Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-09, 16:01
  #277
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Tycker utbudet är klart bättre idag, Dom vanliga kvarterspizzeriorna håller ofta samma standard som alltid men det finns bra undantag och många finpizzerior dessutom, mycket bättre idag, Iallafall i stockholm.

Utbudet är bra och pizzaskinka har aldrig varit gott. Småorter med lägre tryck har bättre pizzor. I större städer får man pizza med degig botten vilket är vidrigt. Men man brukar kunna hitta en pizza som får vara inne sina 15 minuter inte 5.
Citera
2021-03-11, 11:11
  #278
Medlem
Rauno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Utbudet är bra och pizzaskinka har aldrig varit gott. Småorter med lägre tryck har bättre pizzor. I större städer får man pizza med degig botten vilket är vidrigt. Men man brukar kunna hitta en pizza som får vara inne sina 15 minuter inte 5.

Be att få den "välgräddad" så löser sig alla problem
Citera
2021-03-11, 15:25
  #279
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Be att få den "välgräddad" så löser sig alla problem

Funkar inte riktigt så om de kör med varmare ugnar, då blir allt bränt istället.
Citera
2021-03-12, 04:22
  #280
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Utbudet är bra och pizzaskinka har aldrig varit gott. Småorter med lägre tryck har bättre pizzor. I större städer får man pizza med degig botten vilket är vidrigt. Men man brukar kunna hitta en pizza som får vara inne sina 15 minuter inte 5.

Vad pratar du om människa? Det finns inte en pizzeria som kör sin pizza en kvart i ugnen - om det inte är fel på ugnen eller har en pizzabagare som är efterbliven och dragit ner tempen till max 200 grader.
Citera
2021-03-12, 09:10
  #281
Medlem
godboys avatar
Väldigt längesedan jag åt pizza. Visst kan det vara gott ibland, men föredrar att göra själv, f f a för att då har man koll på råvarorna.

Skälet att jag sällan äter köpepizza är att jag nästan aldrig är nöjd med det jag får.
Citera
2021-03-12, 09:58
  #282
Medlem
Prinsessbakelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauno1
Tycker utbudet är klart bättre idag, dom vanliga kvarterspizzeriorna håller ofta samma standard som alltid men det finns bra undantag och många finpizzerior dessutom, mycket bättre idag.

Jag är beredd att hålla med. Nu är det förvisso svårt för mig att veta vad trådstartaren menar med "förr i tiden". Hur länge sedan var det?

Tycker i varje fall att allt fler pizzerior börjat erbjuda pizzor med tunn och krispig botten. Precis så som det ska vara. Självklart är högkvalitativa råvaror också viktigt men för mig är själva grundfundamentet pizzans botten. Är den underkänd så kan inga råvaror i världen rädda pizzan.
__________________
Senast redigerad av Prinsessbakelse 2021-03-12 kl. 10:35.
Citera
2021-04-09, 00:46
  #283
Medlem
Takpapps avatar
Pizzorna blir väl precis så goda som man gör dem? Om man istället köper dem från en svettig arab får man väl skylla sig själv?
Citera
2021-04-09, 00:56
  #284
Medlem
BallaKlavas avatar
Har inte orkat läsa igenom tråden, men rent generellt utvecklas smaksinnet med åldern (finns såklart undantag av Neandertalare som långtidsparkerat i utvecklingen). Ingenting är lika gott som det var förr. Därav uttrycket, "det var bättre förr."
Citera
2023-02-17, 14:59
  #285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Håller helt med TS..
Smakade min första pizza 1972 på lilla torg i malmö, DET var en pizza det.
Det luktade förbaskat gott och så var det strött någon form av brödkrydda på som verkligen förgyllde matupplevelsen!
Till det fick man en otroligt välgjord pizzasallad med strimlad inlagd paprika och majskorn i en svag sur blandning.
Har frågat flera om kryddan men inte fått något svar på vad blandningen innehöll.
Idag går det bara ut på att slå ihop en pizza så snabbt o enkelt som möjligt till billigaste pris och därtill enbart en småsur sallad på kål utan extra tillsatser.
För detta ska man ha minimum 65 riksdaler för den billigaste lunchtid.
Nej, tacka vet jag de som lägger ner din själ på en formidabelt god pizza, men det får man väl leta efter.
Fattar inte varför dagens bagare slarvat bort kunskspen hur det VERKLIGEN ska smaka!
Tyvärr så tittar man väl mera på inkomsten än kundupplevelsen!
Finns det någon som har tips om den gamla pizzakryddan så är jag evigt tacksam och då menar jag inte oregano..
EN gammal tråd jag råkade ramlade över och jag kan inte hålla med mer. Nu skriver vi 2023 och i dag ska man ha det dubbla för en snabbjäst degbit med billig tomatsås, halvfabrikat skinka och den billigast skolmats osten som går att hitta på. Salladen ska vi inte ens prata om. Den smakar ren skit i dag. Det finns inte en enda pizzeria i Sverige idag som kan göra en pizzasallad som den smakade på -80 talet. Degen var ALLTID bättre då och salladen kunde man äta som huvudrätt om man ville så god var den oftast. Pizza av idag är den största "blåsningen" i landet. Det måste vara det mest gynnsamma man överhuvudtaget kan ge sig in i med enorma marginaler. Det är bara ni sätter er ner och räknar på vad en vanlig turk (tro inte det är italienare som bakar pizza längre nänä, eller vad för sort det nu mera är som förstått att Svensken är den mest lättlurade nationaliteten) lägger ut på det sämsta han kan hitta i råvaror och vad han säljer pizzorna för. Det är fan skamligt att vi som nation går med på att ge dessa pengar för denna perversa degbit till en människa som skiter fullständigt i hur vi mår efter att ha stoppat i oss det dom har stått och kladdat med efter att 5 minuter innan stått på baksidans trapp och rökt. Personligen äter jag max en pizza om året bara för att jag får för mig att se om det blivit bättre och varje gång lovar jag mig själv att det var den sista. Det är fan godare att köpa en färdig pizza från frysdisken på ICA vilket inte säger lite. Vakna för fan Sverige, bojkotta att bli blåsta av en andra generationens invandrare vars pappa tidigare jobbade på en pizzeria och nu har predikat tillräckligt mycket för sonen hur blåsta vi är som människor som går att sälja degklumpar med halvfabrikat till för 120:-
Citera
2023-02-23, 22:03
  #286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whinger
EN gammal tråd jag råkade ramlade över och jag kan inte hålla med mer. Nu skriver vi 2023 och i dag ska man ha det dubbla för en snabbjäst degbit med billig tomatsås, halvfabrikat skinka och den billigast skolmats osten som går att hitta på. Salladen ska vi inte ens prata om. Den smakar ren skit i dag. Det finns inte en enda pizzeria i Sverige idag som kan göra en pizzasallad som den smakade på -80 talet. Degen var ALLTID bättre då och salladen kunde man äta som huvudrätt om man ville så god var den oftast. Pizza av idag är den största "blåsningen" i landet. Det måste vara det mest gynnsamma man överhuvudtaget kan ge sig in i med enorma marginaler. Det är bara ni sätter er ner och räknar på vad en vanlig turk (tro inte det är italienare som bakar pizza längre nänä, eller vad för sort det nu mera är som förstått att Svensken är den mest lättlurade nationaliteten) lägger ut på det sämsta han kan hitta i råvaror och vad han säljer pizzorna för. Det är fan skamligt att vi som nation går med på att ge dessa pengar för denna perversa degbit till en människa som skiter fullständigt i hur vi mår efter att ha stoppat i oss det dom har stått och kladdat med efter att 5 minuter innan stått på baksidans trapp och rökt. Personligen äter jag max en pizza om året bara för att jag får för mig att se om det blivit bättre och varje gång lovar jag mig själv att det var den sista. Det är fan godare att köpa en färdig pizza från frysdisken på ICA vilket inte säger lite. Vakna för fan Sverige, bojkotta att bli blåsta av en andra generationens invandrare vars pappa tidigare jobbade på en pizzeria och nu har predikat tillräckligt mycket för sonen hur blåsta vi är som människor som går att sälja degklumpar med halvfabrikat till för 120:-

Priserna har bland annat påverkats av högre livsmedelskostnader och elpriser. Så att en pizza kostar mer idag, det är egentligen inte så konstigt. Jag tror inte att det är så enorma marginaler, och så pass lönsamt, som du tycks tro. Vissa pizzerior kanske, då det lär gå bättre för en del. Men långt ifrån alla. Du tycks tro att mellanskillnaden (vad pizzan säljs för minus livsmedelskostnaderna) i princip är ren vinst. Så är det knappast.

Sedan finns det många som inte vill betala vad som helst för en pizza. Det ska vara billig snabbmat. Det gör ju att pizzeriorna gärna köper in billigare ingredienser, och då påverkas kvaliteten. Nu finns det pizzerior som säljer ”fin-pizzor”, som är av bättre kvalitet. Det kan även vara vedugn etc. Det gäller bland annat ställen som säljer napolitanska pizzor. Men maten kostar mer där. Alla är inte villiga att betala det priset. Så köper man en pizza hos valfri turkpizzeria, så får man vara beredd på att det inte är högsta kvalitet på maten. Det beror nog främst på vad kunderna är villiga att betala. Vill man ha det billigaste möjliga, så blir det lätt så.

Jag brukar få god pizzasallad fortfarande. Pizzerior varierar en del, men jag är rätt nöjd med den som jag brukar beställa ifrån. Det är betydligt godare att äta därifrån än att köpa valfri pizza från någon matbutik. Så vi två har absolut helt olika upplevelser och smak.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback