte billigt och kostnaden ligger i nivå med ett vanligt boende i samma område.
Diskussionen verkar dock vara inne på att ha ett boende där han kan överleva en vinter och kan acceptera att leva i misär.

Det finns en hel hög med företag och privatpersoner som hyr ut båtar. Det kostar dock ett antal tusenlappar per vecka och ligger i nivå med ett hotellrum. Lite av kruxet med hyrbåtar är att de behöver fungera utan problem. Därför hyrs det endast ut nyare båtar och kostnaden blir därefter. På en äldre (billig) båt så gå saker sönder i ett stadigt flöde. Så man hamnar i en jobbig diskussion när hyresgästen får motorstopp eller en 30 år gammal sprayhood går sönder.
__________________
Senast redigerad av Bortamatchen 2017-06-13 kl. 10:07.
Citera
2017-06-13, 10:15
  #41
Medlem
Bortamatchens avatar
Här har du ett antal objekt i STHLM
https://www.hemnet.se/bostad/fritids...en-14-11709496
https://www.hemnet.se/bostad/villa-3...nd-4d-11445055
https://www.hemnet.se/bostad/villa-4...nd-6d-11693778
Citera
2017-06-13, 15:23
  #42
Medlem
Bortamatchens avatar
Här är en i GB också.
https://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-...-hamn-11408339
Citera
2017-06-14, 16:21
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Ang Bavarior så är det nog måndagsexemplar som jag är rädd för, jag tror inte att de är så illa, däremot Sun Odyssey, de skulle jag nog vara restriktiv att ta ut på stora hav. Jenneau har även de vissa modeller som fungerar bra men även där så undrar jag om man vågar lita på att en fransman ska göra ett bra jobb fredag strax efter lunch.

Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Har du någon erfarnhet/åsikt om Beneteau?

Beneteau är världens största båttillverkare där även Jeanneau ingår (Sun Odessey är en av deras modeller). Man kan tycka vad man vill om franska bilar, men båtar kan dom utan tvekan bygga. Självklart är dom oceangående.

Som hos andra massproducenter som ex, Baravira och Hanse så finns det en del modeller som är charteranpassade med lägre riggar/mindre segelyta från framför allt Beneteau, inte så roliga att segla men det kan man ju knappast beskylla majoriteten av långkölade båtar för heller.
Citera
2017-07-04, 18:23
  #44
Medlem
Knegares avatar
Skulle nog rekommendera en båt från ett kvalitetsvarv, den halvlånga kölen som syns på en bild är stryktålig samtidigt som båten inte blir lika trög som en långkölad.

Man blir ju sugen på att köpa segelbåt när man kollar blocket.

https://m.blocket.se/goteborg/HR_312....htm?ca=11&w=3
Citera
2017-07-05, 12:38
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Jag tyckte om konceptet som det var i Kalifornien där man använde marinans faciliteter till i princip allt och det hade varit grymt om man kunde hitta något liknande här.
Det inte skoj att behöva dra på sig skoteroverall mitt i mörka vinternatten för att pulsa igenom snön för att kissa på marinans toalett.

Eget vatten och avlopp behövs. Att kånka vatten i dunk tröttnar man rätt fort på.
Citera
2017-07-05, 14:24
  #46
Medlem
Bortamatchens avatar
Diskussionen har glidit in på att TS ska ha en bra semesterbåt också.

Det är helt olika båtar man vill ha på sommaren och vintern. På vintern vill man ha en robust pansarbåt med kass segel egenskaper.

På sommaren vill man ha något betydligt smidigare.

En variant vore att ha två båtar men bara en båtplats. På höst och vår byter man plats på dem.

Det blir antagligen billigare än att köpa en båt som klarar alla krav samtidigt.
Citera
2017-07-05, 14:49
  #47
Medlem
dacks avatar
Skall man bo året om i en båt så skall den ligga i någon hamn vid Medelhavet eller något land utan vinter och fan inte i Sverige med sitt bistra klimat som bara innebär problem och dyra åtaganden för att det skall fungera.
Ja jag har bott en höst och vinter i Göteborg och i en 33 fots ekbåt visserligen kraftigt byggd för yrkessjöfart tilläggas kan att det var under stormen Egon säger bara aldrig mer.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback