Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-10, 14:51
  #1
Medlem
GormDenGamles avatar
Inte alltför längesen, var det en vårdskandal i Eslövs Kommun - "Hjälplös i egen avföring med död fru i fyra dygn – nekad vård - Eslöv"
Nu har det kommit fram att det har hänt innan också i Eslövs Kommun.

"Den 90-årige mannen plågades av svåra smärtor och hoppades få en plats på ett av kommunens särskilda boenden. Efter att ha fått nobben från kommunen såg han ingen annan utväg än att själv sätta punkt för sitt liv. Det var ett svek från samhället att han inte kunde få en plats på ett boende, säger mannens dotter som efteråt anmälde saken."

En aktiv 90-åring får plötsligt frakturer i ryggen som slutar med plågsamma smärtor, vilket gjorde hans liv outhärdligt.
Tillsammans med dottern, sökte de plats på särskilt boende i Eslövs Kommun, men fick kalla handen av biståndshandläggare.
"Man behandlade inte ens hans önskemål och lyssnade inte på det. Utan de sa bara att han står så långt ner i kön, säger hon", säger dottern.

Att han nobbades en boendeplats, i kombination med de svåra smärtorna, blev droppen för den 90-årige Eslövsbon. En kväll hittades han död vid sitt hem efter att ha begått självmord.

Frågor:
- Är det så här i fler kommuner, att man inte får plats när det behövs?
- Var går alla pengarna till som man kunde skapat fler platser för?
- Vem är den skyldiga i denna soppa?
- Kommer fler äldre att begå självmord när de inte får den hjälp de behöver?

Länk: http://www.skd.se/2017/05/08/fortviv...-tog-sitt-liv/
Citera
2017-05-10, 14:56
  #2
Medlem
Detta är FÖRJÄVLIGT !!!!
Fy fan sånt tragiskt avslut på sitt liv, inte bara att han tog sitt liv utan främst tiden innan då han inte fick boende. Svar ja, jag har jobbat en del inom hemtjänst/äldreboende, flera står i kö för permanenta boenden på äldreboenden men det finns inte plats.. Och då börjar man prioritera. Den som står för beslutet har kanske aldrig ens träffat personen - eller aldrig arbetat "på golvet" som vårdare/usk och inser den riktiga situationen.
Varit på hembesök hos många inom hemtjänsten som behöver väldigt mycket hjälp, som inte ens kan tvätta av sig själva eller byta kläder på egen hand, byta blöjan med avföring i. Det är rent ut sagt förjävligt. Och en annan STOR grej - ensamheten..... de sitter totalt isolerade i sina hem. På ett boende får man i alla fall automatiskt lite mer folk runt omkring sig, äta ute i matsalen och vara med på grejer. MEN så är det viktigt att veta att långt ifrån alla äldre vill in på hem.. tvärtom är lite min erfarenhet. och jag förstår dom..

Men för att svara på dina funderingar.. Absolut det är ganska vanligt att man måste stå i kö. Finns ju inte lediga boenden hela tiden utan man får invänta att någon avlidit, att det blir ledigt i kommunen man bor i...

ps.. var det en medicinöverdos personen tog? otroligt tragiskt fall.
Citera
2017-05-10, 15:14
  #3
Avstängd
sickoldmans avatar
Jag blir så ledsen att svenskar ska behöva dö på ovärdiga sätt pga horder av ekonomiska flyktingar
Citera
2017-05-10, 15:56
  #4
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickoldman
Jag blir så ledsen att svenskar ska behöva dö på ovärdiga sätt pga horder av ekonomiska flyktingar

Favorisera svenskar.
Citera
2017-05-10, 16:12
  #5
Medlem
Alla som inte röstat på Sverigedemokraterna är skyldig till detta.

För övrigt hoppas jag att jag har såna ballar som denne man när jag blir gammal, att jag tar livet av mig när livet känns alltför ovärdigt, istället för att till varje pris klamra mig fast vid ett ovärdigt liv, med smärta, sängbundenhet, hjälplöshet, blöjor, osv.
Citera
2017-05-11, 10:30
  #6
Medlem
Kommun utreder om de har brustit i sin hantering av ärendet:
Citat:
90-årig man tog sitt liv – nu utreder kommunen

Citat:
Den ansvarige ordföranden i vård- och omsorgsnämnden i Eslövs kommun, socialdemokraten Tony Hansson, kommenterade det enskilda ärendet i Kvällsposten med att kommunen aldrig tog emot en regelrätt ansökan om vårdboende.
Men nu ska Eslövs kommun genomföra en internutredning, skriver Skånska Dagbladet. Vård och Omsorg vill klargöra om man brustit i sin hantering av ärendet.

http://www.expressen.se/kvallsposten...eder-kommunen/
Citera
2017-05-11, 11:26
  #7
Medlem
StyleWarss avatar
Det här är drömmen för Sverige. Samma press läggs på andra äckliga undermänniskor såsom kroniskt sjuka, psykdiagnoser och missbrukare.

Tanken är att dessa ska pressas till självmord då detta frigör mängder med resurser:
  • bidragen till das untermensch slipper betalas ut
  • ett ledigt boende
  • det öppnar för resurser i vården som är totalt havererad
  • pensionen slipper betalas ut, och kan gå till andra

Det är inget nytt, under trettiotalet i Tyskland agerade man på exakt samma sätt.
Citera
2017-05-12, 15:59
  #8
Medlem
Förhoppningsvis anmäls de ansvariga till relevant myndighet(IVO, socialstyrelsen, HSAN) för att se om/vem/vilka som är skyldiga. Liknande har förresten rapporterats om media för inte alltför många år sedan: Någon gammal dam gick ut och hoppa från balkongen(och dog senare) när hon fick reda på att hon inte fick plats på boende.
http://www.expressen.se/gt/nekades-a...nnan-sitt-liv/

Tror det är bra att vara lite skeptisk innan man har alla detaljer. En alternativ förklaring än att det varit ett självmord, kan vara att mannen tog för stora doser smärtstillande mot de smärtor han ådragit sig i samband med frakturer.

Vården och äldrevården har dragits med undermåliga resurser i många år. Det är en alltför enkel förklaring att skylla det på flyktingmottagande. Under alliansens vanstyre hade man kunnat satsa på vården, istället för skattesänkningar och annan slakt av välfärd.

Fler självmord på grund av undermålig välfärd är säkert att vänta. Samhällets lösning för att förhindra detta är att medicinera ner hjälpbehövande till tystnad. Vilket även sker på äldreboenden.
Citera
2017-05-20, 13:08
  #9
Medlem
GormDenGamles avatar
Fallet med den 90-årige Eslövsbon som enligt dottern tog sitt liv efter att ha nekats plats på kommunens särskilda boende har väckt en enorm uppmärksamhet.
Nu har kommunen gjort en internutredning av hur man hanterade ärendet. Beskedet är att vård- och omsorgsförvaltningen inte brustit i hanteringen.

Men Tony Hansson vill inte svara på om utredningen visat om det fanns en boendeansökan från 90-åringen eller inte.



http://www.skd.se/2017/05/19/kommune...t-om-90-aring/
Citera
2017-05-20, 13:08
  #10
Medlem
GormDenGamles avatar
Dottern är inte förvånad över att kommunen anser att man är klanderfri. Hon hoppas att debatten kring fallet ändå leder till att Eslövs kommun fått en tankeställare när liknande ärenden dyker upp i framtiden.
– Uppmärksamheten kanske har gjort att nästa gång så tänker de till lite.


http://www.skd.se/2017/05/19/dottern...inte-forvanad/
Citera
2017-07-07, 20:09
  #11
Medlem
Zaedrewss avatar
Ebba Busch använde detta fallet i sitt tal. Man undrar vad som nu inte stämde i vad hon sa? Eller är det bara för att SVT ska kunna kritisera henne som man kablar ut vad en sosse i kommunen säger...

Citat:
Ebba Busch Thors tal kritiseras hårt: ”Hon borde be oss om ursäkt”

Torsdagen var Kristdemokraternas dag i Almedalen, Visby, och i kvällens traditionsenliga partiledartal pratade partiledare Ebba Busch Thor bland annat om äldrevården i Sverige. En äldrevård i fritt fall.

Som exempel på krisläget gavs en 90-årig man i skånska Eslöv.

”Låt mig ta er till Eslöv. En man befinner sig i sitt hem. Han är ensam men egentligen van vid att omge sig med vänner. Han frågar sin biståndshandläggare: Finns det inte en plats för mig någonstans? Hon svarar: Du står längst ner i kön… Mannen sover på saken. Sedan går han ut på gårdsplanen och tar sitt eget liv. Inget rum på äldreboendet.. Ingenstans att vila..”
”Olyckligt och stötande”

Tony Hansson (S), ordförande i vård- och omsorgsnämnden, menar att KD-ledarens tal är helt fel.

– Det är olyckligt och stötande när en partiledare i direktsändning i SVT målande berättar om en tragisk händelse och påstår att vi i Eslöv inte kan erbjuda plats på ett boende och att mannen därför tar sitt liv. I Eslöv har vi inte den typ av kö som hon ger sken av, säger han till SVT Nyheter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...-oss-om-ursakt

Svt själva skrev ju om det lika all övrig media och dottern ville att detta inte skulle glömmas bort. Sedan kör SVT en sådan patetisk grej med att köra en artikel om att kommunpampen kräver en ursäkt.
Citera
2017-07-11, 20:21
  #12
Medlem
staticages avatar
Om jag själv bor kvar i detta land när det är dags för ålderdomshem så skjuter jag hellre av mej skallen än att hamna på nått liknande ställe.Eventuellt skjuter jag av lite andra också om hälsan vill det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback