Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-10, 00:08
  #1
Medlem
Christopher.s avatar
Ska dra ett efterfordon ca 30 mil, har bara B-körkort. Fordonet väger ca 1500 kilo, säg 1500 kilo för enkelhetens skull. Jag undrar vilken bil jag ska hyra för att lagligen kunna dra dettal, den är obromsad.
__________________
Senast redigerad av Christopher. 2017-05-10 kl. 00:19.
Citera
2017-05-10, 04:09
  #2
Medlem
St-Sixtuss avatar
Dacia Duster har en max släpvagnsvikt på 1500 kg
Citera
2017-05-10, 06:41
  #3
Medlem
Med B räknar du totalvikt så om du funderar på det juridiska så fungerar alla bilar med en tjänstevikt över 1500 kg och en totalvikt under 2000 kg samt en släpvagnsvikt över 1500 kg, förutsatt att efterfordonets skyltade totalvikt är 1500 kg. Är den högre kan du få problem. Kom ihåg hastighetsbegränsningen på obromsade efterfordon och avsätt hela dagen och räkna bort motorvägen. Är släpet i så gott skick att det tål 30 mil? Kör en bit och känn efter om hjullagren blir varma först.

Struntar du i lagen skulle jag absolut hyra en stor pickup eller minibuss med riktigt hög släpvagnsvikt som tål vikten och som klarar att dra tungt.
Citera
2017-05-10, 06:50
  #4
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Ska dra ett efterfordon ca 30 mil, har bara B-körkort. Fordonet väger ca 1500 kilo, säg 1500 kilo för enkelhetens skull. Jag undrar vilken bil jag ska hyra för att lagligen kunna dra dettal, den är obromsad.
» Efterfordonet får dras av bil, traktor eller motorredskap som har en bruttovikt (verklig vikt inklusive last) som är minst lika hög som efterfordonets bruttovikt om efterfordonet saknar egna bromsar."

Det är det enda du behöver fundera på med efterfordon, lyssna inte på osmiumkaka om totalvikten. De reglerna gäller inte med efterfordon.
Citera
2017-05-10, 07:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
» Efterfordonet får dras av bil, traktor eller motorredskap som har en bruttovikt (verklig vikt inklusive last) som är minst lika hög som efterfordonets bruttovikt om efterfordonet saknar egna bromsar."

Det är det enda du behöver fundera på med efterfordon, lyssna inte på osmiumkaka om totalvikten. De reglerna gäller inte med efterfordon.
Tack, jag inser att jag tänkte fel nyvaken som jag var.
Citera
2017-05-10, 11:27
  #6
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Ska dra ett efterfordon ca 30 mil, har bara B-körkort. Fordonet väger ca 1500 kilo, säg 1500 kilo för enkelhetens skull. Jag undrar vilken bil jag ska hyra för att lagligen kunna dra dettal, den är obromsad.

Lär knappast bli något problem för dragkrok är väldigt ovanligt på små och mellanklassbilar hos hyrbolagen, utan brukar sitta på de större bilarna med tjänstevikter på runt 1800 kilo eller mer. Vissa uthyrningsställen har dragkrok bara på de lätta lastbilarna..
Citera
2017-05-10, 16:48
  #7
Medlem
pollenpers avatar
Är det trettio knyck som gäller som maxhastighet?
Citera
2017-05-10, 17:18
  #8
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Är det trettio knyck som gäller som maxhastighet?
40 km/h med obromsat släp.

Edit: Gäller beroende på vikt (var inte så enkelt som jag först trodde )
Länk till vad som gäller:
https://www.transportstyrelsen.se/sv...t-far-du-kora/
__________________
Senast redigerad av SvartaBjorn 2017-05-10 kl. 17:24.
Citera
2017-05-10, 18:38
  #9
Medlem
Nu får jag kompensera mig lite för morgonens fadäs: efterfordon, till skillnad från släp, får dras i högst 30 km/h. Släp är 80 eller 40 beroende på förhållandet mellan släpets och dragbilens vikt. Till efterfordon räknas det som inte är släp eller terrängsläp, t.ex. redskap som inte är avsedda för transport av gods (stora kompressorer eller pumpar bland annat) och en del ofjädrade fordon för godstransport som t.ex. en del båtkärror. Många kiosk- och restaurangvagnar hamnar också i den här kategorin.

För att återkomma till TS fråga igen, om du har råd, hyr en stor pickup. Jag har dragit ett stort as till vagn ett antal gånger upp till ca fem mil. Första gången med min Subaru och sedan dess alltid med tyngre fordon. Det blir så mycket enklare och lättare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback