Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-06-04, 12:23
  #25
Medlem
urverksapelsins avatar
Gillar det där med natur i stil med sagoskog ala bröderna Grimms sagor (fick smak efter Dalarna). Vart åker man i Tyskland om man vill uppleva det? Trolska drömlika lummiga lunder som får en att tro att sju dvärgar eller Rapunzel kommer att stiga fram ur skogen.
Citera
2023-01-31, 15:41
  #26
Medlem
BAB7s avatar
Skärpt miljözon träder i kraft i München imorgon, den 1. Februari 2023.

I München centrum förbjuds bilar med diesel euro 4 och sämre, det innebär dieselbilar som är äldre än årsmodell 2010.

Böter vid överträdelse ligger på ca 1.500 SEK.
Citera
2023-01-31, 16:10
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Skärpt miljözon träder i kraft i München imorgon, den 1. Februari 2023.

I München centrum förbjuds bilar med diesel euro 4 och sämre, det innebär dieselbilar som är äldre än årsmodell 2010.

Böter vid överträdelse ligger på ca 1.500 SEK.
Jag antar att det gäller själva stadskärnan och inte om man far igenom München från A95 till A9?
Citera
2023-01-31, 16:38
  #28
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Jag antar att det gäller själva stadskärnan och inte om man far igenom München från A95 till A9?
Här har du kartan.
https://www.adac.de/infogram/0f8e58c...56e6e3bcb3.svg
Citera
2023-01-31, 16:59
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Här har du kartan.
https://www.adac.de/infogram/0f8e58c...56e6e3bcb3.svg
Tack. Jag är inte riktigt säker på hur jag tolkar den bara, kör man från Garmisch norrut via München är det ju just Mittlerer Ring man behöver köra , dvs gränsen på kartan, och den rödmarkerade vägen ut mot A9. Är den alltså förbjuden med Euro4 diesel?

Edit: Eftersom länken gick till adac.de kunde jag kika runt på deras site och hittade att Mittlerer ring kommer också att bli förbjuden. Tack för länken.
__________________
Senast redigerad av Mentat57 2023-01-31 kl. 17:06.
Citera
2023-02-02, 13:03
  #30
Medlem
DraconianTimess avatar
Jag har riktigt mycket erfarenhet från roadtrips i Europa, men efter att ha läst tråden så har TS fått otroligt bra tips som tom. jag har nytta av.

Börja med att dina 10 dagar inte vilket andra här redan har klargjort.
På Autobahn har du fri fart och det går riktigt snabbt att köra.... i drömmarnas värld. Verkligheten är annorlunda.
Du har väldigt mycket vägarbeten, köer som du fastnar i och lastbilar som kör om varandra. I slutändan kan du få en snitthastighet som är lägre än på en svensk enkelfilig landsväg.

Det där med färjor ner till Tyskland är också ett kapitel i sig. Kort och gott, du är inte ensam om idén att ta färja ner till Tyskland. Om du tittar på kartan, så är Rødby - Puttgarden ett lockande alternativ. Under den värsta industrisemestern då halva Europa skall passera där igenom kan det faktiskt vara billigare, bekvämare och snabbare att köra E20/E45 genom Odense och Kolding i Danmark. Scandlines är också glada i att ta hutlöst betalt för det deras jävligt sorgliga elände till färja.

Du har fått många riktigt bra tips om destinationer från andra här i tråden. Jag kan tipsa dig om att åka till Schwangau och se Neuschwinsein slottet. Hela landskapet och miljön är som hämtad ur en saga. Glöm heller inte att besöka Nürnberg som är en riktigt mysig och vacker stad.
Citera
2023-06-23, 23:21
  #31
Medlem
Det har blivit skit att bila jämfört med kanske 10-15 år sedan. Det är fartkameror precis överallt, och dolda sådana på platser dessutom där de vet att de kan mjölka folk på pengar. I Tyskland är det nästan helt omöjligt att undvika. Går från fri fart ner till 80 på nolltid för att det är nåt jävla bauställe som det är överallt.

I Österrike är det också kameror överallt, riktiga judar. Alltid vid entré till tunnel och även där förväntas man accelerera ner snabbt. Det är accelerering hela jävla tiden, går inte att köra med farthållare.

Snackat med svenskar som också bilat och de säger samma sak. Man kommer hem och har 2-3 böter att vänta. Otroligt svårt att undvika även om du försöker.

Autobahn är riktigt grymt när det är fri fart. Det är så det ska vara. Alla anpassar hastigheten efter förhållandena och diciplinen är riktigt bra. Skönt att inte behöva tänka på kameror och skit, vilket bara skapar stress. Min erfarenhet är att det är väldigt många sträckor som har fri fart och det går undan som fan. Skit dock när man kör volvo med hastighetsbegränsning på 180 km/h. Kan lova att det känns som snigelfart när du kört ett tag och dessutom blir omkörd hela jävla tiden i 250 km/h.

Jag har alltid älskat att bila, men numera handlar allt om att mjölka bilister på pengar, straffa dom och jävlas. Som straff tillbaka vägrar jag spendera pengar i de länder jag bilar igenom. Jag tankar när det behövs, that's it. De kan dra åt helvete de giriga judarna.
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2838656

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback