Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-10, 19:55
  #1
Medlem
Fancyfruits avatar
Jag har sökt på både Google och Flashback kring mina tankar men lyckas inte hitta något vettigt.

Min fråga, eller snarare fundering handlar om ljud; alltså trycket i luften som gör att våra trumhinnor vibrerar.

Finns det något slags instrument eller teori om att förstärka (öka decibellen) på ljudet i luften.
Nu pratar jag inte om en mikrofon som fångar upp ljudet och förstärker det elektroniskt genom en förstärkare; utan att faktiskt fysiskt trycka på ljudvågorna som befinner sig i luften.

Ett rör med magneter i som manipulerar luften eller partiklarna som passerar på ett sätt att ljudet som kommer ut blir starkare.
Citera
2017-05-10, 20:30
  #2
Medlem
starke_adolfs avatar
Du kanske vill skicka ljudvågor mot ett medium som hamnar i egensvängning, ett slags resonansfenomen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Resonans
Citera
2017-05-10, 20:49
  #3
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Jag har sökt på både Google och Flashback kring mina tankar men lyckas inte hitta något vettigt.

Min fråga, eller snarare fundering handlar om ljud; alltså trycket i luften som gör att våra trumhinnor vibrerar.

Finns det något slags instrument eller teori om att förstärka (öka decibellen) på ljudet i luften.
Nu pratar jag inte om en mikrofon som fångar upp ljudet och förstärker det elektroniskt genom en förstärkare; utan att faktiskt fysiskt trycka på ljudvågorna som befinner sig i luften.

Ett rör med magneter i som manipulerar luften eller partiklarna som passerar på ett sätt att ljudet som kommer ut blir starkare.

Blir lite besvärligt eftersom du måste öka vågornas amplitud och inte deras frekvens. Mins något med en gammal kinesisk uppfinning där man grävt ner något slags trumma i marken för att fånga upp trampet från ankommande arme'er eller liknande. Ett slags resonanslåda.

Tar man ex. vis en tongaffel och slår mot bordet och håller den i luften så låter den lite grann. Håller man den mot en ihålig låda, så låter det betydligt mera. Lådan återger frekvensen av vågorna och det förstärks via lådans resonansförmåga.

Prova med att spänna ett stelt membran ex tunt glansigt papper över den större ändan på en tratt. Stoppa lilla änden i örat och du har fått en förstärkning..

Vänder du på tratten och pratar in i den lilla änden så har du en megafon.. prova att söka på just Megafon. Finns äldre typer som fungerar utan el och som är enbart mekaniska.
__________________
Senast redigerad av flaskborste 2017-05-10 kl. 20:54.
Citera
2017-05-10, 23:38
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Jag har sökt på både Google och Flashback kring mina tankar men lyckas inte hitta något vettigt.

Min fråga, eller snarare fundering handlar om ljud; alltså trycket i luften som gör att våra trumhinnor vibrerar.

Finns det något slags instrument eller teori om att förstärka (öka decibellen) på ljudet i luften.
Nu pratar jag inte om en mikrofon som fångar upp ljudet och förstärker det elektroniskt genom en förstärkare; utan att faktiskt fysiskt trycka på ljudvågorna som befinner sig i luften.

Ett rör med magneter i som manipulerar luften eller partiklarna som passerar på ett sätt att ljudet som kommer ut blir starkare.
Herre gud, har du aldrig läst Tintin och sett den halvdöve professor Kalkyls tratt som han använder för att höra något? Så gjorde man förr innan det fanns elektriska hörapparater, se https://en.wikipedia.org/wiki/Ear_trumpet
Trattarna är placerade långt från varandra för att få bättre riktningsnoggrannhet genom stereohörsel.

Läkarens stetoskop är ett annat exempel men det mest extrema är väl lyssningsapparaterna som användes bl a under första världskriget för att försöka upptäcka flygplan på långt håll innan man hade radar. Jättestora trattar med rör eller slangar till öronen på spanaren. Här är ett gäng exempel på sådana: http://mashable.com/2015/02/16/war-t.../#oOuLmKI2TPqY

Kilar du till Tekniska museet i Stockholm så finns det där utanför två paraboler med kanske 20 m mellan dem. Om du står i fokus vid den ena och en kompis vid fokus på den andra så kan ni en vindstilla dag höra minsta viskning från varandra.
Citera
2017-05-11, 09:49
  #5
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Herre gud, har du aldrig läst Tintin och sett den halvdöve professor Kalkyls tratt som han använder för att höra något? Så gjorde man förr innan det fanns elektriska hörapparater, se https://en.wikipedia.org/wiki/Ear_trumpet
Trattarna är placerade långt från varandra för att få bättre riktningsnoggrannhet genom stereohörsel.

Läkarens stetoskop är ett annat exempel men det mest extrema är väl lyssningsapparaterna som användes bl a under första världskriget för att försöka upptäcka flygplan på långt håll innan man hade radar. Jättestora trattar med rör eller slangar till öronen på spanaren. Här är ett gäng exempel på sådana: http://mashable.com/2015/02/16/war-t.../#oOuLmKI2TPqY

Kilar du till Tekniska museet i Stockholm så finns det där utanför två paraboler med kanske 20 m mellan dem. Om du står i fokus vid den ena och en kompis vid fokus på den andra så kan ni en vindstilla dag höra minsta viskning från varandra.
Fasen det blev fel. Det fetmarkerade om trattarnas avstånd från varandra skulle stått under det andra stycket om flygspaningstrattarna. De små trattarna som var föregångare till hörapparater för hörselskadade brukade bara användas en och en.
Citera
2017-05-12, 15:18
  #6
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Vet inte om detta är relevant för ts fråga men nauren är full av olika förstärkningamekanismer för ljud.

Många djur har fiffigt utformade öron som göra att de hör bättre än tex vi människor. Titta i örat på en hund och du hittar en massa skrynklor och annat som lär förbättra hundens förmåga att höra.

Kanske finns det en analogi med antenner för radiomottagning. Tex har yagiantenner en massa spröt som definitivt förbättrar mottagning av signaler.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback