Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-05-15, 11:00
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Bettman är en grymt kuslig figur.
Försöker avleda att spelare får svår huvudvärk och depressioner efter svåra hjärnskakningar under NHL karriären.
Signalen blir ju då istället - pröva inte vår sport, vi kommer att förneka dig och ditt liv om något händer på planen.

Har något hänt, har det inte hänt.

Gör det de i NHL också? NFL har ju haft massiva problem med stämningar av spelare som fått upprepade hjärnskakningar med livslånga skador som följd. Det är spelare i NFL med upprepade hjärnskakningar som efter karriären upptäckts ha hjärnskador. En tidigare spelare tog livet av sig och i testamentet uppdagades att han ville att hans hjärna skulle gå till forskning för just skador av detta.

Om detta är ett stort problem i NHL också lär snart hockeyspelare med mängder av hjärnskakningar lägga in en mängdstämning och sen tvingas NHL ta i tu med sådant också.

Konstigt att det inte är fler skador i handboll etc som inte har mängder av skydd.

Min släkting spelade med Zetterberg den yngre i VIKs pojklag och min släkting fick två eller tre hjärnskakningar det året de fick börja tacklas och han lade av med hockeyn tyvärr. Hur många barn som lägger av innan TV-pucksåldern på grund av dessa skador får vi aldrig veta tror jag.

Men för att återgå till tråden, hockeyspelarna på elitnivå tränar väl inte så intensivt när de har täta matcher utan det är väl mest rehabträning?
Citera
2017-05-24, 00:58
  #26
Medlem
Skidåkare och friidrottare kan ju ha flera tävlingar/distanser och försök/semifinaler/finaler på samma tävlingshelg. Där handlar det förvisso mest om återhämtning.

En av fördelarna hockeyn har antar jag är att det inte behöver betyda att man måste kasta in handduken om man har lite ont här och där. En fotbollsspelare dagen efter match är nog ändå ganska mörbultad i fötter och ben efter diverse småsmällar som gör att det blir svårare att springa. Två matcher vissa veckor rent fysiologiskt bör väl inte vara något problem?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback