Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-12, 10:49
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstOchBaconBurgare
Vad dillar du om? Jag svarade ju på dina frågor, svar som du ignorerade. Dessutom var det du som kom in här med en taskig attityd. Nice att du kan se in i framtiden btw.

Hörredu istället för att tjafsa med alla som blir lite putt på din trådstart så kanske du vill besvara mina frågor, hade varit guld!
Citera
2017-05-12, 20:54
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baraeniledet
Jag har bestämt mig för att gå över till att köra som frilansande konsult i Q4 detta året, förmodligen i december. I april-oktober förra året testade jag på det utomlands ett tag och det var helt underbart, jag kunde välja och vraka i uppdrag. Tyvärr blev det en brådskande hemkomst och nu är jag tillbaka som kodapa ett tag.

Mina konsultkollegor på nuvarande jobbet fakturerar ungefär för 180k resp. 300k i månaden, jag är den seniora med 40k Men till skillnad på hur det var i NZ har jag inte samma känsla av att det svämmar över av uppdrag här i Sverige, eller så förhandlas uppdragen i slutna kretsar här. Lite frågor som skulle hjälpa mig mycket:
1. Hur fick du kunder när du började?
1.1 Hade du ett färdigt nätverk?
1.2 Var/när nätverkar du?
1.3 Mitt yrkessegment känns lite slutet för utomstående, gjorde ditt det också?
1.4 Får du in korta projektbaserade uppdrag, eller mer maintenance uppdrag? Dvs. Är du med från produktens första kodrad till release?
2. Kör du web, mobilt, backend eller fullstack?
3. Hur omfattande är dina uppdrag? (har du en projektledande roll eller mer kodapa?)
4. Är du distansare eller på plats?

I min kategori är standardfaktureringen för halvseniora mellan 900-1200/h, här i Sverige. Det lockar, jag är i behov av ett hus till familjen också istället för nuvarande lägenheten så det ligger lite "positiv stress" och puttrar bakom beslutet.

Som svar på din fråga; Jag har försökt dra med mina kodande polare på tåget, men ingen är sugen. Lön motiverar dem inte, de gillar att ha sina goa devteam och åka på konferenser en vecka var tredje månad. De flesta se nog konsultandet som en form av själlöst slit.

Jag hade redan mycket kontakter från åren som anställd på byrå, så började jobba ihop med många gamla byrå-kunder och kontakter.

Jag nätverkar inte speciellt mycket. Skulle vara på twitter isåfall. Jag försöker se till att det jag gör håller högsta kvalitet, och genom det får jag nya och återkommande kunder.

Mitt yrkessegment, nja slutet skulle jag inte säga.

Jag kör web, främst front-end utveckling och design.

Det är olika. Men främst rör det som om hemsidor a' 100-150h. Men vissa projekt är större, och vissa är betydligt mindre. På de mindre agerar jag oftast projektledare och hela kittet, på de större där jag ofta samarbetar med byråer så slipper jag gärna/oftast den biten. Det är även olika gällande när jag kommer in i projekten. Jag föredrar att vara med från start men i vissa fall får man hoppa in för att få projekt i mål.

Jag kör främst på distans.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback