Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-10, 18:18
  #13
Medlem
it-takes-2s avatar
Tänk om AF kunde börja se ett inaktivt AB som en potentiell tillgång istället för ett potentiellt fiffelprojekt som således måste avvecklas. Flertalet nya jobb i Sverige startas i småföretag. Har du tillgång till ett AB kan du i princip starta ett handelsföretag i morgon och börja tjäna pengar, dvs jobba. Varför är AF emot detta?

Och jo, eget kapital är en skuld till bolagets ägare. De 50-tusen som förhoppningsvis står på bolagets bankkonto, eller egendom med motsvarande värde, är en tillgång.
Citera
2017-05-11, 11:24
  #14
Medlem
winterstorm2s avatar
Är ganska säker att AF inte vet vad de talar om.
Satt 20 minuter med dem där jag bad dem att skicka paper på exakt vilket typ av dokument de vill ha av mig för att visa dem att jag ej äger bolaget, eftersom jag vet att bolagsverket kommer vill ha förtydligande eftersom de inte förstår AFs inställning. Men AF vägra, de säger bara att det är inte deras ansvar att ge mig informationen fysiskt utan samtal är tillräckligt, utan att det är jag ska ge dem papper från bolagsverket att jag ej äger företaget. Jag ringer bolagsverket och de säger att de inte registrerar vem som äger aktierna. Barn kan äga aktier. Och det är inte styrelseledamoten som äger bolaget heller.

Men ännu har AF inte godtagit min oändliga historia om att bolaget är en egen juridisk person och vad den personen gör ska inte neka mig som en annan person rätt till arbetsförmedlingen.
__________________
Senast redigerad av winterstorm2 2017-05-11 kl. 11:27.
Citera
2017-05-11, 11:42
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winterstorm2
Är ganska säker att AF inte vet vad de talar om.
Satt 20 minuter med dem där jag bad dem att skicka paper på exakt vilket typ av dokument de vill ha av mig för att visa dem att jag ej äger bolaget, eftersom jag vet att bolagsverket kommer vill ha förtydligande eftersom de inte förstår AFs inställning. Men AF vägra, de säger bara att det är inte deras ansvar att ge mig informationen fysiskt utan samtal är tillräckligt, utan att det är jag ska ge dem papper från bolagsverket att jag ej äger företaget. Jag ringer bolagsverket och de säger att de inte registrerar vem som äger aktierna. Barn kan äga aktier. Och det är inte styrelseledamoten som äger bolaget heller.

Men ännu har AF inte godtagit min oändliga historia om att bolaget är en egen juridisk person och vad den personen gör ska inte neka mig som en annan person rätt till arbetsförmedlingen.
Av det du skriver nu låter det som att du inte äger ett AB. Men i ditt första inlägg verkar det som att du äger ett AB. Vad är det som gäller? Och om du inte äger ett AB, varför kom ett AB med som faktor i ditt mellanhavande med AF?
Citera
2017-05-11, 11:43
  #16
Medlem
För övrigt så är aktiebolag skyldiga att ha en aktiebok. Den ska vem som helst kunna få utdrag ifrån. Du kan väl visa utdrag som visar att du inte äger aktier i AB:et?
Citera
2017-05-11, 12:00
  #17
Medlem
winterstorm2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
För övrigt så är aktiebolag skyldiga att ha en aktiebok. Den ska vem som helst kunna få utdrag ifrån. Du kan väl visa utdrag som visar att du inte äger aktier i AB:et?

Men Af tycker själv att det är absurt att en som äger aktier inte har rätt att gå som arbetslös samtidigt som de säger att man inte får äga aktier.

Det är otydligt.
Citera
2017-05-11, 12:04
  #18
Medlem
winterstorm2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Av det du skriver nu låter det som att du inte äger ett AB. Men i ditt första inlägg verkar det som att du äger ett AB. Vad är det som gäller? Och om du inte äger ett AB, varför kom ett AB med som faktor i ditt mellanhavande med AF?

Det var AF som mena att det var styrelseledamoten som äger bolaget så jag öppna tråden med det förutsatt vara sant. Men nu visar sig det inte vara så.

Och i vilket fall som helst om jag äger aktierna eller inte så ska det inte påverka rätten till arbetslöshetsersättning.

Bolagsverket kan inte ge mig ett intyg att jag ej äger företaget eftersom de registrerar inte vem som äger aktierna har dom sagt, och AF godtar endast bolagsverkets dokument har AF återupprepat.

Finns det andra bevis jag kan ge AF om att jag ej äger aktierna?
Citera
2017-05-11, 13:32
  #19
Medlem
it-takes-2s avatar
Du kan skapa en aktiebok och där föra in namn på ägaren/ägarna samt antal aktier och nominellt värde per ägare.

AF vill förmodligen säkra att du inte plockar utdelning från ett AB och samtidigt får a-kassa.
Citera
2017-05-11, 13:47
  #20
Medlem
winterstorm2s avatar
Ja. nya besked från AF. Ägare spelaren ingen roll längre. Man ska ej stå som ledamot. men möjligen hjälper det inte ens att visa att man lämnat över det till en familjemedlem sa de, får inte säljas till familj ens, eftersom det kan fortfarande avgöras att man har inflyttande över det och de bedömer min möjlighet i inträdde till AF utifrån det.
Citera
2017-05-11, 16:40
  #21
Medlem
Jag tycker allt verkar som de har något emot TS på AF.

Skall man inte få ta emot aktieutdelning om man är inskriven på AF?

Tänk om TS fick tio aktier i Volvo när han föddes? Då skulle han aldrig kunna bli arbetslös?

Man måste väl ändå skilja på inkomst av kapital och inkomst av tjänst?

Jag tycker TS skall kräva skriftligt på "avslaget" och skicka en förfrågan till generaldirektören för AF.

https://www.arbetsformedlingen.se/Om...irektoren.html

Varje avdankad riksdagsledamot får ju ta emot ersättning för att de inte jobbar i riksdagen trotsa att deras företag fakturerar miljonbelopp.
Citera
2017-05-11, 16:49
  #22
Medlem
winterstorm2s avatar
Hej.

AF har ändrat svar 4 gånger inom ett dygn.

De säger senast att jag får ha aktier i andra företag. Men jag behöver visa kvitto att jag sålt aktierna i detta bolag om jag ens ska få möjlighet att komma in på AF nu. Men det behöver inte alls vara jag som hade aktierna till att börja med. Samt så om jag även fört över ledamot på familj så kanske de nekar mig också fick jag heads up på. Eftersom de vet inte om jag ändrar tillbaks det när som helst sa dom.

Jag tala med ett fackförbund nu för företagande och de tycker det låter "helt upp mot vägarna" det AF säger.

Får se mer imorn.
__________________
Senast redigerad av winterstorm2 2017-05-11 kl. 16:54.
Citera
2017-05-12, 16:51
  #23
Medlem
winterstorm2s avatar
uppdatering:

Ett fack säger att AF inte kan neka mig som arbetslös om aktiebolaget sätts vilande. Vilket ett par på AF och deras rådgivning står för att bolaget ej ens får vara.

Facket nämnde dock att faktiskt så även om bolaget säljs till en i familjen så kan AF möjligen neka mig som arbetssökande däremot.
Citera
2017-05-17, 17:16
  #24
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winterstorm2
Det var AF som mena att det var styrelseledamoten som äger bolaget så jag öppna tråden med det förutsatt vara sant. Men nu visar sig det inte vara så.

Och i vilket fall som helst om jag äger aktierna eller inte så ska det inte påverka rätten till arbetslöshetsersättning.

Bolagsverket kan inte ge mig ett intyg att jag ej äger företaget eftersom de registrerar inte vem som äger aktierna har dom sagt, och AF godtar endast bolagsverkets dokument har AF återupprepat.

Finns det andra bevis jag kan ge AF om att jag ej äger aktierna?
Stiftelseurkunden samt aktuell aktiebok.
Citat:
Ursprungligen postat av winterstorm2
uppdatering:

Ett fack säger att AF inte kan neka mig som arbetslös om aktiebolaget sätts vilande. Vilket ett par på AF och deras rådgivning står för att bolaget ej ens får vara.

Facket nämnde dock att faktiskt så även om bolaget säljs till en i familjen så kan AF möjligen neka mig som arbetssökande däremot.
Du kan inte överlåta bolaget till en närstående, eftersom det då förutsätts att du har inflytande över bolaget.

Skall bolaget läggas vilande, måste du kunna styrka att detta är bestående.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback