Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-11, 20:47
  #1
Medlem
Bonnatorps avatar
Att lasrar är specifika färger/våglängder p.g.a. att det är just de energiområdena man vill åt, alternativt begränsningar i lasermediet, har jag förstått.
Men vad händer om man samlar in allt tillgängligt ljus från solen och fokuserar detta i en mindre, men rak, stråle?

Någon gång har vi väl alla stött på ett youtubeklipp eller Mythbusters då de lattjar med en massa små speglar och fokuserar dessa för att skapa en brännpunkt. Lite kul, men väldigt ineffektivt. Särskilt om målet flyttas så avståndet ändras varvid målet faller ur fokus.
Om man däremot fokuserar ljuset med en konkav spegel (eller kanske en kromad parabolantenn) och placerar en bikonkav lins precis innan brännpunkten så bör väl den resulterande ljusstrålen bli kollimerad och uppträda som en laser, bortsett från eventuell spridning orsakad av skräp och ojämnheter i linserna?

Den strålen bör i sin tur inte vara några problem att rikta i önskad riktning med endast speglar, så parabolen och linsen behöver endast justeras i förhållande till solen varvid resten kan ledas till en smidigare armatur för enklare riktande.

Jag hittar hursomhelst ingenting om just detta förfarande, även om det bara består av två väldigt grundläggande fenomen inom optik.
Kommer det breda ljusspektrat orsaka spridning i strålen p.g.a. fasskillnader, eller är det bara jag som fastnat i någon annan laserrelaterad detalj?
Varför har ingen kromat en gammal NASA-parabol och gjort sin egen lilla dödsstjärna med solljus?
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2017-05-11 kl. 21:46.
Citera
2017-05-11, 22:59
  #2
Medlem
skunkjobbs avatar
Det blir ju inte laserljus bara för att man fokuserar solljus mycket. Det finns en gammal tråd om sånt här: (FB) Hur bygga en dödssol? (Solreflektor som smälter "fientliga" mål)
Citera
2017-05-11, 23:40
  #3
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det blir ju inte laserljus bara för att man fokuserar solljus mycket. Det finns en gammal tråd om sånt här: (FB) Hur bygga en dödssol? (Solreflektor som smälter "fientliga" mål)
Namngav tråden "fokusera solljus likt laser" först, men gjorde små ändringar i hopp om lite mer uppmärksamhet.

Ögnade genom tråden och lärde mig lite mer om fresnellinser och det känns som ett alternativ som kan göra hela projektet billigare, om än känsligare för diffraktion.
Dock såg jag ingen nämna möjligheten att introducera en andra lins som sprider den koniska ljusstrålen till en (någorlunda) rak stråle i slutändan.
Du vet töcke laserformad stråle di kallart
Citera
2017-05-11, 23:58
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Namngav tråden "fokusera solljus likt laser" först, men gjorde små ändringar i hopp om lite mer uppmärksamhet.

Ögnade genom tråden och lärde mig lite mer om fresnellinser och det känns som ett alternativ som kan göra hela projektet billigare, om än känsligare för diffraktion.
Dock såg jag ingen nämna möjligheten att introducera en andra lins som sprider den koniska ljusstrålen till en (någorlunda) rak stråle i slutändan.
Du vet töcke laserformad stråle di kallart
Just det där med kollimerad stråle, alltså varken konvergerande eller divergerande (eller rättare sagt väldigt lite av det, väldigt nära parallell) är ju varken unikt för laser-ljus eller något som allt laserljus har. Det ska till fler egenskaper än så för att det ska vara laser, jag tänker främst på monokromt ljus vilket vi inte får från solen.
Citera
2017-05-12, 00:26
  #5
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Just det där med kollimerad stråle, alltså varken konvergerande eller divergerande (eller rättare sagt väldigt lite av det, väldigt nära parallell) är ju varken unikt för laser-ljus eller något som allt laserljus har. Det ska till fler egenskaper än så för att det ska vara laser, jag tänker främst på monokromt ljus vilket vi inte får från solen.
Då lärde jag mig något nytt. Har skummat runt efter någon absolut definition på laser, men kanske bara var jag som var lite för lat.

Hursomhelst: Kollimerad ljusstråle är då vad frågeställningen avser.
Är det uppskattningsvis möjligt att bilda en hyggligt rak sådan med endast solljus utan att det ska till ett riktigt fysiklabb, eller kommer solens rörelse inte tillåta det mer än några sekunder utan att behöva rikta om hela linsen?

Låt säga att en ljuspunkt stor som en gammal femkrona på 50 meter är ganska godtagbar spridning om den precis efter sekundärlinsen är har diametern av en ny enkrona.
Citera
2017-05-12, 02:09
  #6
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Då lärde jag mig något nytt. Har skummat runt efter någon absolut definition på laser, men kanske bara var jag som var lite för lat.

Hursomhelst: Kollimerad ljusstråle är då vad frågeställningen avser.
Är det uppskattningsvis möjligt att bilda en hyggligt rak sådan med endast solljus utan att det ska till ett riktigt fysiklabb, eller kommer solens rörelse inte tillåta det mer än några sekunder utan att behöva rikta om hela linsen?

Låt säga att en ljuspunkt stor som en gammal femkrona på 50 meter är ganska godtagbar spridning om den precis efter sekundärlinsen är har diametern av en ny enkrona.

Man gjorde ett gammalt experiment på... Jag har inte en blekaste aning, men säg 1500-talet, jag brukar gissa på det när jag inte har en aning, men då man skulle ta reda på om man kunde smälta diamant. Då byggde man en stor lins för detta ändamål och lyckades smälta diamant. Forska lite om hur det gick till. Googla runt. Dock så kommer du ju få flytta linsen för att den ska fokusera rätt. Sen, inte minst, du kommer inte kunna bygga en sådan lins. :P Varken en lins eller en parabolisk spegel är speciellt lätt att bygga.
Om du verkligen vill göra detta och lägga pengar på detta så köp en stor lins från ett refraktorteleskop eller en parabolisk spegel från ett reflektorteleskop. Men en lins eller parabolisk spegel, i synnerhet i den storleken är ju ingenting man knåpar ihop i vardagsrummet på en eftermiddag.

Dock kan du med sämre resultat fokusera ljus på annat sätt. Många speglar på en TV-parabol, eller många speglar som du fäster med typ... Kladdikludd eller lim eller på något sätt gör en parabol av en massa små speglar som du riktar var för sig.

Sen kan du ju göra en hyfsad lins genom att fylla något som är nära konvext i glas, med vatten då de har samma(nära?) brytningsindex.

Så möjligt är det, men det är någonting du skulle få lägga åratal av ditt liv av och en större del av din inkomst på.
Kolla på Youtube på de som slipar sina egna linser eller speglar till teleskop. Det är en heeel del kringutrustning du behöver bygga först. Det är inte en lätt sak att göra.

Och som sagt, det här har inget med laser att göra. Men vill du fokusera solljus så går det, men beroende vilken temperatur och vilken noggrannhet du vill komma upp i så kan du lägga allt ifrån några hundralappar på en TV-parabol, en IKEA-spegel, en glasskärare och en massa paket med kladdikludd, eller så blir du miljardär och låter någon tillverka en spegel likt den i Hubble-teleskopet.

Linser är svårare. Sliputrustningen är tekniskt svårt att tillverka för att få ett bra resultat, precis som en enhetlig parabolisk spegel. Men i spegelversionen så kan du lösa det med en massa små speglar som är flata.

I teorin så antar jag att du skulle kunna fästa upp en massa enskilda små linser och fokusera dess fokuspunkt på samma ställe där med. Men jag kommer inte på något enkelt praktiskt sätt att lösa det på i huvudet just nu. Men allt går med tid och pengar. Men detta kräver nog mer tid och pengar än intresset du har i detta. :P

Sen kommer visserligen de olika våglängderna att sprida ut sig något, men det är minimalt med hänsyn till den fokus du kan få. Det är inget du kommer märka. Och solens rörelse är det minsta problemet. Det kan du ha en flat sekundär spegel som du riktar med stegmotorer för.
__________________
Senast redigerad av Bara-Robin 2017-05-12 kl. 02:12.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback