Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-11, 10:06
  #1
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Har ni någon gång fått sparken för att ni på er fritid pratat skit om er arbetsgivare/chef, uttryckt kritik, eller dylikt?

Om ja, hur har detta gått till samt vad var det för chef och jobb? Pratade ni privata samtal (typ med en kompis på bussen) eller ville ni göra era uttalanden offentliga (FB)?

Hörde om en tjej som fått sparken från McD för att hon pratat illa om chefen och kollegorna på FB. Chefen hade kollat hennes FB och gett henne sparken pga. hennes beteende.

Ni som råkat ut för detta - Hur ser ni på erat beteende? Är det ok eller ska man hålla god ton?
Citera
2017-05-11, 10:08
  #2
Avstängd
BlodigTampongs avatar
Snacka skit om sin chef är som att snacka skit om sin morsa när hon kommer med maten.

∆ B
Citera
2017-05-11, 10:10
  #3
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlodigTampong
Snacka skit om sin chef är som att snacka skit om sin morsa när hon kommer med maten.

∆ B

Själv tycker jag inte att man ska snacka skit om chefen/arbetsplatsen, inte ens på fritiden. Man har liksom ett rykte. Men folk har ju rätt ofta svårt att dra gränsen mellan "mild kritik" och skitsnack.
Citera
2017-05-11, 10:15
  #4
Medlem
Gregurtdenstores avatar
Finns ett gammalt visdomsord som lyder; Behandla din chef som du skulle vilja bli behandlad av någon vars producerade värde du dagligen roffar åt dig.
Citera
2017-05-11, 10:49
  #5
Medlem
FairyCutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Har ni någon gång fått sparken för att ni på er fritid pratat skit om er arbetsgivare/chef, uttryckt kritik, eller dylikt?

Om ja, hur har detta gått till samt vad var det för chef och jobb? Pratade ni privata samtal (typ med en kompis på bussen) eller ville ni göra era uttalanden offentliga (FB)?

Hörde om en tjej som fått sparken från McD för att hon pratat illa om chefen och kollegorna på FB. Chefen hade kollat hennes FB och gett henne sparken pga. hennes beteende.

Ni som råkat ut för detta - Hur ser ni på erat beteende? Är det ok eller ska man hålla god ton?
Har aldrig pratat illa om min chef och skulle aldrig göra det heller. Det handlar om respekt för honom och lojalitet mot företaget.

Jag tycker för den skull inte heller att man ska tiga och lida om man nu har konstruktiv och befogad kritik eller förslag på förbättringar (i kontrast till skitsnack). Då tycker jag att man ska ta upp det speciellt om det är något man upplever som negativt, stressande eller hämmande yrkesmässigt.
Citera
2017-05-11, 12:14
  #6
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Är det ok eller ska man hålla god ton?
Jag förstår inte hur någon skulle kunna tycka att det är okej? Det kan inte ha kommit som någon överraskning för de som snackat skit när de fått sparken. De enda som kan tycka att det är okej måste ju vara såna där muppar som tror att yttrandefrihet betyder att man ska få kunna säga exakt vad man vill till vem dom helst utan konsekvenser.
Citera
2017-05-11, 12:20
  #7
Medlem
Är man så korkad att man har en öppen FB eller har chefen som vän på FB och sen snackar skit. Tja då får man fan ta och bita i det sura äpplet. Har aldrig chefer på FB och väldigt stängd FB, väldigt få kollegor på FB . För om jag skulle vara pissed på företaget en dag så vill jag kunna ventilera det.
Citera
2017-05-11, 12:21
  #8
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Ska du prata skit om chefen, se till att hålla det till en nivå som du kan stå för om det kommer fram. Bjussar på ett exempel:

- Va fan, blir så jävla trött på Jörgen ibland. Det känns inte som han fattar hur det är att jobba på golvet. Så jävla typiskt chefer att inte ha koll.

Om detta kommer fram så är det enkelt att tala om för chefen att just den dagen var du extra frustrerad och det kändes som att chefen inte begriper hur tufft ditt arbete är.

Ett till då, som är mindre okej:

- Fy fan Jörgen är ju helt dum i huvudet, hans barn kommer säkert gå i särskola, och frun hans skulle jag inte ens pissa på om hon brann.

Skillnaden som jag ser det, är att det finns sakligt skitsnack uttryckt i affekt pga arbetet och sen skitsnack som inte har med arbetet att göra utan bara är personangrepp.

Det bästa är nog att hålla det som du inte vill säga till chefen i person ska du inte heller säga till andra.
Citera
2017-05-11, 12:43
  #9
Medlem
Sunimods avatar
Varför hålla på att snacka skit om företaget eller chefer?

Ger bara massa negativa känslor hos dig själv och hos andra.

Gör för helvete något åt situationen om du inte trivs. Byt jobb eller lär dig uppskatta det du har.
Och byter du jobb så snacka inte skit om tidigare arbetsplats för då sänker du dig enbart själv.

Eller som idioter som sitter i anställningsintervju och klagar på chefen man haft eller annat. De kommer aldrig få något jobb eftersom de inte fattar att det är aldrig ens fel om två träter.


Exempel: "-Ja chefen där va helt kass och det var förresten de flesta andra också. Det var helt omöjligt att samarbete med sådana."
Citera
2017-05-11, 13:10
  #10
Medlem
bombaccis avatar
Det beror på hur chefen/företaget är mot dig. Är chefen schysst och gör sitt bästa mot dig så är det inte okej att tala illa om hen. Om chefen dock är extremt otrevlig, betalar riktigt usel lön, inte håller sina löften till dig osv så ser jag inget konstigt att en beklagar sig över det till sina vänner, föräldrar eller till allmänheten. Jag skulle dock inte skriva om det på FB om jag inte vill ta ett totalt krig.
Citera
2017-05-11, 13:31
  #11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Ni andra verkar resonera som jag själv, att man inte ska snacka skit (eller ens kritisera) arbetsgivaren. Jag håller även med om att det är personens eget ansvar att byta jobb om man inte trivs.

Det jag vill få fram med tråden är att egentligen se hur de som fått sparken pga skitsnack resonerar. Inte ofta finns ju ngt "försvarstal", oftast väldigt vinklat. Jag har själv aldrig snackat skit om en arbetsgivare (och kommer aldrig att göra det) men man har ju hört om de som åkt dit till slut.
Citera
2017-05-11, 14:28
  #12
Medlem
Varför öht snacka skit om chefen? Är du missnöjd med han så får du söka vidare eller hålla det inombords... Vad har du tänkt få ut genom att snacka skit? Det leder ingenstans eftersom övriga med mycket hög sannolikhet kommer hålla käft.

Tror orsaken varför dessa människor stannar kvar på jobbet är pga dom själva är så lata och bekväma... Ifall dom har en dröm så ser dom till att nå den drömmen, men gör dessa människor det? Nej dom har gett upp alla drömmar.
__________________
Senast redigerad av Okkkkk 2017-05-11 kl. 14:31.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback