Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Svara
  • 3
  • 4
2017-05-21, 17:21
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuldBuddah
Fan vad folk slänger ut begreppet "psykos" överallt. Vet ni inte vad ni ger er in på? Ruset påminner ju om schizofreni så vad fan hade ni förväntat er?

"En psykos innebär att man upplever verkligheten förändrad och annorlunda, och det kan vara svårt att skilja mellan fantasi och verklighet. Man kan till exempel höra röster eller känna sig förföljd fast ingen annan delar dessa upplevelser. En psykos kan komma plötsligt eller utvecklas under en längre tid. Hur länge en psykos pågår varierar. " Vidare skrivs det att symtomer är bland annat hallucinationer, vanföreställningar och tankestörningar.
https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Psykoser/

Definiton av psykos: "Defekt upplevande av verkligheten."
http://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/psykos/

Enligt min uppfattning var alltså ruset en grov kortvarig psykos, i med att jag tappade verklighetsuppfattningen totalt och upplevde "min miljö" som att det var på riktigt. Inte en tanke om att det bara skulle vara hallucinationer slog mig. I efterhand menar jag inte att jag lever i en psykos. Det tillstånd jag har nu vet jag inte om man kan sätta etikett på men det är helt klart en psykisk störning av något slag.

Det verkar som att det finns blandade uppfattningar om vad en psykos är, men jag tycker alltså inte att jag "slänger ut" begreppet i detta tillfälle. Du får ju självklart tycka som du vill, vi har väl olika åsikter om begreppet antar jag
Citera
2017-05-21, 18:09
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kindofblue
Alldeles för många som tar psycadelica tar det för tidigt i livet och har ingen som helst kunskap om psyket.
Förslår att man läser de viktigadte av Jung och Freud innan man tar psycadelica. Du bör han goda kunskaper om det undermedvetna och "Jaget" och dess funktioner i psyket.

Tar du psycadellica som ung och inte har någon kunnskap om psyket så är det inte så konstigt att man snear då egot börjar förminskad och psyket går över till ett schizofrennskt tillstånd.

Håller med dig till 100%, alldeles för många förstår nog inte allvaret av det tyvärr. Vilket resulterar i problem, så som mina. Det finns flera anledningar till att jag skrev denna rapport och en av dom var bland annat att varna andra människor, i syftet att förhoppningsvis fler människor får större respekt för psycadelica. Man kan ju hoppas på det i alla fall.
Citera
2017-05-21, 20:58
  #39
Medlem
GuldBuddahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bearear
"En psykos innebär att man upplever verkligheten förändrad och annorlunda, och det kan vara svårt att skilja mellan fantasi och verklighet. Man kan till exempel höra röster eller känna sig förföljd fast ingen annan delar dessa upplevelser. En psykos kan komma plötsligt eller utvecklas under en längre tid. Hur länge en psykos pågår varierar. " Vidare skrivs det att symtomer är bland annat hallucinationer, vanföreställningar och tankestörningar.
https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Psykoser/

Definiton av psykos: "Defekt upplevande av verkligheten."
http://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/psykos/

Enligt min uppfattning var alltså ruset en grov kortvarig psykos, i med att jag tappade verklighetsuppfattningen totalt och upplevde "min miljö" som att det var på riktigt. Inte en tanke om att det bara skulle vara hallucinationer slog mig. I efterhand menar jag inte att jag lever i en psykos. Det tillstånd jag har nu vet jag inte om man kan sätta etikett på men det är helt klart en psykisk störning av något slag.

Det verkar som att det finns blandade uppfattningar om vad en psykos är, men jag tycker alltså inte att jag "slänger ut" begreppet i detta tillfälle. Du får ju självklart tycka som du vill, vi har väl olika åsikter om begreppet antar jag

Tycker det låter som att ruset slog hårdare än vad du var beredd på bara. Det du beskriver låter som en hög dos syra.
Man får komma ihåg att LSD är världens potentaste substans också.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback