Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-15, 11:29
  #13
Medlem
Att man behöver stå upp mot våldsbejakande och antidemokratiska rörelser är för mig helt OK, även om jag ser framför mig att man gör det med argument och inte med förbud.

Kruxet är bara att författarna är så enögda: Tydligen har de inget problem med att kommunister demonstrerar på våra gator varje 1:a maj. Om de skulle haft ett uns trovärdighet skulle de förstås har varit i opposition mot alla sådana rörelser och inte en specifik.
Citera
2017-05-15, 20:32
  #14
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Att man behöver stå upp mot våldsbejakande och antidemokratiska rörelser är för mig helt OK, även om jag ser framför mig att man gör det med argument och inte med förbud.

Kruxet är bara att författarna är så enögda: Tydligen har de inget problem med att kommunister demonstrerar på våra gator varje 1:a maj. Om de skulle haft ett uns trovärdighet skulle de förstås har varit i opposition mot alla sådana rörelser och inte en specifik.

Precis, istället för att tysta idioter och få dom att framstå som martyrer, så låt dom öppna käften och framstå som dom idioter dom är.
Citera
2017-05-18, 09:02
  #15
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevermindz
Jag gillar den där Alinsky taktiken: A är nazister för de har kopplingar till B som har kopplingar till C som har kopplingar till D och D är Nazister för de har kopplingar till A, så B och C är också Nazister.

Bra att du tar upp Alinsky. Hans taktik var bland annat att hitta på en fiende, för att på så sätt kunna "ena" kampen. Vad kampen hade för mål var mindre viktigt och hade mindre betydelse.

Den är tyvärr enbart åtkomlig antikvariskt, men Alinskys "Rules for radicals" är en instruktiv bok på intellektuell och moralisk ohederlighet och "ändamålet helgar medlen"-filosofi.

Ed: Oj, den har alltså varit aktuell i samband med USA-valet i höstas. Det hade jag helt missat.
Citera
2017-05-18, 09:56
  #16
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozznujen
Nazister och extremister hotar, hatar och demonstrerar öppet. Den högerextrema miljön arbetar på bred front för att störta demokratin. Normaliseringen av dessa organisationer måste stoppas. Nu krävs kraftfulla åtgärder från samhället, skriver Philip Botström och Andrea Törnestam, SSU.

Detta från småbroilers i partiet som samarbetat med Stalins svenska underavdelning i snart 100 år. Låt vara att många sossar är obildade och köper partiets lögnaktiga historieskrivning, men någon måtta får det vara.
Citera
2017-08-02, 19:53
  #17
Medlem
Journalisterna har rätt. Att trakassera och hota är inte alls yttrandefrihet.

Nassarna hade t.ex inte i Almedalen att göra. Men ok. Låt oss bjuda in IS dit nästa år.
Citera
2017-08-13, 22:11
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozznujen
I en debattartikel i SvD så skriver Philip Botström och Andrea Törnestam, SSU, att ”Nazisterna måste stoppas – inte normaliseras”. Detta efter att Nordiska motståndsrörelsen demonstrerade i Falun första maj.

https://www.svd.se/nazisterna-ska-st...e-normaliseras

https://unvis.it/svd.se/nazisterna-s...e-normaliseras

Citat:

Nazister och extremister hotar, hatar och demonstrerar öppet. Den högerextrema miljön arbetar på bred front för att störta demokratin. Normaliseringen av dessa organisationer måste stoppas. Nu krävs kraftfulla åtgärder från samhället, skriver Philip Botström och Andrea Törnestam, SSU.

Det är inte bara NMR som får sig en känga, såklart, utan både SD, Fria tider och Granskning Sverige får sitt.

Citat:

Extremisterna marscherar inte bara öppet på våra gator. Bakom kulisserna jobbar organisationer som Granskning Sverige, en hemlighetsfull grupp vars arbetsmetoder nyligen avslöjades av Eskilstuna-Kuriren. Gruppens ledare har kopplingar till Nordiska motståndsrörelsen. Samtidigt har Granskning Sverige kopplingar till Fria Tider, en propagandasida som sprider främlingsfientligt material förklätt till ”nyheter”. En annan organisation som har kopplingar till den sidan är Sverigedemokraterna. Så ser den främlingsfientliga sörjan ut.

Genom att trakassera politiker, journalister och andra som står i vägen för organisationens nazistiska världsbild skapar Granskning Sverige förvanskade film- och ljudklipp med syftet att hetsa och hata mot de som arbetar inom demokratins tjänst. Den svenska trollfabriken levererar underlaget till och infrastrukturen för högerextremismens försök att störta den svenska demokratin. Nazism gynnas och göds av faktaresistens och bristande källkritik.

Skribenterna tycker att det borde göras något med lagstiftningen för att begränsa sådant här.

Citat:

Lagstiftningen behöver stärkas för att ge Polisen möjlighet att i högre utsträckning neka ansökningar om att öppet sprida hetsbudskap.

Artikeln är mycket läsvärd, då man kan sätta sig in i hur lite yttrandefrihet de här människorna tycker att vi personer som tycker fel skall ha.

Diskutera fritt.

Det finns begränsningar i olika demokratiska friheter, t.ex. I:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...5_sfs-1949-105
Samma gäller även:
Hets mot folkgrupp (i början även kallad Lex Åberg) är ett hatbrott som innebär att offentligt sprida uttalanden som hotar eller uttrycker missaktning för en eller flera utpekade folkgrupper. Brottet har detta namn i Sverige och Finland, men liknande lagstiftning finns i alla de skandinaviska länderna (exempelvis Danmarks och Norges rasismeparagraf) samt bland andra Tyskland, Frankrike, Irland, Storbritannien, Sydafrika och Kanada, dock inte USA, vars Bill of Rights ger starkt skydd för yttrandefrihet. Vilka folkgrupper som skyddas och vilka kriterier som skall uppfyllas för att uttalandet skall vara ett brott varierar mellan länder och är en kontroversiell fråga. Vanliga kategorier omfattar etnisk härkomst, religiös övertygelse, på senare tid även sexuell läggning och könsidentitet.

Hets mot folkgrupp förekommer mycket frekvent när högerextremister talar eller skriver på olika forum, t.ex. när högerextremister demonstrerar, och även här på Flashback.
Men är alltså inte tillåtet enligt lagen, och därmed straffbart.
Citera
2017-08-16, 03:37
  #19
Medlem
CXQHs avatar
Nu har jag inte läst artikeln, men vad i sjutton betyder normalisera? Det här är ett ord som används titt som tätt i sammanhanget och är trams, varför använder någon ett ord som normalisera om nazister? Det här är inte 20-talet, 30-talet eller 40-talet. Nazisterna är inget problem om man låter nazisterna vara i fred. Enda gången nazisterna får luft under vingarna är när man spelar med i deras spel och försöker begränsa dem på något sätt.

Det bästa skulle vara om alla bara tillät nazister överallt var de vill vara OCH inte brydde sig. Nazism i Sverige är en minimal rörelse som får alldeles för mycket fokus sett till vad de åstakommer.

Sedan är det viktigt att komma ihåg att alla extremister är samma skit oavsett om det handlar om höger, vänster eller några andra stollar. Givetvis ska alla få framföra sin åsikt även om man har extrema åsikter, jag ser inget problem med det och förstår inte varför någon annan skulle ha det heller?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback