Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-09, 15:49
  #1
Medlem
Sveriges välfärd är enligt många helt åt skogen – inte minst äldrevården och omsorgen. Personalen flyr från katastrofalt dåliga arbetsförhållanden och de äldre blir lidande av tidsbrist och stress.

Medier rapporterar kontinuerligt om missförhållandena och de anställda träder allt oftare fram och slår larm.

Lite länkar som sammanfattar situationen rätt bra:

40 000 undernärda inom äldrevården
Vi blir sjuka – av att jobba i vården
Nu är det nog – jag lämnar äldrevården
Missförhållandena inom äldrevården
De boende tvingas vänta på toaletten i timmar. Gör ner sig och får sitta i det

Och så håller det på.

En stor bakomliggande orsak tycks vara brist på personal och därmed brist på tid och stress. Det finns helt enkelt inte tid att ta hand om de äldre. Personalen hinner inte med att göra ett bra jobb, och de äldre får lida.

Samtidigt blir befolkningen allt äldre – detta gäller inte bara i Sverige utan globalt – vilket sätter stor press på välfärdssystemet och äldrevården i hela världen. FN estimerar att personer över 60 år i västvärlden kommer öka med 250 % fram till 2050 och antalet över 80 år bedöms öka med 600 % under samma period.

I Kina förväntas halva befolkningen (ca 500 miljoner) vara över 60 år gamla inom 30 år. Idag är de omkring 200 miljoner.

Antal människor över 60 år, globalt (enligt FN):
1990: 0,5 miljarder
2015: 0,9 miljarder
2050: 2,1 miljarder
2100: 3,2 miljarder

Givet dessa trender framstår sektorn som ett solklart val för den som vill ha en långsiktigt stabil och bra investering. Jag skulle vilja påstå att den här branschen/sektorn kommer explodera framöver och ny teknik som riktar in sig på äldrevården har en ljus framtid. Även om äldrevård i sig känns lite torrt har jag svårt att hitta en mer intressant och ”given” investering just nu.

I den här tråden kan vi diskutera sektorn och bolagen som verkar inom den utifrån ett investeringsperspektiv.
Citera
2017-05-10, 12:55
  #2
Medlem
Ja detta är ju ett stort problem med flera intressanta aspekter.

1. Vi klarar inte ens av dagens tryck på äldrevården
2. Trycket kommer fortsätta öka snabbt framöver över hela världen

Bolag som är intressanta att titta på i det här sammanhanget är ju i så fall de som på något sätt kan möta/lösa problematiken.

Personligen tror jag inte att lösningen är att ösa in mer personal (det går ju inte ens med tanke på att det är brist och personalen flyr). Kanske om man förbättrar arbetsvillkoren m.m. men hur gör man det då? Krävs någon förändring.

Lösningen kommer antagligen bestå av ny teknik, digitalisering etc. som gör det lättare/minskar stressen för personalen. Jag följer bl.a. Camanio Care som utvecklar robotik/ny teknik inom äldrevården. Typ hjälpmedel för att äta själv, aktivera sig etc. vilket ger mer tid över till personalen.

Har precis gått in i jättemarknaden Kina och ska expandera där.
Citera
2017-05-11, 07:04
  #3
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Tror lösningen är lättare än robotik. En av de främsta problemen är personalbrist som leder till ökad arbetsbelastning för den befintliga personalen. Eftersom Sverige kommer att behövs fler enkla jobb, finns starka incitament för politikerna att pusha det istället för robotiken och automatisering.
Digitalisering däremot, det är en framtidsbransch.
Citera
2017-05-11, 11:22
  #4
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Tror lösningen är lättare än robotik. En av de främsta problemen är personalbrist som leder till ökad arbetsbelastning för den befintliga personalen. Eftersom Sverige kommer att behövs fler enkla jobb, finns starka incitament för politikerna att pusha det istället för robotiken och automatisering.
Digitalisering däremot, det är en framtidsbransch.

Nja, vet inte om jag är beredd att hålla med.

Alternativen är ju

1. Anställ massa personal (Stor utmaning, tar lång tid och kommer kosta oerhört mycket pengar för samhället)

Eller

2. Behåll nuvarande personal, anställ lite fler och använd robotik och ny teknik som stöd i arbetet (billigare, enklare och mer värdigt)

Jag tycker alternativ 2 känns mer rimligt och lockande faktiskt, inte minst som skattebetalare. Och när jag är gammal och behöver vård – då äter jag hellre själv, i min egen takt, med hjälp av en robotarm än att en stressad eller sur kärring sitter och matar mig! Eller duschar mig. Etc.
Citera
2017-05-11, 13:22
  #5
Medlem
Går det att investera i detta? Hur skulle man få sina pengar tillbaks? Jag har hört att ett stort privat boende ska bli kommunalt(i min stad) för att dom inte skötte sig(för lite personal). Dom tjäna förmodligen en del. Men om det ska gå lagligt vet jag inte om man tjänar något direkt.
Citera
2017-05-12, 13:24
  #6
Medlem
Hoppsan, idag vart det drag i Camanio Care när kinesiskt robotbolag köper in sig.


Camanio Care ökar expansionstakten och genomför nyemission – tar in kinesisk storägare

https://www.avanza.se/placera/pressm...storagare.html


– Äldrevården i Kina står inför stora utmaningar de kommande decennierna och nya tekniska lösningar kommer vara en viktig del i lösningen. Vi ser ett starkt tilltagande intresse för våra produkter och har alldeles nyligen klivit in i Kina och Hongkong, där vi bedömer att potentialen är oerhört stor. För att möta behovet från omvärlden, som i hög grad drivs av en snabbt åldrande befolkning och en allt högre andel äldre i samhället, tar vi nu in nytt kapital och växlar upp fokus på tillväxt rejält, säger Catharina Borgenstierna, vd Camanio Care.


Måste säga att det låter väldigt lovande! Kinesiska äldrevården kan nog löna sig att fokusera på rejält
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback