Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-09, 19:06
  #1
Medlem
Jag har en bitcoin på en paper wallet som jag köpte för länge sedan.
Den står utskrivet som typ

"jkasldjaldj342jlkjasldfjal > lkdajsdlkjasdlkasd232424"

Eftersom det var flera år sedan jag gjorde denna paper wallet så har jag glömt hur man nu för över denna bitcoin från paper walleten till en adress? Hur går det till?
Citera
2017-05-09, 19:09
  #2
Medlem
Genombrotts avatar
På papperet så ska det finnas en "private key", alternativt en QR-kod. Ifall du har två QR-koder på papperet så är den större din private key.

Skapa ett konto på blockchain.info och importera din private key. Ifall det enbart är en QR-kod så scannar du den med en smarttelefon för att se din private key. Du skriver in den på blockchain.info där du importerar den.

Notera även att dina bitcoins redan finns på en address, när du importerar sin private key så skickar du de ingenstans automatiskt.

EDIT:
- Logga in på blockchain.info
- Klicka på SETTINGS i vänsterspalten
- Klicka på Addresses därunder
- Scrolla ner och tryck på Import address

http://i.imgur.com/9rUb9bY.png
__________________
Senast redigerad av Genombrott 2017-05-09 kl. 19:18.
Citera
2017-05-09, 19:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genombrott
På papperet så ska det finnas en "private key", alternativt en QR-kod. Ifall du har två QR-koder på papperet så är den större din private key.

Skapa ett konto på blockchain.info och importera din private key. Ifall det enbart är en QR-kod så scannar du den med en smarttelefon för att se din private key. Du skriver in den på blockchain.info där du importerar den.

Notera även att dina bitcoins redan finns på en address, när du importerar sin private key så skickar du de ingenstans automatiskt.


Jag har ingen QR kod. Jag har bara två långa siffer och bokstavskombinationer som ser ut ungefär som:


adasdj23j423l4j234jlk5436jsdf > sadkjasdlkasjdlasdjdf435rsadfkasdd

(Eller det kanske är QR koden?)


Btw, om jag har en device som en Trezor eller liknande, kan jag importera direkt in i den?
Citera
2017-05-09, 19:20
  #4
Medlem
Genombrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejohoo
Jag har ingen QR kod. Jag har bara två långa siffer och bokstavskombinationer som ser ut ungefär som:


adasdj23j423l4j234jlk5436jsdf > sadkjasdlkasjdlasdjdf435rsadfkasdd

Den längsta av de är sannolikt din private key. Bitcoin-addresser (publika addresser) börjar ofta med "1" och är kortare än din privata nyckel.

EDIT: Nej, en QR-kod är en bild. Ser ut som ett misshandlat schackbräde. Och om du har en Trezor så kan du skicka dina bitcoins från den addressen du har just nu (pappret) till Trezor-addressen.
Citera
2017-05-10, 10:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genombrott
Den längsta av de är sannolikt din private key. Bitcoin-addresser (publika addresser) börjar ofta med "1" och är kortare än din privata nyckel.

EDIT: Nej, en QR-kod är en bild. Ser ut som ett misshandlat schackbräde. Och om du har en Trezor så kan du skicka dina bitcoins från den addressen du har just nu (pappret) till Trezor-addressen.

Ok! Så om jag vill importera in i en Trezor eller annan device så klistrar jag in den längre koden i den? (private key)
Citera
2017-05-10, 11:00
  #6
Medlem
Genombrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejohoo
Ok! Så om jag vill importera in i en Trezor eller annan device så klistrar jag in den längre koden i den? (private key)

Jag vet inte exakt hur en Trezor fungerar, jag äger ingen. Men det bästa är att bara importera din plånbok till blockchain.info, sedan öppnar du din Trezor som du alltid brukar göra, och sedan skickar du din bitcoin från blockchain.info till addressen som ligger på Trezor. Det är dessutom mycket säkrare.
Citera
2017-05-10, 13:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genombrott
Jag vet inte exakt hur en Trezor fungerar, jag äger ingen. Men det bästa är att bara importera din plånbok till blockchain.info, sedan öppnar du din Trezor som du alltid brukar göra, och sedan skickar du din bitcoin från blockchain.info till addressen som ligger på Trezor. Det är dessutom mycket säkrare.

Varför är det säkrare?
Citera
2017-05-10, 20:14
  #8
Medlem
det är jätte viktigt att du importerar hela summan från din paper wallet och inte tar bara en liten del för att testa. för om du tar bara en liten del så blir resten Burnt in och du kommer alldrig få tillbaka dina bitcoins igen.

googla på just det jag säger. finns massor med info om det på youtube och nätet överlag
Citera
2017-05-11, 09:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av three4five
det är jätte viktigt att du importerar hela summan från din paper wallet och inte tar bara en liten del för att testa. för om du tar bara en liten del så blir resten Burnt in och du kommer alldrig få tillbaka dina bitcoins igen.

googla på just det jag säger. finns massor med info om det på youtube och nätet överlag

Importerar jag min private key så borde väl allt komma in? Man får väl inte ställa in hur många bitcoins man vill föra över när man importerar en private key?
Citera
2017-05-11, 10:37
  #10
Medlem
Genombrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejohoo
Varför är det säkrare?

Det är säkrare eftersom att det finns en liten risk att någon har sett din paper wallet. Eller att din dator var infekterat med ett virus när du skrev ut din paper wallet.
Citera
2017-05-11, 17:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genombrott
Det är säkrare eftersom att det finns en liten risk att någon har sett din paper wallet. Eller att din dator var infekterat med ett virus när du skrev ut din paper wallet.

Ok tack! Men hur importerar jag min private key till blockchain.info ?
Citera
2017-05-12, 02:09
  #12
Medlem
Genombrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejohoo
Ok tack! Men hur importerar jag min private key till blockchain.info ?

Tittade du på bilden jag länkade tidigare i tråden? Du skapar ett konto på blockchain.info, sedan importerar du en plånbok. Där i rutan skriver du in din private key som du har på lappen (den långa textslingan som inte börjar med en etta). Sedan har du tillgång till din Bitcoin och kan göra vad du vill med den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback