Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-14, 10:12
  #25
Medlem
Isolering:
En bättre isolering skapar mer kondensproblem om man inte samtidigt kompenserar med ventilation och ev. uppvärmning.

När båten (/ bilen / stugan) INTE används så ska inneluften helst ha samma temperatur som utanför (eller aningen högre). Då behöver man ingen avfuktare heller.
Citera
2017-05-22, 20:31
  #26
Medlem
Kondensen blir inte ett stort problem om du väljer vilka ytor som ska vara kalla. Låt nån yta med möjlighet att droppa ner i kölsvinet vara kall. Iofs är luftavfuktare billiga.

Varför långkölad båt? Riktigt dålig prestanda på dem, helst ska du ha bulbköl men kan vara svårt att hitta nån billig. Däremot borde det finnas en å annan billig fenkölad båt.
Citera
2017-05-24, 12:07
  #27
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snokfan
Varför långkölad båt? Riktigt dålig prestanda på dem, helst ska du ha bulbköl men kan vara svårt att hitta nån billig. Däremot borde det finnas en å annan billig fenkölad båt.

Långkölade har andra egenskaper som är till fördel om man vill ut på haven, dock så är de inte lika snabba, det har du rätt i men bekvämlighet i sjögång samt kursstabilitet är trevliga saker med.
Citera
2017-05-28, 16:19
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snokfan
Varför långkölad båt? Riktigt dålig prestanda på dem, helst ska du ha bulbköl men kan vara svårt att hitta nån billig. Däremot borde det finnas en å annan billig fenkölad båt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Långkölade har andra egenskaper som är till fördel om man vill ut på haven, dock så är de inte lika snabba, det har du rätt i men bekvämlighet i sjögång samt kursstabilitet är trevliga saker med.
Sammanfattar ganska bra det jag hört om långkölade och som jag vill åt. Plus dom tål att gå på grund med, vilket det har visat sig att jag har talang för.

Angående kondens. Har nu hört försäljningsargumentet "den är byggd i balsasandwich vilket gör den kondensfri" ett par gånger, men en sökning på internet genererar få träffar. Någon som vet hur det verkligen ligger till med det?
Citera
2017-05-28, 16:36
  #29
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Sammanfattar ganska bra det jag hört om långkölade och som jag vill åt. Plus dom tål att gå på grund med, vilket det har visat sig att jag har talang för.

Angående kondens. Har nu hört försäljningsargumentet "den är byggd i balsasandwich vilket gör den kondensfri" ett par gånger, men en sökning på internet genererar få träffar. Någon som vet hur det verkligen ligger till med det?

Har balsa sandwich och får kondens på rutor, takluckor m.m. har inga kondensproblem mot själva skrovet. Nåt du måste passa dig för som jag lärt mig den hårda vägen, när man går på grund så gör man det mjukt men har man otur så kan man glida upp på grundet och bli sittandes ganska jävla hårt.
Långkölade är lite svårmanövrerade ibland och i början kan det vara lite drygt men man lär sig.
Citera
2017-05-28, 16:46
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Har balsa sandwich och får kondens på rutor, takluckor m.m. har inga kondensproblem mot själva skrovet. Nåt du måste passa dig för som jag lärt mig den hårda vägen, när man går på grund så gör man det mjukt men har man otur så kan man glida upp på grundet och bli sittandes ganska jävla hårt.
Långkölade är lite svårmanövrerade ibland och i början kan det vara lite drygt men man lär sig.
Vad har du för båt, om man får fråga?
Citera
2017-05-29, 16:04
  #31
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Vad har du för båt, om man får fråga?

Seglar en Laurin 32.
Citera
2017-05-29, 21:31
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snokfan
Ett märke jag bara haft dåliga erfarenheter från är Bavaria, underdimensionerade saker som går sönder och vassa skruvskallar som sticker upp bland annat. Har dock hört att de nyaste modellerna har blivit bättre.
Var uppe i Norge idag och där är det tydligen ganska vanligt att folk bor på sina båtar hela året, eller i alla fall vanligare än i Sverige. Pratade med en person som bor på sin Bavaria Cruiser 34 2-cab och han påstod att han ytterst lite problem med kondens pga den tjocka sandwichkonstruktionen i hela båten ovan vattenlinjen, och det lilla som uppstod var lätt avhjälpt med en avfuktare. Uppvärmningskostnaden var inte heller så farlig pga att uppvärmningen sker med luftvärmepump (fick dock inte någon siffra och har tidigare noterat att norrmäns "inte så farligt" ofta inte riktigt överensstämmer min).

Om man bara beaktar boendebiten så var båten riktigt grym. Gott om plats för två, där jag kunde stå upprätt i hela båten, stor fin toalett med dusch, ljus och fin interiör med mycket vitt och ek som trä, och tydligen bra när det gäller kondens. Däremot seglingsförmågan, sjödugligheten och kvaliten har jag lite svårt att få grepp om. Mycket folk som pratar ner båten och andra liknande serietillverkade båtar, men jag får inte riktigt ekvationen att gå ihop. Många använder den till att korsa Atlanten (eller är det efter massvis med modifikationer?) samt att den är tysktillverkad, vilket inte direkt går hand i hand med dålig kvalite. Någon mer som har personlig erfarenhet av Bavaria? Eller andra serietillverkade båtar?

Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Seglar en Laurin 32.
En av båtarna som jag har tänkt kolla på innan jag tar ett beslut. Tycker den ser riktigt intressant ut, och än mer så efter att du berättade att du inte har haft kondensproblem i den.
Har du ett uppskattningsmått på ståhöjden i den (ofta svårt att hitta den uppgiften tycker jag)?
Citera
2017-05-30, 08:20
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
...
samt att den är tysktillverkad, vilket inte direkt går hand i hand med dålig kvalite.
...
...men titta på en tysklandskarta och lägg märke till kuststräckorna (minus DDR) så kan du nog gissa deras anseende som sjöfarts-/båtbyggarnation.

Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
...
Har du ett uppskattningsmått på ståhöjden i den (ofta svårt att hitta den uppgiften tycker jag)?
Jag är bara 180 men har använt många beboliga båtar av de mindre formaten. Och tycker att uppmätt höjd säger mindre än vad känslan för var man kan placera fötterna gör. Dvs man måste kliva i och prova själv.

Åk ner till valfri båtklubb och fråga dem som är där om du får hälsa på ombord för att kolla ståhöjden Brukar faktiskt uppskattas!
Citera
2017-05-30, 11:48
  #34
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Var uppe i Norge idag och där är det tydligen ganska vanligt att folk bor på sina båtar hela året, eller i alla fall vanligare än i Sverige. Pratade med en person som bor på sin Bavaria Cruiser 34 2-cab och han påstod att han ytterst lite problem med kondens pga den tjocka sandwichkonstruktionen i hela båten ovan vattenlinjen, och det lilla som uppstod var lätt avhjälpt med en avfuktare. Uppvärmningskostnaden var inte heller så farlig pga att uppvärmningen sker med luftvärmepump (fick dock inte någon siffra och har tidigare noterat att norrmäns "inte så farligt" ofta inte riktigt överensstämmer min).

Om man bara beaktar boendebiten så var båten riktigt grym. Gott om plats för två, där jag kunde stå upprätt i hela båten, stor fin toalett med dusch, ljus och fin interiör med mycket vitt och ek som trä, och tydligen bra när det gäller kondens. Däremot seglingsförmågan, sjödugligheten och kvaliten har jag lite svårt att få grepp om. Mycket folk som pratar ner båten och andra liknande serietillverkade båtar, men jag får inte riktigt ekvationen att gå ihop. Många använder den till att korsa Atlanten (eller är det efter massvis med modifikationer?) samt att den är tysktillverkad, vilket inte direkt går hand i hand med dålig kvalite. Någon mer som har personlig erfarenhet av Bavaria? Eller andra serietillverkade båtar?

En av båtarna som jag har tänkt kolla på innan jag tar ett beslut. Tycker den ser riktigt intressant ut, och än mer så efter att du berättade att du inte har haft kondensproblem i den.
Har du ett uppskattningsmått på ståhöjden i den (ofta svårt att hitta den uppgiften tycker jag)?

Jag har en mk3 så det är höjt däck men kort ruff, är 173 och har långt till taket hela vägen fram tills ruffen slutar. Fördelen med l32orna är att oftast så är de hemmabyggen inuti, så du kan sätta sågen i mycket och göra ny inredning om du är händig.

Bavaria gör mig kluven, det finns exemplar som inte borde rullat av linjen men andra klarar sig hur länge som helst. Jag skulle inte ha några problem att äga en sådan för segling hemma eller t.ex i Karibien, men skulle göra en ordentlig genomkoll av båten före jag tog den ut på Atlanten.
Det som gör dem bekväma båtar att bo i skapar problem ute till havs, en stor sittbrunn som är öppen bakåt är härlig men kan kännas otrygg osv.. De seglar helt ok men är i mitt tycke lite underriggade för sin storlek, sen är riggen lite klen så det kan vara värt att titta över. Du kommer nog inte segla sönder riggen här hemma men jag gillar att ta det säkra före det osäkra när det kommer till sådant.
Umgicks en del med några som seglade en Bavaria 3* (kom inte ihåg exakt storlek) till Karibien och tillbaka, de hade problem i Skottland då de nästan tappade kölen då de gick på, fast då visade det sig att inte alla bultar var hela när de köpt båten. (Att de gick på där de gjorde det är fantastiskt klantigt och nästan skrattretande när man hörde undanflykten) Men överseglingen gick ok, de hade andra problem med det var inte båtrelaterat.
Citera
2017-05-31, 22:00
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
...men titta på en tysklandskarta och lägg märke till kuststräckorna (minus DDR) så kan du nog gissa deras anseende som sjöfarts-/båtbyggarnation.
Bra poäng, har vad jag vet inte sett en enda tysk båt med på listor över bra långfärdsbåtar, men de har trots allt haft flera afrikanska kolonier. Och när jag för flera år sedan hjälpte till att köra ner en båt till Medelhavet och satt fast i Brest pga. dåligt väder gick UK-sidan med komplett väder för Biscayen ned, då visade det sig, att vid den tidpunkten fanns det bara ett annat land i Europa som hade lika bra och kompletta mätstationer/uppgifter utlagda på internet som UK, och det var Tyskland.

Citat:
Jag är bara 180 men har använt många beboliga båtar av de mindre formaten. Och tycker att uppmätt höjd säger mindre än vad känslan för var man kan placera fötterna gör. Dvs man måste kliva i och prova själv.
Det har jag också noterat. Jag är i princip 190 men Bavaria Cruiser 34 som har listad ruffhöjd på 185 fungerade utan problem för mig.

Citat:
Åk ner till valfri båtklubb och fråga dem som är där om du får hälsa på ombord för att kolla ståhöjden Brukar faktiskt uppskattas!
Tror kanske jag kommer att göra något åt det hållet, men före det så hade det varit okej att begränsat antalet båtmodeller som i alla fall är teoretiskt möjliga, en uppgift som har visat sig att inte vara helt lätt. Spenderade t ex avsevärd tid i går kväll på att försöka hitta ruffhöjden på Allegro 30 och 33 samt Vagabond 31 och lyckade bara hitta för Allegro 33, vilkenn har en ståhöjd på 195.

Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Fördelen med l32orna är att oftast så är de hemmabyggen inuti, så du kan sätta sågen i mycket och göra ny inredning om du är händig.
Det vill jag åt. Lutar mot att jag vill försöka göra den superoffgriddvänlig med luftvärmepump, solpaneler, vedkamin och vindkraft samt lägga en hel del tid på att maximerar utrymmet i själva båten. Det med hemmabyggen är det något som är generellt för merparten av långkölade kosterbåtar, eller vissa modeller mer än andra? Hur är det egentligen men l32or som exempel? De är byggda i balsasandwich och rent spontant så känns hemmamodifikationer och träkärna som en farlig kombo. Min första båt var en plastbåt och det lärde jag mig fort att t ex silikon som vanligtvis som tätning vid mindre modifikationer fungerar helt enkelt inte. Enda felsäkra sättet var plasta alla modifikationer och skruvhylsor(eller vad det nu heter) med väv, polyester och gelcoat. Och det är ju helt okej att själv lägga tid på det, men båten köps ju begagnad, och att om det har gjorts riktigt av föregående ägare är ju svårt att vet. Man vill ju verkligen inte köpa en båt där delar av stommen har ruttnat. Finns det t ex Motormännens för båtar, eller någon annat sätt att få en båt testad för sådant innan man köper den?

Citat:
Bavaria gör mig kluven, det finns exemplar som inte borde rullat av linjen men andra klarar sig hur länge som helst. Jag skulle inte ha några problem att äga en sådan för segling hemma eller t.ex i Karibien, men skulle göra en ordentlig genomkoll av båten före jag tog den ut på Atlanten.
Det som gör dem bekväma båtar att bo i skapar problem ute till havs, en stor sittbrunn som är öppen bakåt är härlig men kan kännas otrygg osv.. De seglar helt ok men är i mitt tycke lite underriggade för sin storlek, sen är riggen lite klen så det kan vara värt att titta över. Du kommer nog inte segla sönder riggen här hemma men jag gillar att ta det säkra före det osäkra när det kommer till sådant.
Umgicks en del med några som seglade en Bavaria 3* (kom inte ihåg exakt storlek) till Karibien och tillbaka, de hade problem i Skottland då de nästan tappade kölen då de gick på, fast då visade det sig att inte alla bultar var hela när de köpt båten. (Att de gick på där de gjorde det är fantastiskt klantigt och nästan skrattretande när man hörde undanflykten) Men överseglingen gick ok, de hade andra problem med det var inte båtrelaterat.
Menar du typ som måndagsexemplar (dvs man behöver ha tur vid köpet) eller är det specifika modeller/år som bör undvikas?

Inte mitt första val, men kan inte annat än medge att det frestar lite att köpa en begagnad serietillverkad båt bara för att komma igång. Såg förresten att på nyarae Bavariamodeller går det att fälla uppoch ner bakdelen för att få en "klassisk" sittbrunn vid segling.
Citera
2017-05-31, 22:21
  #36
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2

Många av de gamla plastkostrarna levererades mer eller mindre halvbyggda, man fick ett skrov och en byggsats för inredningen. Det fanns ofta flera olika versioner av inredningar så man valde den man gillade, antingen byggde firman som gjorde båtarna inredningen åt dig eller så kom den färdigsågad till kund så kunde den montera den själv. Detta gör att inredningskvalitén skiftar ganska stort mellan båtarna. För inredningsbygget så är just balsasandwichen inte så jobbig att jobba med. Så länge man ser till att täta med epoxi eller silcaflex så är det ingen fara att både borra och såga i det hela. Sen kan man lätt plasta fast nya fästen för skott m.m. om man är sugen på detta viktiga är att få allt tort och rent innan man börjar plasta och täta.
Har man genomföringar som läcker så är det nästan smartast att slipa rent, fylla med epoxi, borra nytt och sen göra om det.
Vanlig silicon fungerar dåligt men är ju hundra gånger lättare att jobba med än bättre tätningsmaterial.

Vedkamin är en kul tanke men du kommer aldrig kunna ha igång den när du seglar, sen vet jag inte om jag skulle vilja ha en gjutjärnsklump på 100kg som kan lossna och åka omkring i båten vid dåligt väder. Träffade en kille som rullat några varv i sin båt och han hade nästan blivit ihjälslagen när konservburkar för 6 veckor till sjöss kom åkandes, nu har han lås även på de luckor som ligger under kojerna.

Ang Bavarior så är det nog måndagsexemplar som jag är rädd för, jag tror inte att de är så illa, däremot Sun Odyssey, de skulle jag nog vara restriktiv att ta ut på stora hav. Jenneau har även de vissa modeller som fungerar bra men även där så undrar jag om man vågar lita på att en fransman ska göra ett bra jobb fredag strax efter lunch.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback