Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-09, 12:46
  #13
Medlem
GormDenGamles avatar
Utebliven hjälp till 90-åring ledde till död
"Skånska Dagbladet har granskat ärendet och kan i dag presentera flera nya handlingar. två läkare bekräftar att den 90-årige Eslövsbon tog sitt liv på grund av kommunens nekande till plats på äldreboende.
De båda läkarna riktar även kritik mot kommunens handläggning av ärendet.
Det gör även Inspektionen för vård och omsorg (IVO) i en Lex Maria-utredning.
Det framgår av de handlingar Skånska Dagbladet tagit del av. Handlingar som funnits hos IVO och som Eslövs kommun tagit del av och även använt sig av i sin egen internutredning. Trots detta hävdar Eslövs kommun att man agerat oklanderligt."


Kommunen vill inte ta ansvar.

Någon borde ställas till ansvar för 90-åringens död.
Fängelse hade nog avskräckt kommunfolk att sluta prioritera svenskar.

Länk: http://www.skd.se/2017/08/09/utebliv...edde-till-dod/
Citera
2017-08-09, 21:14
  #14
Medlem
GormDenGamles avatar
"Vi har gjort en bedömning att inte Lex Sarah-anmäla", säger Josef Johansson.
Varför inte?
"När vi gjorde internutredningen, så måste den bedömningen också ha gjorts", säger Josef Johansson.
Ni ser alltså ingen vinst med att låta en extern utredare titta på ärendet?
"Nej, facit hade blivit detsamma", säger Tony Hansson.

Eslövs Kommun med Tony Hansson och Josef Johansson döljer något.
Citera
2017-08-09, 21:16
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sickoldman
Jag blir så ledsen att svenskar ska behöva dö på ovärdiga sätt pga horder av ekonomiska flyktingar
Mjo det är verkligen fel att våra äldre går straffade.

Den skyldige borde bli av med jobbet och få rejäla straff. Usch och tvi.
Citera
2017-08-10, 14:21
  #16
Medlem
GormDenGamles avatar
I dag granskar vi IVO:s hantering av dotterns klagomål och varför IVO inte vidtog några åtgärder.
- Bedömningen var nog rätt att inte inleda tillsyn, men att man inte lämnade över uppgifterna till Eslövs kommun kan man ställa sig frågande till, säger enhetschef Joonas Terje på IVO avdelning syd.


http://www.skd.se/2017/08/10/granska...l-om-90-aring/
Citera
2017-08-17, 11:50
  #17
Medlem
GormDenGamles avatar
Kristdemokraternas gruppledare i Region Skåne, Birgitta Södertun (KD), kräver att Tony Hansson (S), vård- och omsorgsnämndens ordförande i Eslöv, tillsätter en extern granskning av fallet med 90-åringen som tog sitt liv då han inte fick någon plats på äldreboende.
Och kräver samtidigt att han ber familjen om ursäkt för allt lidande och ovärdiga bemötande den fått utstå.

Tony Hansson vill inte kommentera Birgitta Södertuns krav om ursäkt och granskning.
Vill du inte ta del av hennes brev?
– Inte det minsta, säger Tony Hansson.


Jag har sagt det innan, och säger det igen: Eslövs Kommun med Tony Hansson och Josef Johansson döljer något.

http://www.skd.se/2017/08/17/be-om-u...t-er-granskas/
Citera
2017-08-17, 22:19
  #18
Medlem
ulvenas avatar
Jag tror att när de tog bort ålderdomshemmen så blev det väldigt fel.
Att alla äldre vill vårdas hemma med lite hemtjänst då och då är feltänkt enligt mig.
Många äldre skulle må mycket bättre på ålderdomshem eller hem för äldre (kalla det vad man vill) men de dör ju snabbare om man inte ger dem hjälp och det är förkastligt.
Citera
2017-09-16, 12:40
  #19
Medlem
Jag har äldre släktingar som inte får plats på äldreboende.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback